blaablomst Skrevet 29. juli 2007 #1 Skrevet 29. juli 2007 Me driver å tenkjer litt på det med fotograf, og er vel eigentleg begge einige om å prøve å gå for ein amatør pga at me ynkjer å gjere bryllupet så rimeleg som mogleg. Men er det nokon som har erfaringar med å velje amatør fotograf? Både positive og negative erfaringar..
evilla Skrevet 29. juli 2007 #2 Skrevet 29. juli 2007 Jeg har desverre ingen erfaring. Men vi har selv valgt amatør fotograf. Har lest mye her på forumet om at fotografer er overprisete, og alle er ikke en gang flinke. Tror nok en amatør fotograf kan være like flink. Spesiel hvis h*n har det rette utstyret. Og vi har en vi kjenner godt, da tror jeg kanskje det kan være litt lettere stemning, og kjekkere å bli tatt bilder av også. Det vi fundere på nå er hvor vi skal ta bilder, og hvilken bakgrunn vi skal ha.. :klø:
Gjest Gjest_silje_* Skrevet 6. september 2007 #3 Skrevet 6. september 2007 Jeg har desverre ingen erfaring. Men vi har selv valgt amatør fotograf. Har lest mye her på forumet om at fotografer er overprisete, og alle er ikke en gang flinke. Tror nok en amatør fotograf kan være like flink. Spesiel hvis h*n har det rette utstyret. Og vi har en vi kjenner godt, da tror jeg kanskje det kan være litt lettere stemning, og kjekkere å bli tatt bilder av også. Det vi fundere på nå er hvor vi skal ta bilder, og hvilken bakgrunn vi skal ha.. :klø: amatører kan være vel så bra, ihverftfall i disse digitale dager. husk å vurdere om du bare vil ha bilder tatt , eller feerdigstilt i glass og ramme? digitalt eller analogt? en god fotograf kan ta bilder av hva som helst, best mulig, så finn en amatør eller proff dere liker stilen til, og spør ham/henne pent! kjenner en som er god, og helt egen stil, han kan være verdt et forsøk, og dyr er han heller ikke. fotofunke kaller han seg. bare søk. silje
Arkana Skrevet 6. september 2007 #4 Skrevet 6. september 2007 Vi valgte å ikke gå til fotograf, ikke pga økonomi, men fordi jeg synes fotografbilder er kjedelige og ikke "ekte" på en måte, det blir så oppstilt. Istedet satset vi på bilder fra flere av gjestene og vi er veldig fornøyde. Klart vi stilte oss litt opp vi også, og tok alle de "vanlige" bildene, men innimellom disse er det mange tilfeldige bilder, tatt litt her og der og det satte jeg veldig pris på. Angrer overhodet ikke på at vi ikke valgte profesjonell fotograf.
pinkybride Skrevet 6. september 2007 #5 Skrevet 6. september 2007 Hva er prisen på amatør? Hva er prisen på ordentlig fotograf ?
øyenstikker Skrevet 7. september 2007 #6 Skrevet 7. september 2007 Vi har vært tul samtaletime til de største fotografene i midtnorge. (studio g, fame osv) Var utroolig dyrt. Og jeg syns jeg hadde sett alle bildene før. De var rimelig "typiske" For fotografering og et bryllupsalbum ble prisene ca fra 10.000 kr og til 15.000! :slåss: Da er det fotografering etter kirken. MEN..så fant jeg en på nettet. På hjemmesiden hans var det så mye kule bilder. Og jeg og min kjære liker at ting er litt annerledes enn det typiske Og han hadde så mange levende og " ikke oppstilte" bilder. Han er selvlært, men jeg syns han har de beste bildene jeg har sett!! Har hatt møta med han nå. Og vi fikk skikkelig god kontakt med han, og han skjønte hva vi ville ha!! Han skal følge oss helt fra vi står opp, og til brudevalsen er ferdig. Han kan redigere bildene så vi får sort/hvit, farge, noen med begge deler osv. Vi får alle bildene på cd og ingen copyright, så vi kan gjør hva vi vil med dem etterpå. Og alt dette...jo 6000 kr skulle han ha. Dette er jo drømmen...
jente 79 Skrevet 7. september 2007 #7 Skrevet 7. september 2007 Vi betalte ca 6500 for vår fotograf. Da fikk vi fulle rettigheter til bildene. Jeg synes absolutt det var verdt det. Vi fikk noen veldig bra bilder tatt av gjester når vi ikke var klar over det, men problemet på mange av de bildene er at vi kikket hver vår vei osv. Vi hadde en veldig rolig stemning med fotografen. Klart noen bilder er tradisjonelle oppstilte bilder, men da var det meningen. Vi har også fått utradisjonelle og naturlige bilder som er utrolig fine. Men dette kommer veldig an på fotografen uansett om han er amatør eller profesjonell...
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2007 #8 Skrevet 7. september 2007 Jeg er veldig glad for at vi valgte å gå til profesjonell fotograf. Det ble tatt masse bilder både under vielsen og på festen av familie og venner. Flere bilder er veldig gode, men langt fra perfekt. blant annet så ble jeg ganske blank i huden etterhvert (var for lite flink til å pudre meg ofte). Hvis man ikke har jobbet som fotomodell selv så trenger de aller fleste av oss litt tips og råd om posering for å fremheve det riktige og skjule det man vil skjule. Dessuten er det på et brudebilde 2 personer som skal ta seg godt ut samtidig, det gjør det vanskeligere enn hvis man bare er én. Vi betalte ca 4500 for 1 times fotografering (det ble tatt ca 180 bilder). Da får vi et album med 20 bilder i både farger og sort/hvitt. I tillegg får vi en cd med absolutt alle bildene i lavoppløsning. Ekstra forstørrede bilder og takkekort kommer i tillegg. Jeg synes absolutt dette var verd prisen.
rusketulla Skrevet 7. september 2007 #9 Skrevet 7. september 2007 Jeg vil virkelig anbefale dere ha en profesjonell fotograf. Vi har nettopp fremkalt mange bilder fra bryllupet vårt, og vi ser tydelig forskjell på de som er tatt av fotografen og de som er tatt av amatører. Også de flinke amatørene med relativt bra kamera, får ikke like pene bilder som fotografen Jeg fikk først "amatørbilder" og tenkte wow! de ble fine! Så fikk jeg fra fotografen, og da så jeg at de var mye bedre Du ser det veldig godt når du kan sammenligne. Jeg skulle ønske vi hadde hatt fotograf hele dagen
bunadbrud Skrevet 7. september 2007 #10 Skrevet 7. september 2007 hvor mye kom totalprisen på da for dere som har hatt fotograf? da tenker jeg på selve fotograferingen + album + takkekort osv..
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2007 #11 Skrevet 10. september 2007 Vi har vært tul samtaletime til de største fotografene i midtnorge. (studio g, fame osv) Var utroolig dyrt. Og jeg syns jeg hadde sett alle bildene før. De var rimelig "typiske" For fotografering og et bryllupsalbum ble prisene ca fra 10.000 kr og til 15.000! :slåss: Da er det fotografering etter kirken. MEN..så fant jeg en på nettet. På hjemmesiden hans var det så mye kule bilder. Og jeg og min kjære liker at ting er litt annerledes enn det typiske Og han hadde så mange levende og " ikke oppstilte" bilder. Han er selvlært, men jeg syns han har de beste bildene jeg har sett!! Har hatt møta med han nå. Og vi fikk skikkelig god kontakt med han, og han skjønte hva vi ville ha!! Han skal følge oss helt fra vi står opp, og til brudevalsen er ferdig. Han kan redigere bildene så vi får sort/hvit, farge, noen med begge deler osv. Vi får alle bildene på cd og ingen copyright, så vi kan gjør hva vi vil med dem etterpå. Og alt dette...jo 6000 kr skulle han ha. Dette er jo drømmen... Hvilken fotograf var dette? Hva er adressa til hjemmesida? Jeg gifter meg i Trondheim og vil selvsagt prøve å spare penger der jeg kan...
Susan Sto Helit Skrevet 10. september 2007 #12 Skrevet 10. september 2007 Vi valgte faktisk å legge mye av pengene vi brukte på bryllupet i en litt dyr, profesjonell fotograf. Vi kjente til dem fra før, og likte stilen. Har ikke angret på det i ettertid. Vi har idag et stort bryllupsbilde på veggen. Det ligner ikke på noe jeg har sett hos andre. (Fotografen hadde et litt tilsvarende bilde på veggen tidligere.) Faktisk ser bildet mest ut som et kunstverk dersom man ikke tenker over hva det egentlig er. Samtidig som man kan gå tettere innpå og se alle detaljer hvis man ønsker det. Vet mannen min syntes totalprisen på fotograf ble en del mer enn han hadde tenkt seg. men vi gifter oss forhåpentlig bare en gang, og da er det fint å ha ordentlige bilder fra den dagen. Sparte heller på de fleste andre områder jeg, som kjole, lokale, frisør og sminke.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2007 #13 Skrevet 19. september 2007 Vi har vært tul samtaletime til de største fotografene i midtnorge. (studio g, fame osv) Var utroolig dyrt. Og jeg syns jeg hadde sett alle bildene før. De var rimelig "typiske" For fotografering og et bryllupsalbum ble prisene ca fra 10.000 kr og til 15.000! :slåss: Da er det fotografering etter kirken. MEN..så fant jeg en på nettet. På hjemmesiden hans var det så mye kule bilder. Og jeg og min kjære liker at ting er litt annerledes enn det typiske Og han hadde så mange levende og " ikke oppstilte" bilder. Han er selvlært, men jeg syns han har de beste bildene jeg har sett!! Har hatt møta med han nå. Og vi fikk skikkelig god kontakt med han, og han skjønte hva vi ville ha!! Han skal følge oss helt fra vi står opp, og til brudevalsen er ferdig. Han kan redigere bildene så vi får sort/hvit, farge, noen med begge deler osv. Vi får alle bildene på cd og ingen copyright, så vi kan gjør hva vi vil med dem etterpå. Og alt dette...jo 6000 kr skulle han ha. Dette er jo drømmen... Hvor er det han holder til tro???
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2007 #14 Skrevet 21. september 2007 Jeg er profesjonell fotograf, og jobber mye med brudepar spesielt i sommermånedene. Veldig spennende å se erfaringsutvekslinger på forumet her. Selv har jeg opplevd at bruden henvender seg gråtende til oss og spør om vi kan redde bildene en amatørfotograf har tatt. Disse bildene ligger gjerne lagret i dårlig kvalitet på en CD. Å "redde" teknisk dårlige kildefiler el. prints kan være særdeles tidkrevende, dyrt, og en kjip opplevelse for brudeparet. Slik noen nevner her utgjør posering mye av bildet. Jeg er veldig enig, og tok i løpet av fotografutdannelsen også kurs innen dramaturgi/posering for å lære akkurat dette. I tillegg utgjør lyskontroll, komposisjon, location, samspill, blikkontakt/psykisk kontakt, kamerateknisk kunnskap o.l. veldig mye av et bilde. Etterarbeidet er også viktig. Selv om en amatørfotograf kan få til gode bilder må bildene retusjeres, kontrastjusteres, etterbehandles, beskjæres og ikke minst tilpasses til trykk - og trykkes ut riktig mht. farger og papirkvalitet. (Gjør et søk etter "color profile" på google - artiklene her viser noe av omfanget bare i dette emnet. Hele dette spekteret er såpass omfattende - og for brudebilder såpass kritisk - at jeg aldri ville latt en amatørfotograf ta bryllupsbildene mine med mindre jeg vet at vedkommende virkelig kan ta bra bilder under press og har rikelig med erfaring i etterbehandling av bilder og fargebehandling - og så langt har jeg ennå til gode å møte en virkelig flink amatør (en som ikke lever av å fotografere). Jeg skjønner at enkelte ønsker å spare inn på kostnadene rundt det å gifte seg, men ønsker å si at fagfotografer jevnt over ser på bryllupsfotografering som prestisje og legger mye etterarbeid, planlegging og omtanke i albumet og bildene. Bryllupsfoto er teknisk vanskeligere enn mye annet, og kan ikke tas på nytt. Nå varierer prisene veldig i landet, og man får bra bilder stort sett "til den prisen man vil ha" - firmaet mitt tar fra 3000,- til 23.000,- inkl. album - alt ettersom hva brudeparet ønsker seg, og vi garanterer kvalitet.
Bente:) Skrevet 21. september 2007 #15 Skrevet 21. september 2007 Vår prof. fotograf tok kr. 6900,- Han tok bilder under vielsen samt de "vanlige". Produktet ble nydelig.... 24 siders album størrelse 25x25 cm.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2007 #16 Skrevet 22. september 2007 Jeg må bare si at jeg sier meg totalt enig med gjesten her som er profesjonell fotograf. Skulle jeg spart inn på noe ville jeg spart inn på alt annet enn fotografen. Jeg bor selv i Midt-Norge og vet at Fame tar fra 1000 kroner og oppover for fotograferingen. Da er nok dette uten album osv, men det kan jo velge å vente med til man får råd da. Og ikke kjøpe hele pakker slik at man må ut med så mye på en gang. Grunnen til at jeg vet det er fordi vi valgte å bruke dem selv. Og at bildene de tar er vanlige er vel smak og behag det da. Fotografen vår er i alle fall alt annet enn tradisjonell....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå