Gjest Ulva35 Skrevet 28. juli 2007 #1 Skrevet 28. juli 2007 Det finnes i dag utrolig mye misbruk av ord, men ordet sinnsyk(t) må vel være det aller verste vel? De fleste bruker det: Vanlige folk, reportere på tv, sportsfolk, artister. I alle aldre. Kan ikke si at jeg aldri har brukt det(man blir påvirket enten man vil eller ei), men jeg prøver virkelig å la være. Har noen tenkt på hva ordet egentlig betyr? At det er en sykdom som er veldig vanskelig for pårørende til de som blir rammet? Og så blir det brukt i hytt og pine om alt mulig. Er jeg sær eller er det flere som har tenkt det samme?
Gjest Hilde K S Skrevet 28. juli 2007 #3 Skrevet 28. juli 2007 (endret) Hehe. Det er mange ord som blir brukt feil. Selv tar jeg meg i å si ting som; "Oj! For en grusomt fin bukse du har!" Endret 28. juli 2007 av Hilde K S
Kitsune Skrevet 28. juli 2007 #4 Skrevet 28. juli 2007 Ja, men idol-Jorunn har for meg ødelgagt lysten til å bruke det ordet for all fremtid! Det er noe i det at sier man et ord mange nok ganger etter hverandre så mister det helt mening. Hun gjorde det for meg i allefall..
Fresi Skrevet 28. juli 2007 #6 Skrevet 28. juli 2007 Jeg synes ikke du er sær, jeg er helt enig i at dette ordet misbrukes . Og bruken av ordet "schizofren(t)" er enda verre. Til og med hyppig brukt av mennesker med høy utdanning som burde vite bedre, for ikke å snakke om av journalister. Riktignok kan mennesker med schizofreni ha vanskelig for å foreta valg, men de har ikke to eller flere personligheter - det blir fullstendig på trynet å si at noe eller noen er schizofren(t) dersom det menes å ha motstridende oppfatninger eller lignende. Multippel personlighet er det noe som heter, eller dissosiativ personlighetsforstyrrelse. Men det er noe ganske annet enn schizofreni. Nemlig.
Gjest Emera Skrevet 28. juli 2007 #7 Skrevet 28. juli 2007 Det er jo blitt et moteuttrykk dette, da. Men det er helt unødvendig, og selv passer jeg på å ikke bruke det. Ikke om alvorlig psykisk syke engang. Ordet burde være foreldet, det finnes andre betegnelser. Men så har vi jo ordet "vanvittig," som har vært brukt lenge. Og som jo betyr omtrent det samme som sinnsyk...
Gjest Cirka Skrevet 28. juli 2007 #8 Skrevet 28. juli 2007 Joda, Jorunn Stiansens særpregede bruk av begrepet fikk vel noen og enhver til å vri seg i stolen. :dåne: Forøvrig er det vel ganske normalt å bruke begreper analogt. Det negative som kan følge en sånn begrepsbruk, er indirekte stigmatisering av enkelte.
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2007 #9 Skrevet 28. juli 2007 *Snip* Jeg er helt enig. Skulle tatt seg ut om folk begynte å si "kreftsjukt bra".
Gjest Catwoman Skrevet 28. juli 2007 #10 Skrevet 28. juli 2007 Jeg bruker og har alltid brukt det ordet en del - ser ikke noe galt i det. Og jeg har vært/er psykisk syk - eller sinnsyk om man vil - selv. Synes ikke det kan sammenlignes med å misbruke andre sykdomsord, fordi man sier vel sjelden at en person er sinnsyk - man bruker enten navnet på sykdommen eller "psykisk syk" eller "han har psykisk problemer".
Gjest Emera Skrevet 28. juli 2007 #11 Skrevet 28. juli 2007 Hehe. Det er mange ord som blir brukt feil. Selv tar jeg meg i å si ting som; "Oj! For en grusomt fin bukse du har!" Ja. Eller "jævlig bra..."
Gjest Frk Åberg Skrevet 28. juli 2007 #12 Skrevet 28. juli 2007 Nå bruker man ikke så mye det ordet for å beskrive de som er "syke på sinnet" lengre, da. Man snakker om psykisk syke i stedet. Selv om jeg jo ser at det blir et misbruk av meningsinnholdet. Jeg er enig i at jeg er lei av å høre det ordet. Hvor blir det av nyansene, når alt er så vilt og fantastisk hele tiden? Når det som er bra blir redusert til middelmådig. Syns misbruken av ordet schizofren er verre, da det er et begrep og en diagnose som i aller høyeste grad er fortsatt i bruk. I tillegg brukes det alltid feil.
Gjest StockDama Skrevet 28. juli 2007 #13 Skrevet 28. juli 2007 Jeg er schizofren, og hvis jeg finner på å fortelle det til noen så lurer de på hvor mange jeg er... lettere irriterende =p Men, sinnsykt..hm, har faktisk ikke tenkt over det, men du sier noe, sinnsykt kult. Litt som det amerikanske ordet awesome. "that shirt is awesome", "those hotdogs are awesome", mens awesome egentlig betyr at man blir helt nedlsått av hvor fantastisk noe er, man mister pusten. Og kan ikke påstå jeg noengang har sett en skjorte som slår pusten fra meg og er så fantastisk at det er på grensen til hellig.
Fresi Skrevet 28. juli 2007 #14 Skrevet 28. juli 2007 Jeg er schizofren, og hvis jeg finner på å fortelle det til noen så lurer de på hvor mange jeg er... lettere irriterende =p Hvis jeg nå skulle være en skikkelig kverulant, bare hvis... så ville jeg også sagt at formuleringen "jeg er schizofren", "han er schizofren" osv heller ikke er å foretrekke. En kan ha en schizofren lidelse på linje med alle andre lidelser og sykdommer. Men "er" man lidelsen? Er man kreft (kan si at man er kreftsyk, ja, men er man kreft?). Dersom man har schizofreni, er det det man er? Punktum?
Cidric Skrevet 28. juli 2007 #15 Skrevet 28. juli 2007 Det er jo ganske vanlig at positivt/negativt ladde ord ender opp som forsterkende adverb. Forferdelig dårlig, fantastisk bra...og sinnssykt vanskelig. Det litt spesielle er at vi binder sammen positive og negative ord på den måten, kanskje. Når et nytt slikt ord blir tatt i bruk er det vel mer likt...negativt forsterker negativt og positivt forsterker positivt. Men det virker som det bare er den forsterkende effekten vi tenker på etterhvert som vi blir vant til ordene, og så glir det ut. Så fortsetter ordene videre ut i språket, og forandrer seg ofte fra å være et forsterkende element til å være meningsbærende i seg selv. Skjer vel på alle språk. Språk lever!
Fresi Skrevet 28. juli 2007 #16 Skrevet 28. juli 2007 Så fortsetter ordene videre ut i språket, og forandrer seg ofte fra å være et forsterkende element til å være meningsbærende i seg selv. Skjer vel på alle språk. Språk lever! Eller - en kan si at de samme ordene tømmes for innhold
Gjest StockDama Skrevet 28. juli 2007 #17 Skrevet 28. juli 2007 Hvis jeg nå skulle være en skikkelig kverulant, bare hvis... så ville jeg også sagt at formuleringen "jeg er schizofren", "han er schizofren" osv heller ikke er å foretrekke. En kan ha en schizofren lidelse på linje med alle andre lidelser og sykdommer. Men "er" man lidelsen? Er man kreft (kan si at man er kreftsyk, ja, men er man kreft?). Dersom man har schizofreni, er det det man er? Punktum? Jeg vil påstå jeg er det, det er ikke noe jeg bare har, det er noe jeg aldri kommer til å bli kvitt, det kommer alltid til å være en del av meg. Så lenge man "har" noe så kan man alltids bli kvitt det.
Fresi Skrevet 28. juli 2007 #18 Skrevet 28. juli 2007 Jeg vil påstå jeg er det, det er ikke noe jeg bare har, det er noe jeg aldri kommer til å bli kvitt, det kommer alltid til å være en del av meg. Så lenge man "har" noe så kan man alltids bli kvitt det. Oppriktig nysgjerrig: hvem har sagt at du aldri blir kvitt "det", da?
milla-mor Skrevet 28. juli 2007 #19 Skrevet 28. juli 2007 hmm... jeg ante faktisk ikke at schizofreni ikke betød å ha flere personligheter. er veldig klar over at dette er en diagnose som ofte ikke stemmer(har inntrykk av at folk er schizofrene, i mangel av en mer bestemt diagnose), men jeg trodde i det minste at NOEN med schizofreni hadde flere personligheter. derfor har jeg av og til sagt at jeg føler meg schizofren, dersom èn del av meg ønsker noe veldig sterkt, mens en annen del absolutt ikke vil dette. hmm... skal slutte med dèt da, skjønner jeg. forøvrig er jeg enig i at "sinnsykt" blir litt mye brukt, men har ikke tenkt over at det kan sees på som uomtenksomt. har alltid oppfattet det som et ganske platt uttrykk, men ja... nei, lidelser bør ikke brukes som kraft-uttrykk. på skolen sa vi "mongo" om ting/personer vi ikke likte. DÈT er ihvertfall ikke ok...
Fresi Skrevet 28. juli 2007 #20 Skrevet 28. juli 2007 hmm... jeg ante faktisk ikke at schizofreni ikke betød å ha flere personligheter. er veldig klar over at dette er en diagnose som ofte ikke stemmer(har inntrykk av at folk er schizofrene, i mangel av en mer bestemt diagnose), men jeg trodde i det minste at NOEN med schizofreni hadde flere personligheter. derfor har jeg av og til sagt at jeg føler meg schizofren, dersom èn del av meg ønsker noe veldig sterkt, mens en annen del absolutt ikke vil dette. hmm... skal slutte med dèt da, skjønner jeg. forøvrig er jeg enig i at "sinnsykt" blir litt mye brukt, men har ikke tenkt over at det kan sees på som uomtenksomt. har alltid oppfattet det som et ganske platt uttrykk, men ja... nei, lidelser bør ikke brukes som kraft-uttrykk. på skolen sa vi "mongo" om ting/personer vi ikke likte. DÈT er ihvertfall ikke ok... Mitt personlige lille korstog gir resultater Du er jo ikke alene på noen måte, tvert i mot, men nettopp derfor har jeg vært opptatt av dette. Og så kuppet jeg tråden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå