water1 Skrevet 28. juli 2007 #1 Skrevet 28. juli 2007 Hei!!! Lurer på hvilken side som er riktig for en brud å ha sin far på som skal følge nedover kirkegulvet? Personlig synes jeg vel ikke det er noen krisem om vi skulle ta feil side, men min far er veldig opptatt av at det skal være riktig. Så da spør jeg her da Håper forøvrig på samstemte svar....
Kara W Skrevet 28. juli 2007 #2 Skrevet 28. juli 2007 Å få samstemte svar er alltid litt av et lotteri her. Det presten sa til oss var at vanligvis går bruden på farens venstre side. Vi giftet oss i en militær kirke og med en militær prest og da var det vistnok vanligst at bruden gikk på farens høyre side, fordi bruden da var viktigere enn faren. Jeg tror at de "orginale" etikette reglene er slik at den med høyest rang går på høyre side. Og en far har rang over sin datter, men en hustru har rang over sin mann (kvinner først). Du går på din mans høyre side ut. Presten deres kommer sikkert til å nevne det når dere går for å ha samtale med ham uansett.
2008brud Skrevet 28. juli 2007 #3 Skrevet 28. juli 2007 Den over stemmer med det bryllupet jeg var i nylig.
water1 Skrevet 28. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 28. juli 2007 OK, takk for svar Får se hva presten sier....
heike007 Skrevet 29. juli 2007 #5 Skrevet 29. juli 2007 OK, takk for svar Får se hva presten sier.... Min far var også veldig opptatt av å gjøre alt riktig Ifølge vår prest var det ganske så valgfritt hvordan man ville gå inn i kirka. Da vi var på øvelse, plasserte hun (presten) oss sånn at jeg gikk på min fars høyre side. Men for oss ble det veldig unaturlig av en eller annen grunn, så pappa og jeg bestemte oss etter øvelsen for å bytte side når selve dagen kom. Det føltes også som om det ble litt kluss med "overleveringa" av bruden da vi kom fram til alteret. Da jeg gikk på min fars høyre side inn, måtte jeg liksom krysse mellom min far og min mann for å komme til stolen jeg skulle sitte i. Syns det ble litt mye "armer og bein" og snuing fram og tilbake, og ikke fikk jeg til å gi min far en klem heller... Dette fløt helt fint i selve bryllupet da vi hadde byttet side. Jeg gikk på min manns høyre side ut. Andre bryllup jeg har vært i har det vært litt hipp som happ, men i de fleste har bruden gått på venstre side inn i kirka.
Trampe Skrevet 29. juli 2007 #6 Skrevet 29. juli 2007 Jeg gikk på venstre side inn, og høyre side ut.
jenta27 Skrevet 29. juli 2007 #7 Skrevet 29. juli 2007 Jeg skal gå på venstre side av min far inn, og på høyre side av min mann ut! Forklaringen var noe med at når en går inn så skal min far ha sitt hjerte nærmest meg, og når jeg går ut, så skal mitt hjerte være nærmest min mann! Det var visst en symbolikk med det ifølge vår prest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå