Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt usikker på hvordan dette rundt arv og særeie virker, så jeg håper noen her kan gi meg litt råd.

Mannen min kommer til å arve et stort hus, som vi sannsynligvis kommer til å flytte inn i. I tilegg kommer vi til å arve hver vår hytte. Jeg eier allerede et firma. Før vi giftet oss tenkte jeg at det var greit å skrive en særeieavtale på disse tingene, men nå er jeg mer usikker.

Kan man skrive en særeieavtale som bare gjelder når man skiller seg? Tanken var at hvis vi skulle skille oss, så er det dumt om man skal miste hytten sin, eller han skal ta alve firmaet mitt, liksom. Men hvis den ene dør, så vil vi jo gjerne at den andre skal ha glede av det.

Det jeg er mest bekymret for er hva som skjer med huset vi bor i. Vi planlegger å få barn, og sannsynligvis vil jeg være hjemme noen år. Skrekken min er da enten at vi skal gå fra hverandre, han får huset, og siden jeg da ikke har noe sted å bo, så får han også barna (ikke at jeg forventer at jeg skal automatisk få barna, men jeg vil ikke at det skal være grunnen). Eller så dør han, og barna arver huset, og jeg sitter igjen uten hus til hverken meg eller barna (jeg har hørt om et slikt tilfelle, men vet ikke hvilke årsaker som lå bak).

Er det noen som vet hvilken løsning som ville vært best? Jeg skjønner at han ikke vil miste barndomshjemmet sitt, men jeg vil jo heller ikke at fremtidige barn skal miste sitt hjemsted.

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Man kan også sikre seg ved død ved å lage et testamente og ved å lage en avtale med sine arvinger om at man kan sitte i uskiftet bo. Dvs. at dersom en ektefelle faller bort kan man dersom man har barn i fra forskjellige ekteskap få barna fra særkullene til å gå med på at gjenlevende ektefelle kan sitte i uskiftet bo. Dvs. at deling av disse ektefellenes felles og særeie og ikke foregår så lenge denne ektefellen lever. Unntatt selvsagt blir hvis denne gjenlevende ektefellen gifter seg igjen - da må man skifte og gi ut arven til denne ektefellens særkullsbarn.

Generell regel når det gjelder ekteskap: Man tar med seg inn og ut av ekteskapet og eier som særeie det man brakte inn. Når man registrerer særeie er det som regel verdier man anskaffer på den ene eller den andre måten i løpet av et ekteskap.

Har man store verdier når man inngår et ekteskap kan det være lurt for senere skilsmisse å nedtegne disse verdiene slik at begge er enig i "fredstid" hva som er den enkeltes verdi. Som kjent er det vel av og til "vanskelig å huske" hvem som eide hva når man ikke er venner lenger.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Man kan også sikre seg ved død ved å lage et testamente og ved å lage en avtale med sine arvinger om at man kan sitte i uskiftet bo. Dvs. at dersom en ektefelle faller bort kan man dersom man har barn i fra forskjellige ekteskap få barna fra særkullene til å gå med på at gjenlevende ektefelle kan sitte i uskiftet bo. Dvs. at deling av disse ektefellenes felles og særeie og ikke foregår så lenge denne ektefellen lever. Unntatt selvsagt blir hvis denne gjenlevende ektefellen gifter seg igjen - da må man skifte og gi ut arven til denne ektefellens særkullsbarn.

Disse barna er jo ikke laget enda ;), så de kan vel ikke samtykke heller om far dør på et tidspunkt mellom de er født og de blir myndige. Det er jo denne perioden ts bekymrer seg for, at de skal miste hjemmet sitt i barneårene.

Gjest stud.jur
Skrevet

Hei!

Angående det første du spurte om; dere kan inngå en ektepakt hvor dere spesifiserer hva som skal være særeie, og avtale særeie, men felleseie ved død (krysses bare av på en rubrikk på skjema for ektepakt). Dvs at dersom dere skilles så beholder dere det som er avtalt særeie, men dersom den ene dør, så er det vanlig felleseie etter ekteskapsloven som gjelder.

Det siste spørsmålet ditt skjønte jeg egentlig ikke helt...?! Barna deres vil jo uansett ikke miste huset...? Men om huset han arver tilhører hans særeiedel så sitter du uten noen ting, så det må være en vurdering dere gjør.

En måte å løse det på er jo at dere begge eier det i fellesskap, men med en skriftlig avtale om at han ved en eventuell skilsmisse har en forskjøpsrett til å kjøpe ut deg til en relativt grei pris. På en måte litt urettferdig for han som da "betaler" for arv, men på en annen måte fair for deg som eventuelt har jobbet hjemme med barna i noen år og således bidratt til husholdningen....

Gjest =tentacle=
Skrevet
Det siste spørsmålet ditt skjønte jeg egentlig ikke helt...?! Barna deres vil jo uansett ikke miste huset...? Men om huset han arver tilhører hans særeiedel så sitter du uten noen ting, så det må være en vurdering dere gjør.

Jo, hjemmet vil måtte selges hvis mor ikke er i stand til å kjøpe ut barna som skal ha sin del av arven.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Hei!

Angående det første du spurte om; dere kan inngå en ektepakt hvor dere spesifiserer hva som skal være særeie, og avtale særeie, men felleseie ved død (krysses bare av på en rubrikk på skjema for ektepakt). Dvs at dersom dere skilles så beholder dere det som er avtalt særeie, men dersom den ene dør, så er det vanlig felleseie etter ekteskapsloven som gjelder.

Gjelder dette også når den ene har særkullsbarn? Er det ingen beskyttelse av særkullsbarns rettigheter her?

Og betyr det i så fall at verdien av firmaet til trådstarter og andre verdier hun har blir regnet med i felleseiet som særkullsbarn og fellesbarn skal arve fra om faren dør?

Gjest Gjest
Skrevet
Jo, hjemmet vil måtte selges hvis mor ikke er i stand til å kjøpe ut barna som skal ha sin del av arven.

Det gjelder vel kun i de tilfellene der det er særkullsbarn?

Gjest =tentacle=
Skrevet (endret)
Det gjelder vel kun i de tilfellene der det er særkullsbarn?

Sorry, my bad, blander med en annen tråd der det er særkullsbarn :)

Hun kan sitte i uskiftet bo hvis det kun er fellesbarn og felleseie, men må skifte hvis hun gifter seg på nytt (eller får flere barn, andre endringer?).

Endret av =tentacle=

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...