momo Skrevet 28. juli 2007 #1 Skrevet 28. juli 2007 Vi har to barn, en jente på 6 år og en gutt på 3 mnd. Vi vil veldig gjerne til syden, men har ikke mye penger nå. Fant billig tur nå, men den er 1 uke etter at jenta vår har starta på skole. Så da lurer vi på om vi skal dra uten henne, at hun er hos besteforeldrene sine. Jeg har ikke så lyst til og ta henne ut fra skolen så kort tid etter skolestart. Er da redd for at hun skal gå glipp av nye vennskap den første tiden og det blir verre og komme inn i barnegruppen. Men samtidig er jeg litt redd for at hun blir veldig lei seg fordi vi da drar uten henne med lillebroren hennes. Hva er deres synspunkter på dette?
Frigg Skrevet 28. juli 2007 #2 Skrevet 28. juli 2007 (endret) Hvorfor ikke se om dere finner noen billige sydenturreiser til høstferien eller senere i høst slik at 6åringen kan bli med? Nå vet ikke jeg hvordan din jente er, men hadde jeg vært henne hadde jeg blitt lei meg hvis jeg ikke hadde fått være med. Dessuten er det viktig for jenta at dere er der for henne den første tiden på skolen. Endret 28. juli 2007 av Bare meg selv
pondusa Skrevet 28. juli 2007 #3 Skrevet 28. juli 2007 (endret) Til syden synes jeg det var langt å reise uten 6åringen. Hun er såpass stor nå, og vil sikkert føle seg tilsidesatt. Dessuten er hun akkurat startet på skolen, og da kan trygge foreldre være godt å ha rundt seg. I fjor sommer var lillemor på besøk til besteforeldrene en uke, da tok sambo & jeg med oss pondus til tr.heim for 2 dager. Men følte at det var på nippen til urettferdighet. Lillemor visste ingenting da, men det er jo stor forskjell på 3 år og 6 år. Bare min mening da. Endret 28. juli 2007 av pondusa
Myrthel Skrevet 28. juli 2007 #4 Skrevet 28. juli 2007 Jeg hadde ikke dratt fra henne til syden. Da måtte jeg isåfall hatt en lang samtale med henne, for å høre hva hun selv syntes var greit;-) Hadde hun syntes det var helt topp å være hos bestforeldrene den uka, kunne jeg kanskje vurdert det. Hvis du velger å dra med bare et barn, ville jeg nok heller ventet et par år, og heller latt minstemann være hjemme hos besteforeldrene. En to åring skjønner ikke hva han "går glipp av" ved å bli hjemme. Det gjør så absolutt en 6 åring.;-)
Gjest Pet Skrevet 28. juli 2007 #5 Skrevet 28. juli 2007 Jeg hade ikke tatt med meg ett barn til syden og latt det andre være igjen hjemme, og spesielt ikke rett etter at barnet har begynt på skolen. Tankeløst, spør du meg.
Gjest *Madam Mim* Skrevet 28. juli 2007 #6 Skrevet 28. juli 2007 Kan du ikke utsette Sydenturen til høstferien eller senere på høsten/ vinteren? Syns ærlig talt det er litt egoistisk å reise fra henne, men det kommer jo litt an på hvordan forholdet til besteforeldrene er. Skolestart kan være tøft for en seksåring - man vet aldri hvordan de første ukene er.
momo Skrevet 28. juli 2007 Forfatter #7 Skrevet 28. juli 2007 Kan nevne at hun har et veldig topp forhold til besteforeldrene. Ellers vurderer jeg og at jeg drar alene med minstemann, men kan vel føles urettferdig det og. Har sett på turer i høstferien men det er dyrt, samme blir det jo med jula. Ellers får vi droppe det helt.
Gjest Alou Skrevet 28. juli 2007 #8 Skrevet 28. juli 2007 Jeg hadde ikke reist dit hvis hun ikke kunne være med - i hvert fall ikke når det er hennes første uke på skolen. Det blir flere billige turer senere...
Gjest Alou Skrevet 28. juli 2007 #9 Skrevet 28. juli 2007 Kan nevne at hun har et veldig topp forhold til besteforeldrene. Det er jo bra . Hva sier hun til dette selv da?
Gjest Fjellsippa Skrevet 28. juli 2007 #10 Skrevet 28. juli 2007 Siden du spør hva andre her på KG mener vil jeg si at du ikke bør dra til syden uten 6 åringen. Hadde jeg vært 6 år og nettopp begynt på skolen ville jeg nok ha ønsket å ha foreldrene mine der. Samtidig er hun blitt så stor at det å reise på ferie har fått en betydning for henne. Så hvis dere reiser uten henne, men med lillebroren vil nok det såre henne veldig. Så hold dere hjemme, og spar penger til dere kan reise alle sammen. Du klarer fint å vente på sydenturen, mens hun vil føle det som et svik hvis dere drar uten henne.
Gjest =tentacle= Skrevet 28. juli 2007 #11 Skrevet 28. juli 2007 Dårlig timing, er dessverre min mening Skolestart er en viktig begivenhet i et barns liv.
momo Skrevet 28. juli 2007 Forfatter #12 Skrevet 28. juli 2007 Tusen takk for svar! Var vel mye det samme jeg og mannen følte og at det ville føles urettferdig for henne. Vi har ikke pratet med henne om det, vi ville tenke litt på hva vi ville først. Men hadde vi spurt henne tror jeg nok hun hadde sagt det var helt greit, da hun er veldig glad i besteforeldrene og hun ville vært glad for og være hos de en uke alene, men reaksjonen hadde da kanskje kommet senere. Må tenke mer på hva jeg gjør. Er jeg som har mest lyst på turen. Hadde minstemann vært litt større så hadde jeg kunne reist alene da hadde det ikke blitt urettferdig.
Gjest =tentacle= Skrevet 28. juli 2007 #13 Skrevet 28. juli 2007 Hadde minstemann vært litt større så hadde jeg kunne reist alene da hadde det ikke blitt urettferdig. Det blir ikke urettferdig. Baby følger mor, men den bader jo ikke, leker ikke på stranden, får ikke is osv. Det forstår hun kanskje hvis dere prater om det?
Gjest Gjest_lovely_* Skrevet 28. juli 2007 #14 Skrevet 28. juli 2007 Jeg har en 6 åring, ville ikke latt henne være hjemme i en slik situasjon - hverken med lillebror med på ferie, eller med skolestart. Jeg ville derimot tatt henne med hvis jeg absolutt måtte på ferie, da har hun fått den første ukens innkjøring på skolen, og vil normalt ikke gå glipp av noe hun ikke kan ta igjen etterpå
momo Skrevet 28. juli 2007 Forfatter #15 Skrevet 28. juli 2007 Jo hun vil vel kanskje forstå det hvis vi forklarer. Men hun er gjerne sånn som synes alt er veldig greit med en gang, men så går det en stund så er det ikke like greit lenger. Nå heller jeg mot og droppe det. Men tar en prat med henne i morgen og hører hva hun vil synes om at jeg og lillebror evt drar. Det som kan bli et problem er og det at hun har vært i syden mange ganger og hun elsker virkelig syden.
Gjest Pet Skrevet 28. juli 2007 #16 Skrevet 28. juli 2007 Men tar en prat med henne i morgen og hører hva hun vil synes om at jeg og lillebror evt drar. Jeg synes en seksåring skal slippe å være delaktig i slike beslutninger. Kan dere ikke vente til dere har råd til å dra hele familien?
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2007 #17 Skrevet 28. juli 2007 Du vet ikke om skolen hun skal begynne har fleksibel høst og vinterferie? Det har skolen her, å da kan vi ta barna ut av skolen utenom feriene også går de på skolen i høstferien eller vinterferien. En veldig grei ordning som mange benytter seg av da ikke alle foreldre får ferie i skoleferiene, i tillegg til at man da har mulighet til å få billige ferier. Dette med fleksibel høst og vinterferie er forresten noe jeg oppfordrer alle foreldre til å "mase om" på sine barns skoler da dette er gjennomførbart og det passer bedre for mange familier.
Eliza Doalot Skrevet 28. juli 2007 #18 Skrevet 28. juli 2007 Jeg hadde aldri reist på ferie uten et barn, dersom det barnet var istand til å forstå at resten av familien var på ferie. Selvom barnet i utgangspunktet synes dte er greit, er en sydentur tross alt mye mer enn en uke i sola. Når dere kommer hjem og har minner og opplevelser å prate om, er det da like OK at hun var en eneste som ikke fikk være med? Selv om hun sikkert har hatt det helt topp hos besteforeldrene tror jeg dette er ei topp oppskrift på sårhet og søskensjalusi. At lillebroren ikke har hatt allverdens glede av turen tror jeg tror jeg kommer til å spille mindre rolle; Han fikke ei uke i syden aleine med dere, hun fikk ikke. Hvis jeg skulle reist til syden uten hele familien, tror jeg nok heller jeg hadde valgt å reise med bare mannen, da hadde jeg i hvertfall ikke gjort forskjell på barna.
Gjest bluff Skrevet 28. juli 2007 #19 Skrevet 28. juli 2007 Ta henne med eller bli hjemme! Uansett går hun ikke glipp av noe spesiellt når det gjelder undervisning i begynnelsen, men det er viktig å ha mamma eller pappa i nærheten når alt er nytt i førset klasse!! Det er mange nye å forholde seg til og mye annet nytt å snakke om! Men hun kommer jo fort inn i det etter en liten ferietur. Jeg hadde tatt henne med-helt klart!
Far til 2 Skrevet 28. juli 2007 #20 Skrevet 28. juli 2007 Jeg synes forslagene om "høstferie" høres greit ut. Da har hun fått tid til å bli "en del av felles skapet" i klassen. Å reise uten jenta tror jeg ikke er noe godt sjakktrekk. Det vil hun huske så lenge hun lever, og sansynligvis ikke med positivt fortegn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå