Gjest Cathena Skrevet 29. juli 2007 #1 Skrevet 29. juli 2007 Finnes det en side på nettet der en kan få en treningsplan? På hvor lenge og hva en skal trene? Jeg har ikke råd til å kjøpe meg treningskort og personlig trener, så jeg tenkte nemlig å kunne klare dette selv..., men skulle ønske jeg hadde en plan å følge... Kanskje noen her kan hjelpe meg? Mitt mål er å få markerte magemuskler, bli noe sterkere og komme i bra form sånn generelt. Jeg er 172 høy og veier 70 kilo, er ikke tykk, men har lagt på meg veldig mye i det siste, som har ført til at kroppen ikke helt er så fast som den var før... Jeg ønsker å gå ned 10 kilo, men da må jeg vel ògså endre kostholdet mitt litt. Spiser forøvrigt sunt, har iallfall begynt..., men faller ut av og til...! Skal jeg trene hver dag?, hvor mangen sit- ups tar jeg? sykle eller jogge\gå fort? Hvor begynner jeg? Kjempe takknemlig for alle råd og tips som kommer! Jeg er innstilt på å forandre livstilen min nå, etter jeg har fått en sykdom!
Gjest Cathena Skrevet 29. juli 2007 #2 Skrevet 29. juli 2007 Ingen som har noen råd eller tips?... Kommer til å bli vanskelig å komme igang, vil jeg tro...!
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2007 #3 Skrevet 29. juli 2007 ok, det er mange veier til rom, her er en av de: jogging 2-3 g pr uke, i tillegg bør du nok ta noen gåturer. du kan avslutte økta med noen styrkeøvelser som push-ups og sit-ups. 3x15 sit-ups, altså 15 rep i 3 omganger. push-ups 8x3 til å begynne med. jeg selv klarer ikke trene styrke uten å trene i studio. jeg vil tro det lønner seg å kjøpe litt vekter du kan bruke hjemme.
Gjest Skya Skrevet 29. juli 2007 #4 Skrevet 29. juli 2007 På iForm sine hjemmesider så finner du treningsprogram. Man kan til og med få sitt eget program, men da må man abonnere på bladet. Men her finner du noe for ikke-abo: http://www.iform.nu/Crosslink.jsp?d=1210&a=4840
Gjest Kristin_ Skrevet 30. juli 2007 #5 Skrevet 30. juli 2007 Treningsprogram ligger overalt, på google og på så og si alle tenkelige treningssider, iform.nu, iform.no (der finnes programmer for folk som vil oppnå så og si alt), basistrening.no, u name it. Når du finner noe du liker, kan du snekre ditt eget program og få hardcoremosjonistene på iform.no (f.eks) til å bedømme det. Jeg kunne gitt deg noen tips, men du sier veldig lite om hvor lenge du har trent/hva du liker å gjøre Men siden det enkle ofte er det beste kan jeg for eksempel komme med et tips som er en begynnelse: 30-45 min med relativt rask gange hver dag (du få opp pulsen). Du er jo ikke overvektig, men jeg aner ikke i hvilken form du er så dette kan være en god begynnelse. Etter hvert kan man gå lenger turer, i mer utfordrende terreng eller ved høyere fart. Og så er det viktig å ikke kompensere for den økte treningen ved å spise mer Å spise "sunt" er dessverre helt intetsigende, for det har jeg etter hvert skjønt er høyst subjektivt hva som anses for sunt og usunt. Det er viktig at du spiser relativt fornuftig (ikke mye sukker eller mettet fett) og holder deg under de forbrente kaloriene hver dag Lykke til
Gjest Cathena Skrevet 1. august 2007 #6 Skrevet 1. august 2007 Tusen takk for mangen gode svar! Jeg har nå meldt meg inn i iform og mottar blad, tenkte å benytte meg av det kosthold og treningopplegg de kan gi der om du er medlem, ògså bladets tips. Jeg er HELT ny når det gjelder trening, har trent litt på studio før, men det var ikke noe å skryte av. Fra mandagen så var har jeg begynt å spise MYE sunt. Spiser gulerøtter og paprika og frukt HVER dag. Drikker opp til 2,5 dl. vann hver dag. Jeg har også godt raskt i 40-50 min hver dag nå siden mandag! Jeg føler meg allerede veldig mye bedre, òg dette skal jeg kunne følge! Men uansett synst det er så vanskelig for jeg vet ikke om det fungerer...! Det er derfor jeg trenger å "følge" noe... Føler jeg gjør feil...! Jeg vet jeg spiser litt feil, for det blir bare 3 måltider hver dag, og bare frukt og sånn som mellommåltid, men det er vel feil. Men jeg klarer ikke å vite HVA jeg skal spise, òg føler jeg overspiser om jeg spiser mer... Har problemer med middagen som er yndlingsmåltidet mitt, òg da spiser jeg alltid stappmett og så mye jeg orker. Jeg spiser middag hos min mor..., så da blir det både det ene og andre.
Gjest Kristin_ Skrevet 1. august 2007 #7 Skrevet 1. august 2007 Ikke heng deg opp i alt du kunne gjort og om ditten og datten er "riktig" eller galt. Du er på riktig spor, det er viktigst. Det at du må spise forferdelig mange måltider pr dag for å være sunn eller gå ned i vekt er dessuten ekspertene svært uenige i, og det at man får høyere forbrenning av hyppigere måltider stemmer ikke. Det er flott at du allerede føler forskjell på grunn av turgåingen. Klarer du å holde det ved like i 4-5 uker vil du se gode resultater. Bare pass på at turen alltid er litt utfordrene og ikke blir dassetur til slutt Hvis du føler at du skal "følge" noe så kan du jo si "Jeg skal prøve å gå en tur på minst 45 min hver dag" "Jeg skal spise 5 frukt/grønnsaksporsjoner om dagen" "Jeg skal ligge unna snop og godteri og snacks annet enn på lørdager" for eksempel Å følge en kur ferdig oppsatt for deg i stedet for å lære seg litt om sunt kosthold og trening og lage litt opplegg selv, gjør det mye vanskeligere å holde resultatet når du er fornøyd med vekten. Fellen er ofte da at man går tilbake i gamle vaner, for man har ikke lært noe. Er du usikker på om noe du gjør er riktig eller galt, les artikler og bøker. Ta ting med en klype salt, i trenings og kostholdsverden er det alltid 4 svar til et spørsmål med 2 alternativer. Men det kan i det minste gi deg en viss innsikt Tips er hjemmesidene til Grete Roede, Fedon Lindberg, Somebody, VG Vektklubb etc. Ikke velg hjemmesiden til den 14 år gamle jenten som slanker seg for første gang :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå