Gå til innhold

sykepenger under svangerskapet når jeg ikke har jobb...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg og samboeren min har veldig lyst på barn. Problemet er at jeg ikke har jobb. Jeg er ferdig utdannet lærer og jobber som vikar i skolen, men bare som dag-til-dag vikar. Jeg jobber tilnærmet 100%, noen måneder mindre, men jeg tjener helt greit, så penger etter fødselen er ikke noe problem. Det jeg lurer på er: hvis jeg nå blir gravid, og blir skikkelig syk under svangerskapet, og ikke kan jobbe, har jeg krav på sykepenger ut fra tidligere inntekt, eller er det kun fra den jobben jeg har fast jeg får penger da?(har fast helgajobb, men det er jo bare 4000 i mnd.) Og hvis jeg ikke får noe mer enn det vil jo dette gå ut over pengene jeg får etter fødselen.

Tør ikke prøve for fullt før jeg har dette klart. Man har jo ingen garantier for hvordan svangerskapet vil gå...

PS: var inne på trygdeetatens hjemmeside, men skjønte ikke helt hva de mente. Blir jeg regnet som frilanser?

takk for svar!!

Videoannonse
Annonse
Gjest gurimalla
Skrevet

Du har krav på sykepenger hvis du har vært i arbeid i de siste to ukene. Det er vanskelig å si noe om hvor mye sykepenger du vil få, da arbeidsforholdet ditt ikke er stabilt.

Hvis du er utdannet lærer og jobber tilsvarende 100 prosent som vikar (og har gjort dette siden du avsluttet studiene) er det mest sansynlig at du vil få sykepenger beregnet etter den inntekten du har hatt de siste fire ukene før du ble sykemeldt (beregningen vil også inkludere ekstrajobben din). Ring til trygdekontoret og be de se på saken for å være sikker. Du er arbeidstaker og ikke frilanser.

Hvis du skulle være så uheldig å bli sykemeldt under svangerskapet kan du opptjene rett til fødselspenger når du får sykepenger.

Lykke til!

Skrevet

Jeg er student og har en ekstrajobb.

Da jeg ble sykemeldt, regnet trygdekontoret ut snittet av det jeg hadde tjent de 3 siste årene. Det utgjorde 7000 kr ekstra i måneden i forhold til hvis de skulle ta utgangspunkt i den siste lønninga. Så hvis inntekta varierer, skal de ta snittet av en viss periode.

De er pliktig til å ta det beløpet som gagner seg best for deg! Problemet er at mange på trygdekontorene ikke opplyser om det. Jeg er regnskapsfører, så jeg var klar over reglen, men jeg måtte selv opplyse dama bak skranken om den... Hvis du leser i trygdeetatens folder "Sykepenger for arbeidstakere" så står det på side 11. Jeg måtte faktisk vise dama den folderen. Ganske utrulig at de som liksom skal være eksperter på det området ikke er klar over det!

Obs! Det samme gjelder når de skal regne ut svangerskapspenger/ fødselspenger!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...