Gå til innhold

Veier norske kvinner for mye?

Gjest Gjest_Kari_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kari_*

Dagbladet Magasinet forteller at gjennomsnittsvekten for norske kvinner i alderen 30-39 år er hele 69 kg:

http://www.dagbladet.no/magasinet/2003/04/05/365670.html

Til sammenlikning er gjennomsnittsvekten for amerikanske kvinner dette: http://www.inch-aweigh.com/dietstats.htm

USA sliter med overvekt blant menn og kvinner:

http://www.rozsavage.com/?xjMsgID=15013

Hva med Norge, er kvinner i Norge blitt for overvektige eller er alt bra som det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eugene Onegin

tja det kommer jo ann på høyde og kroppsform. Men alt i alt så vil jeg si nei at de ikke veier for mye

Endret av Eugene Onegin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Amerikanske kvinner er i gjennomsnitt 162.5 cm høye, og veier 63 kilo. Norske kvinner er i snitt 168 cm høye (kilde for snitthøyde:Google, med forbehold om litt feilmargin), og veier 69 kilo.

Synes det ser ganske likt ut, jeg?

Hva som er for mye eller for lite, vil jeg ikke legge meg bort i, men rene tall som dette sier veldig lite om hvordan det står til med helsen til befolkningen. Samtidig som det nok er et faktum at flere sliter med fedme (BMI over 30), er det også en større andel enn tidligere som sliter med spiseforstyrrelser, som kan være like farlig i lengden.

Endret av Deception
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dersom snittvekten for norske og amerikanske kvinner er nokså lik og på samme nivå - er ikke det foruroligende når USA er kjent for å ha tykke folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception
Dersom snittvekten for norske og amerikanske kvinner er nokså lik og på samme nivå - er ikke det foruroligende når USA er kjent for å ha tykke folk?

Nja, et gjennomsnitt kan lyve og skjule ganske mye. USA har en større andel mennesker med ekstrem overvekt (over 150 kilo?) enn Norge har, og disse regnes jo også med i gjennomsnittet. Poenget mitt er at statistikk skal tas for å være akkurat dét, nemlig statistikk. For å få et representativt bilde, trenger man mer informasjon enn snitthøyde og snittvekt på befolkninge, fordi ytterpunktene også regnes inn når snittet skal regnes ut.

Hvor har du forresten tallene for menn?

Endret av Deception
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvor har du forresten tallene for menn?

Har dessverre ikke gjennomsnittsvekt for norske menn. Kanskje noen andre her har?

Selv om det er nyanser i statistikk går det jo fint an å sammenlikne gjennomsnittstallene for Norge og USA - og si at det er bekymringsverdig at norsk gjennomsnittsvekt er lik amerikansk. De amerkianske kvinner og menn er kjent verden over for å være overvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om det er nyanser i statistikk går det jo fint an å sammenlikne gjennomsnittstallene for Norge og USA - og si at det er bekymringsverdig at norsk gjennomsnittsvekt er lik amerikansk. De amerkianske kvinner og menn er kjent verden over for å være overvektige.

Tja... Tenkt tilfelle: Dersom USA for eksempel har 10% kraftig overvektige, og 30% kraftig undervektige, vil jeg tro at snittvekten ville se ganske bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=

Skjønner ikke helt poenget med denne tråden. Jeg er slank, men hadde jeg ikke vært det ville jeg vurdert om det var et problem for min helse eller livskvalitet, ikke hvordan jeg bidro til gjennomsnittsvekten.

Vi lever i et land hvor ingen er forpliktet til et visst kaloriinntak, et visst aktivitetsnivå, null røyk, null ekstremsport osv, folk velger sin livsstil med tilhørende helserisiko selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart får man alltid høre om de som er overvektige. Den dagen de begynner å klage over at nordmenn bare blir tynnere og tynnere er den dagen bush blir verdens hersker.. Nei, den gjennomsnittelige nordmann(kvinne) er ikke overvektig, de bare fokuseres for mye på det. Dessuten er da ikke 168 og 69kg noe særlig overvekt. Normale former ja, men ikke overvekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Badeland i går, og observasjonen min var nettopp den....at det norske folk begynner å ha det litt for godt!

Det var masse småbarnsforeldre der, og jeg så FÅ som var veltrente og slanke! Langt de fleste hadde ganske mange kilo for mye.

Jeg aner ikke hvorfor jeg la merke til dette, jeg pleier ikke å være så opptatt av vekt, men mulig det ble for påfallende!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier for mye og det bekymrer meg. Hva andre gjør, og hvordan de ser ut, bekymrer meg derimot lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier noen ganger for mye og noen ganger akkurat passe. Det kommer av stoffskiftesjukdom. Thats life. At jeg må ha to sett klær i ulike størrelser bekymrer meg mer enn norske kvinners gjennomsnittsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg er 1.68 høy og veier 67 kg. Jeg kan på ingen måte forstå at det er for mye. Jeg er slank og de gangene jeg har beveget meg ned mot 60 kg pga av amming så ser jeg rett og slett syk ut. det finnes ikke fett eller former igjen på meg og helsetilstanden blir laber. Mye sykdom fordi kroppen ikke har noe å gå på.

Jeg har en venninne som er 10 cm høyere enn meg og veier 10 kg mindre. Hun har syltynne armer og bein mens magen er mye større enn min med valker. Min mage er helt flat.

Om hun ser bedre ut enn meg fordi hun er høyere og veier mindre går jeg ikke nødvendigvis med på :ler:

En annen venninne er like høy som meg og variere veldig i vekt. Hun tok av mange kg da hun trente ekstremt mye og spiste ekstremt lite. tror hun var nede i 55 kg og det var rett og slett ikke pent. Hun fikk flere rynker, så sliten ut, null former og det var jo bare skinn og bein igjen. Nå er hun heldigvis tilbake til normalen, ca min vekt. fremdeles slank, men nå ser hun sunn ut.

Min datter er halvt asiatisk og har en far som er liten av vekst. jeg vil tro at hun, selv om hun blir på min høyde, vil veie mindre. Hun er spinklere bygget enn meg. 67 kg på meg og 67 kg på henne vil se ganske forskjellig ut.

Det å være opphengt i vekt og sammenligne etnisk norske jenter med f.eks jenter fra italia skjønner jeg ikke poenget med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det jeg ser rundt i Norge og ser av gjennomsnittsvekt i denne tråden gjør at jeg vil si i fra om at jeg synes den vekten er for høy.

Ideelt sett bør en kvinne på 1,68 cm veie 55 kg dersom hun vil se bra ut i str. 38.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ser rundt i Norge og ser av gjennomsnittsvekt i denne tråden gjør at jeg vil si i fra om at jeg synes den vekten er for høy.

Ideelt sett bør en kvinne på 1,68 cm veie 55 kg dersom hun vil se bra ut i str. 38.

Vel, jeg er langt over 55 kg, men jeg ser likevel rimelig ok ut i str 38 skal jeg si deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er bare 1,63 høy og i fjor veide jeg 65 kg, så helt fin ut i str 38 da jeg.

Har også veid 55 kg og da var str 38 for stort, og det så ikke så pent ut. Mener selv at best vekt på meg er mellom 60-65.

Nå er jeg overvektig grunnet sykdom, og jobber hardt for og gå ned i vekt. Men det går vanvittig sakte. Men sunn er jeg jo da jeg spiser bare sunn mat.

Bekymrer meg ikke så mye over andre sin overvekt eller undervekt. Bryr meg mest om meg selv og hva jeg veier og ikke minst hvordan jeg lever. Det viktigste er og leve sunnt, ikke nødvendigvis hva man veier.

Har en veninne som er veldig tynn og hun lever på junk food og godteri og det har hun gjort hele livet. Så jeg har nok bedre hele enn henne selv om jeg er overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klær i str 38 må da være for stort til en dame på 55 kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare svare for meg selv, og jeg veier kanskje litt mye. På tross av dette; jeg har god helse, er forholdsvis slank og trener nesten hver dag. For min del er vekten bare et tall, selv om den er så vidt over gjennomsnittet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...