Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest litt på dette forumet, og det virker som om det er utrolig mye man må vite for å kunne bli gravid. En haug av forkortelser må man kunne (som UL og EL og jeg vet ikke hva), og dessuten må man vist ta temperaturen ofte (vitkig å ikke ha feber når man blir gravid?). Og ikke minst å ha sex til riktig tid! (skal man la være å ha sex andre ganger da?)

Vi hadde tenkt å bare slutte med prevansjon, ha sex når det passet oss, og se hva som skjedde. Selvfølgelig, hvis det går lang tid uten at det skjer noe, så kommer vi til å begynne å titte på ting, men det virker som et fryktelig slitsomt sted å starte. Jeg vil jo gi barnet mitt den beste starten på livet jeg kan, men er alt dette virkelig nødvendig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe...

Neida, "alt dette" er ikke nødvendig, men det er ikke så skummelt som det høres ut som.

EL er f.eks eggløsning, og det er litt nødvendig da, rett og slett fordi du ikke kan bli gravid uten... Og ja, sex til rett tid er også nødvendig, nemlig sex i dagene før/rundt eggløsnignen, ellers blir du ikke gravid. Men nei, du trenger ikke la være å ha sex resten av tiden, selvsagt.

Å måle temperaturen er ikke for å unngå feber, men en måte noen finner ut av når de har hatt eggløsning. Det er slett ikke nødvendig for å bli gravid, men et hjelpemiddel for en del som sliter litt.

Gjør akkurat som dere har lyst til, og ikke bry deg med "alt dette styret" dersom det ikke passer deg.

Skrevet (endret)

Hehe, alt dette med å måle temperatur og ha sex på riktig tidspunkt OSV tar jeg med et par klyper salt. Det er jo bare å peise på(som vanlig, hehe), men kanskje helst en del i eggløsingsperioden. Jeg blir bare stressa av å passe på aaalt annet. SÅ: Jeg går fullt og helt for den gamledagse måten - kjør på og tar ting som de kommer.

Endret av fiktiv
Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Vi gjør det på den "gammeldagse" måten.

Jeg sluttet på pillen for ett år siden, og pga veldig ujevne sykluser orker jeg ikke engasjere med i EL og lignende. Eneste jeg gjør annerledes nå enn før jeg begynte på pillen, er at jeg tar folat.

Skulle selvfølgelig ønske at det ikke tok så lang tid som ett år, men nå har det engang gjort det. Er veldig avslappet til det hele, egentlig, men må innrømme at jeg snart begynner å lure på hva som skjer. Samtidig som vi begge jobber mye og ikke ser hverandre så ofte at sex hver dag eller annen hver dag for den saks skyld er en mulighet, gjør at jeg ikke er bekymret for at det er noe galt med oss.

Ting tar bare tid. Har derfor heller ikke inntrykk av at vi har "prøvd å få barn" noe særlig lenge. Først nå i sommer hvor vi har hatt tid, at vi har hatt sex så ofte som mulig og virkelig prøver.

Skrevet

Jeg vil prøve å få det til på "gamlemåten", jeg.Men jeg må innrømme at jeg blir litt opphengt i når jeg har el og ikm og alt det der jeg også ... Og så bekymrer jeg meg litt for om vi ikke kan få barn, tenk om jeg ikke har el! :overrasket:

Men forhåpentligvis får vi det til på vanlig måte, for jeg vil helst ikke styre så mye med dette:)

Skrevet

Jeg var veldig opphengt i dette med EL og IKM. Tenkte ikke så mye på temperatur og slikt. Men, det var først den måneden jeg ikke stresset med det at det ble klaff :)

Skrevet

He he,,jeg er visst litt motsatt av andre her,,,her gikk det i clearblue eggløsningstester...visste omtrent når jeg skulle begynne å teste,fikk positiv test,og "voldtok "mannen :fnise:

Men vi kosa oss jo ellers i mnd og,men må ærlig innrømme at jeg syntes det var facinerende og få beviste på at eggløsning mest sannsynlig var der,men nå skal det sies at vi prøvde i 5 mnd,og den gangen jge ble gravid,så visste jeg at jeg hadde el,løsning,men vi skulle begge ut på byen og tok en kjapp en over spisebordet før vi gikk ut.Jeg husker jeg tenkte at nå gir jeg F...

Men resultatet av den eskapaden er i magen min nå...... :sol:

Skrevet (endret)

Nå synes jeg ikke at de forkortelsene du fremlegger er så veldig spesielle, jeg da. EL og UL er jo to standard ting som du burde vite om hvis du ønsker å bli gravid.

Personlig har jeg aldri gått så langt som å tempe, men jeg har tatt EL-tester for å se om jeg mest sannsynlig har eggløsning, og ser ikke på det som en big deal.

Om man ikke har regelmessig sex hver dag, så tror jeg at sjansen øker ganske drastisk hvis man sørger for å ha sex rundt EL, fremfor å bare ha sex når lysten melder seg.

Tror det også kan være greit for mange å være bevisst på sin egen kropp; Om man har regelmessig menstruasjon, osv. Det kan være til god hjelp om det viser seg at det tar lang tid å bli gravid. Har man sykluser på alt mellom 12 og 70 dager til vanlig, så er det jo et tegn på at noe ikke er helt som det skal, og at den gammeldagse måten mest sannsynlig aldri vil funke uten videre.

Endret av Kykkelikokos

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...