Solskinnsbolla Skrevet 29. juli 2007 #1 Skrevet 29. juli 2007 (endret) Grunnen til at kvinnelige politikere ikke kommer til makten: http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article1252046.ece Om Segolene Royal: "Da hun i november ble valgt til Sosialistpartiets kandidat, var det mye fokus på nettopp dette, men i den siste tiden har mediene konsentrert seg mindre om hun stiller med høye hæler og hvor korte skjørtene er" (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=163166) Til og med store nyhetsgiganter som CNN og BBC hadde innslag der fokuset var på hennes klær e.l... Spekulativt! Verden er tydeligvis ikke mer moden enn dette!! Likestillingen har en vei igjen å gå, og med likestilling mener jeg 100% respekt for alle- uansett kjønn. Endret 29. juli 2007 av Solskinnsbolla
Gjest Bodillen Skrevet 29. juli 2007 #2 Skrevet 29. juli 2007 Ja, det er pokker meg helt utrolig! Her hjemme opplever vi jo det stadige fokuset på Erna Solbergs kropp, og kvinnelige politikere som får terningkast for antrekkene sine når de deltar på galla. Jeg lurer på om journalister som bruker tid på denslags virkelig er stolte over "jobben" de utfører.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2007 #3 Skrevet 30. juli 2007 Tragisk med alle skriveriene om "nye Erna" (som kun har med utseendet å gjøre), sveisen til Kristin Halvorsen, skjørtene til Karita etc. Det er ille nok at tv oversvømmes av tanketomme programmer av typen Motepolitiet og Shopaholic, men hold denslags unna politikken.
Gjest Blondie65 Skrevet 30. juli 2007 #4 Skrevet 30. juli 2007 Jeg husker også en viss blond forsvarsminister som ble tråkket gjennom sølen, fordummet og herset med. Vel gjorde hun en tabbe men det hadde ingenting å gjøre med hennes blonde hår. (og så sier man at likestillingen er kommet for langt ... pføy)
Gjest Mann 42 Skrevet 30. juli 2007 #5 Skrevet 30. juli 2007 Tror dere det er så enkelt? Vi har jo hatt mange kvinnelige partiledere her i landet, og likedan i våre naboland. Både Høyre, AP, SV, FrP og Senterpartiet har jo i nyere tid hatt kvinnelige ledere store deler av tiden. Da det nærmet seg slutten på Gro`s regjeringstid, skalv landet av angst, siden vi ikke kunne se for oss Norge uten Gro i ledelsen. Island har hatt kvinnelig statsminister, Sverige ligger an til å få det. Hvem kan glemme Margareth Thatcher? Amerikanerne har Condolezza Rice på 3. plass i regjering. Hun har antakelig større baller enn Bush, og det skulle ikke forundre meg om hun blir president sjøl om 10-12 år.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2007 #6 Skrevet 30. juli 2007 Hadde Rice vært mann hadde hun ikke trengt å vente 10-12 år på å bli president, det kunne skjedd allerede ved kommende valg. Det er skammelig at kvinner fortsatt ikke får vist hva de duger til fordi kjønnet de tilhører anses som annenrangs innenfor politikk og maktens verden.
Gjest Blondie65 Skrevet 30. juli 2007 #7 Skrevet 30. juli 2007 Tror dere det er så enkelt? Har du noen gang hørt en uttalelse som kobler en mannlig politiker som dummer seg ut sin hårfarge mot hans intelligens? I tilfellet Gro snakker vi om en godt voksen kvinne som ikke på noen måte måtte forsvare sin intelligens pga sitt ytre. Jeg mener ikke å si at Gro ikke er en flott kvinne eller rakke ned på hennes utseende, men fordi hun er den hun er fikk hun en sjanse til å vise seg frem som politiker på tross av sitt kjønn. Det kan jo ha med å gjøre at hun satt i en AP regjering. Kristin Krohn Devold fikk stadige spark fordi hun var blond og flott. Det ble satt en kobling mellom hennes manglende evner som forsvarsminister og hennes hårfarge. I tillegg ble grovt nedrakkende betegnelser som "kjempesprekk" brukt i obscøne vendinger. Jeg trodde jeg var den eneste som la merke til dette helt til Anne-Kath Hærland kommenterte det på "Nytt På Nytt". Celina Middelfart ble kalt "den søte lille tingen" på et styremøte. Kan du se for deg at en mann hadde blitt kalt det? Nå er det kløften og skjørtelengden til Hillary Clinton det er snakk om. En ikke-sak når man ser på bildene. Om Margareth Tatcher ble det sagt at hun var mer mann enn sine motstandere. Har du hørt denne typen karakteristikker om mannlige politikere? Må vi jenter påregne denne typen kommentarer hvis vi beveger oss ut i politikken, mens menn går fri?
Gjest Mann 42 Skrevet 30. juli 2007 #8 Skrevet 30. juli 2007 Har du noen gang hørt en uttalelse som kobler en mannlig politiker som dummer seg ut sin hårfarge mot hans intelligens? I tilfellet Gro snakker vi om en godt voksen kvinne som ikke på noen måte måtte forsvare sin intelligens pga sitt ytre. Jeg mener ikke å si at Gro ikke er en flott kvinne eller rakke ned på hennes utseende, men fordi hun er den hun er fikk hun en sjanse til å vise seg frem som politiker på tross av sitt kjønn. Det kan jo ha med å gjøre at hun satt i en AP regjering. Kristin Krohn Devold fikk stadige spark fordi hun var blond og flott. Det ble satt en kobling mellom hennes manglende evner som forsvarsminister og hennes hårfarge. I tillegg ble grovt nedrakkende betegnelser som "kjempesprekk" brukt i obscøne vendinger. Jeg trodde jeg var den eneste som la merke til dette helt til Anne-Kath Hærland kommenterte det på "Nytt På Nytt". Celina Middelfart ble kalt "den søte lille tingen" på et styremøte. Kan du se for deg at en mann hadde blitt kalt det? Nå er det kløften og skjørtelengden til Hillary Clinton det er snakk om. En ikke-sak når man ser på bildene. Om Margareth Tatcher ble det sagt at hun var mer mann enn sine motstandere. Har du hørt denne typen karakteristikker om mannlige politikere? Må vi jenter påregne denne typen kommentarer hvis vi beveger oss ut i politikken, mens menn går fri? Mannfolk i politikken får da høre det, de også. Og det er ikke bare pga politikken deres. Husker du alle vitsene om Jagland og "det norske hus"? Jan Pedersen ble herset ganske heftig med, fordi han var treg og fargeløs. Hagen ble hetset for neseborene. Kan man bli mer overfladisk enn å gjøre en mann synonym med neseborene? Nå svikter hukommelsen meg, men den unge, litt guttaktige KrF-politikeren som satt i forrige regjering ble latterliggjort som en pingle. Langslet ble latterliggjort fordi han rett og slett var for kultivert, enda han var kulturminister. Men selvsagt, for mannlige politikere i sin beste alder, er det sikkert heller sjelden at man blir kalt "en lekker liten sak". Men det er det sikkert gode grunner for, tror du ikke? Menn i dress er uansett så pregløse at det vanskelig å ta dem på antrekket. Bortsett fra Jørgen "Where`s my Bitches" Kosmo, som ser ut som en østeuropeisk gangster. Men han har da jaggu fått så hatten passer.
Gjest Blondie65 Skrevet 30. juli 2007 #9 Skrevet 30. juli 2007 Mannfolk i politikken får da høre det, de også. Og det er ikke bare pga politikken deres. Husker du alle vitsene om Jagland og "det norske hus"? Jan Pedersen ble herset ganske heftig med, fordi han var treg og fargeløs. Hagen ble hetset for neseborene. Kan man bli mer overfladisk enn å gjøre en mann synonym med neseborene? Nå svikter hukommelsen meg, men den unge, litt guttaktige KrF-politikeren som satt i forrige regjering ble latterliggjort som en pingle. Langslet ble latterliggjort fordi han rett og slett var for kultivert, enda han var kulturminister. Men selvsagt, for mannlige politikere i sin beste alder, er det sikkert heller sjelden at man blir kalt "en lekker liten sak". Men det er det sikkert gode grunner for, tror du ikke? Menn i dress er uansett så pregløse at det vanskelig å ta dem på antrekket. Bortsett fra Jørgen "Where`s my Bitches" Kosmo, som ser ut som en østeuropeisk gangster. Men han har da jaggu fått så hatten passer. Den unge karen fra Bømlo husker ikke jeg heller navnet på. Alle de kallenavnene du kommer med der er kjønnsløse. Det går ikke på at de er dum fordi de er mann. Det går ikke på at de er feil kledd fordi enkelte finner andre klær enn burka (eller den norske varianten høyhalset genser) på damer er "støtende".
Gjest Mann 42 Skrevet 30. juli 2007 #10 Skrevet 30. juli 2007 Hadde Rice vært mann hadde hun ikke trengt å vente 10-12 år på å bli president, det kunne skjedd allerede ved kommende valg. Det er skammelig at kvinner fortsatt ikke får vist hva de duger til fordi kjønnet de tilhører anses som annenrangs innenfor politikk og maktens verden. Jeg tenkte mer på at det må ta litt tid før amerikanerne kommer seg ut av Irak, og Hollywood får laget et tilstrekkelig antall filmer som glorifiserer det hele, slik at det kan glemmes hva for en idiotisk ide det var å invadere i første omgang, hvor mye det kostet i form av liv, penger og ressurstilgang, og at Condi var med fra starten av. Å ha vært med i den nåværende administrasjonen, er et gedigent handicap. De trumfet gjennom det som kommer til å bli Amerikas nederlag nummer en noen sinne. Her komme de til å tape mer enn de noensinne hadde drømt om. Og det vil man ikke ha på CV-en sin.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2007 #11 Skrevet 30. juli 2007 Jeg husker også en viss blond forsvarsminister som ble tråkket gjennom sølen, fordummet og herset med. Vel gjorde hun en tabbe men det hadde ingenting å gjøre med hennes blonde hår. (og så sier man at likestillingen er kommet for langt ... pføy) Nåja, denne visse forsvarsministeren hadde ikke bare gjort én tabbe, men en lange rekke. Politikere må bare regne med å få pepper når de driter på draget, uansett kjønn og hårfarge.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2007 #12 Skrevet 30. juli 2007 Nåja, denne visse forsvarsministeren hadde ikke bare gjort én tabbe, men en lange rekke. Politikere må bare regne med å få pepper når de driter på draget, uansett kjønn og hårfarge. Tror du virkelig at dersom Krohn Devold var en lyshåret mann, at hårfarge eller for den saks skyld kjønn generelt da hadde blitt et tema for å forklare disse tabbene? Å nei du.
Gjest Blondie65 Skrevet 31. juli 2007 #13 Skrevet 31. juli 2007 Tror du virkelig at dersom Krohn Devold var en lyshåret mann, at hårfarge eller for den saks skyld kjønn generelt da hadde blitt et tema for å forklare disse tabbene? Å nei du. Hvilket var mitt poeng helt på prikken, takk.
Bønna Skrevet 31. juli 2007 #14 Skrevet 31. juli 2007 Det viser seg jo at det er dette kvinner flest er opptatt av. Og mediene, som i stadig større grad baserer sitt salg på kvinner, skriver om det kvinner interesserer seg for, og er villig til å betale for å lese om. Bare se her på KG, hvor mange temaer og innlegg som handler om dilldall som dette, og hvor mange temaer og innlegg som handler om seriøst samfunnsstoff? Men kjenner jeg kvinner og feminister rett, finner dere nok en grunn til å gi menn skylda for dette også.
Gjest Elastica Skrevet 31. juli 2007 #15 Skrevet 31. juli 2007 Mange ganger undrer jeg meg over interjvuer med kvinnelige politikere, ledere eller andre samfunnstopper. Ofte ser man formuleringer av typen "hun legger sine hender med velmanikerte negler på pulten..." eller "Hennes påkledning er upåklagelig." Det er som regel kvinnelige journalister som uttrykker seg slik. Dette gjøres så å si aldri av menn eller om menn. Hvorfor? Har Bønna rett? Er det virkelig slik at vi er mer opptatt av Karitas kjoler enn av de mange (idiotiske i mine øyne) utspillene hennes? Synd, i såfall.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2007 #17 Skrevet 31. juli 2007 Hva med Trond Giske da? Han er vel kanskje den politikeren som er hyppigst deltagende i rampelyset. Ser vi Giske motta kommentarer om dressene han bruker, eller den generelle stilen og utseende hans? Blir Giskes kjønn og utseende brukt som faktorer for å forklare hans politikk? Bønna: Hvis kvinner skal diskutere seriøst samfunnsstoff finnes det mange andre steder på nettet å boltre seg. Kvinneguiden har en profil som dreier seg mye om mote, helse og familie. Det finnes mange andre forum på nettet som er mer rendyrka rettet mot samfunn og politikk, og som ikke henvender seg til verken det ene eller andre kjønnet. Det er neppe slik at alle internettsurfende norske kvinner foretrekker KG. Og jeg tror heller ikke ditt motiv for å være her inne er å diskutere så veldig seriøst om samfunnet. Da hadde du nok valgt andre lokasjoner. Ikke dermed sagt at du er en uengasjert og uvitende person. Og ikke dermed sagt at KG er totalt meningsløst. Men det finnes andre nettsteder..
rolfkjo Skrevet 5. august 2007 #18 Skrevet 5. august 2007 hus folkens det er USA dette dreier seg om (landet som forsøker å fortelle alle at de er best i alt) de ligger nok ikke så høyt oppe som de skryter av.
Noorgie Skrevet 5. august 2007 #19 Skrevet 5. august 2007 Min hypotese er at kvinner er de suverent aller værste til å kritisere og slenge dritt om andre kvinner. Hvile menn er det som gidder å engasjere seg i påkledningen til kvinnelige politikere, annet enn å kanskje nikke inn i mellom til at "joda den kjolen var sikker fin". Det irriterende blir nå at flere kvinner prøver å kaste skylden over på oss stakkars menn ang dette - HALLOEN :kaffe:
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2007 #20 Skrevet 5. august 2007 Goggen og Bønna har et poeng. Hakking på blondiner, fete og dårlig kledde kvinner i politikken, kommer stort sett fra kvinner. Jeg har aldri hørt en mann snakke om hårspenna til Kaci K. Five.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå