Gå til innhold

Sinnsykt

Anbefalte innlegg

Gjest StockDama
Skrevet
Oppriktig nysgjerrig: hvem har sagt at du aldri blir kvitt "det", da?

Min kjære psykolog.

Skrevet
Min kjære psykolog.

Ok :)

(men det er ikke sånn at ingen med schizofreni blir kvitt "det" altså. Men nå avsporer jeg noe alvorlig her ... )

Gjest StockDama
Skrevet

(men det er ikke sånn at ingen med schizofreni blir kvitt "det" altså. Men nå avsporer jeg noe alvorlig her ... )

siste innlegg om dette, så skal hun få tråden sin tilbake =D

Noen få kan bli "kvitt" det ved sterk medisinering, men det betyr da at man må alltid gå på medisiner. Jeg har såpass kustus på synsillusjonene at de ikke plager meg, jeg skjønner forskjell på realitet og fantasi, så lenge jeg kan det, unngår jeg å stappe meg full av stoffer.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Hvis jeg nå skulle være en skikkelig kverulant, bare hvis... så ville jeg også sagt at formuleringen "jeg er schizofren", "han er schizofren" osv heller ikke er å foretrekke.

En kan ha en schizofren lidelse på linje med alle andre lidelser og sykdommer. Men "er" man lidelsen? Er man kreft (kan si at man er kreftsyk, ja, men er man kreft?). Dersom man har schizofreni, er det det man er? Punktum?

Dette er interessante spørsmål. Jeg er absolutt enig i at man burde bli flinkere til å si at noen har en depresjon eller har dysleksi, selv om det er enklere å si at noen er dyslektiker. Ikke alle bryr seg om sånt, mens andre føler seg båssatt av det. Og at det ved en slik tankegang forventes at man skal være på en bestemt måte.

Det er ikke pent å dra avsporingen videre, men jeg vil ikke si at det å bli symptomfri nødvendigvis er det samme som å bli frisk. Det er noen som hevder å ha blitt friske av schizofreni, men man kan jo da stille spørsmålet om de var feildiagnostisert i utgangspunktet. Det er ganske bred enighet om at schizofreni er en kronisk lidelse.

Man kan absolutt leve et godt liv med en slik diagnose, men hvis man tar bort medisinene vil de fleste bli dårlige igjen. Og det er noe som er viktig å tenke på, siden en del med denne diagnosen har problemer med å innse at de er syke, og antakeligvis kommer til å være det for resten av livet. Det er lov å gi dem håp i form av at de kan ha det bra så lenge de følger behandlingsopplegget, men det kan være skummelt å begynne å snakke om at de kan bli friske i en mer grunnleggende forstand.

Gjest Ulva35
Skrevet

Bare spor av så mye dere vil dere :) Gjør ingen ting.

Jeg har jo rett som det er hørt/og sikkert brukt selv ord som ikke henger på greip :ler: , men jeg hadde liksom hengt meg opp i ordet sinnsyk. Hvor misbrukt og galt det er å bruke det i alle sammenhenger.

Når jeg leser igjenom svarene deres, så er det jo flere ord som er like ille. Og ja, jeg husker også ordet mongo om alt

Skrevet (endret)
Dette er interessante spørsmål. Jeg er absolutt enig i at man burde bli flinkere til å si at noen har en depresjon eller har dysleksi, selv om det er enklere å si at noen er dyslektiker. Ikke alle bryr seg om sånt, mens andre føler seg båssatt av det. Og at det ved en slik tankegang forventes at man skal være på en bestemt måte.

Det er ikke pent å dra avsporingen videre, men jeg vil ikke si at det å bli symptomfri nødvendigvis er det samme som å bli frisk. Det er noen som hevder å ha blitt friske av schizofreni, men man kan jo da stille spørsmålet om de var feildiagnostisert i utgangspunktet. Det er ganske bred enighet om at schizofreni er en kronisk lidelse.

Den siste setningen din er et ganske vanlig argument i den forbindelse. Nyere forskning (såkalt "recocery-forskning" ) viser absolutt at en del blir friske, dvs er symptomfrie uten medisiner i en såpass lang periode at de ikke lenger oppfyller kriteriene for en schizofreni-diagnose. At schizofreni er en kronisk lidelse har det lenge vært bred enighet om, men som sagt viser nyere forskning at dette ikke nødvendigvis medfører riktighet. Da kan man jo selvsagt stille spørsmålstegn ved om de hadde lidelsen i utgangspunktet, om det var en feildiagnostisering. Flere forskere mener nå at dette ikke er tilfellet, altså at man kan bli "frisk".

Man kan absolutt leve et godt liv med en slik diagnose, men hvis man tar bort medisinene vil de fleste bli dårlige igjen. Og det er noe som er viktig å tenke på, siden en del med denne diagnosen har problemer med å innse at de er syke, og antakeligvis kommer til å være det for resten av livet. Det er lov å gi dem håp i form av at de kan ha det bra så lenge de følger behandlingsopplegget, men det kan være skummelt å begynne å snakke om at de kan bli friske i en mer grunnleggende forstand.

Det du skriver er forsåvidt riktig, dvs at de fleste blir dårlgere dersom man tar bort medisinene. Jeg er likevel ikke helt enig i at det er skummelt å snakke om at "de" kan bli friske i mer grunnleggende forstand. Noen (ganske) få blir det faktisk. Dvs er symptomfrie over år uten medisiner som nevnt over. Dette etter langvarig behandling, medikamentell og psykologisk sådan.

Forøvrig er det nå større og større enighet om at schizofrenibegrepet er en lite hensiktsmessig diagnose, en ønsker innen fagfeltet å gå over til å bruke psykosebegrepet og mer spesifikke betegnelser på den enkeltes symptomer i stedet.

Edit: Bare så det ikke skal bli noen misforståelser, dette må ikke leses som en oppfordring til å slutte med medisiner e.l.

Endret av Fresi
Gjest Frk Åberg
Skrevet
Det du skriver er forsåvidt riktig, dvs at de fleste blir dårlgere dersom man tar bort medisinene. Jeg er likevel ikke helt enig i at det er skummelt å snakke om at "de" kan bli friske i mer grunnleggende forstand. Noen (ganske) få blir det faktisk. Dvs er symptomfrie over år uten medisiner som nevnt over. Dette etter langvarig behandling, medikamentell og psykologisk sådan.

Forøvrig er det nå større og større enighet om at schizofrenibegrepet er en lite hensiktsmessig diagnose, en ønsker innen fagfeltet å gå over til å bruke psykosebegrepet og mer spesifikke betegnelser på den enkeltes symptomer i stedet.

Edit: Bare så det ikke skal bli noen misforståelser, dette må ikke leses som en oppfordring til å slutte med medisiner e.l.

Huff, burde lage en ny tråd, men ja, jeg tror også at schizofreni-begrepet kommer til å forsvinne, siden det er en utrolig bred diagnose med store variasjoner. Det er fullt mulig å ha en psykose i en perioder, og så aldri igjen. Kanskje de oppfyller kriteriene for en schizofreni-diagnose på et gitt tidspunkt, uten at de gjør det på sikt. Likevel vil jeg tro det foregår en ganske så omfattende utredning når en slik diagnose vurderes, og det handler jo om å være mer enn litt forvirra en periode. Det irriterte meg forresten litt i "A beautiful mind" hvor hovedpersonen sluttet med medisiner, mens virkelighetens John Nash ikke gjorde det. Men det er klart, en ukuelig villjestyrke gjør seg jo godt på film.

Jaja, kanskje jeg syns det er mer greit å bruke et ord når det ikke er i bruk lengre. Men egentlig er det ingen unnskyldning for å bruke et ord som er fullstendig misvisende, som med schizofreni-begrepet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...