Gå til innhold

Lyst på barn

Anbefalte innlegg

Gjest lissi32
Skrevet

Jeg har så lyst på barn, blir 33 og føler meg sååå klar, men min samboer er ikke klar enda. Ikke pga usikkerhet til meg, men angående jobb og framtid. Vi har stort hus og okei økonomi.

Hva gjør jeg, og hvor lenge har jeg tid å vente?

Vil at han også skal være klar når det eventuelt skjer.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Mange som får barn i slutten av 30-åra... Men det er verdt å huske på at etter fylte 30 synker fruktbarheten hos kvinner ganske så kraftig, og det faren for komplikasjoner ol. øker.

Kanskje lurt å ikke vente så mye lenger? Du har ikke all verdens tid!

Gjest lissi32
Skrevet
Jeg har så lyst på barn, blir 33 og føler meg sååå klar, men min samboer er ikke klar enda. Ikke pga usikkerhet til meg, men angående jobb og framtid. Vi har stort hus og okei økonomi.

Hva gjør jeg, og hvor lenge har jeg tid å vente?

Vil at han også skal være klar når det eventuelt skjer.

JEG er klar over dette, men hvordan får jeg formidlet dette til min samboer? Han vet også alle disse tingene.

Gjest *Madam Mim*
Skrevet

Hvis du er 33, synes jeg ikke jobben skal stå i veien for å bli gravid!

Veldig kjedelig å vente lenge for så å oppdage at det ikke er så lett å bli gravid. Dessuten kan det være litt skummelt å vente til alt er riktig og perfekt. Da kan nedturen komme når det ikke er den idyllen å ha småbarn som man trodde og lenget etter...

Lykke til! :klem:

Skrevet

Hva i all verden er det han venter på ang. "jobb og framtid" når han er kommet over 30? Antar han også er det? Om dere har stort hus og ok økonomi går han vel ikke akkurat sosialen?

Gjest *Madam Mim*
Skrevet
JEG er klar over dette, men hvordan får jeg formidlet dette til min samboer? Han vet også alle disse tingene.

Still spørsmål og forlang konkrete svar:

*Når mener han at dere skal prøve?

* Hvilke konkrete ting står i veien? Hvorfor?

* Hva om dere evt sliter med å bli gravide - hvordan stiller han seg til det?

Gjest lissi32
Skrevet

Vel, han er sykemeldt nå og vet ikke om han skal studere eller søke ny jobb. Han har hatt en dårlig periode og det aksepterer jeg jo, vil jo at han skal være klar og oppegående. Jeg blir 33 like etter jul, begynner å få litt småpanikk for at ting ikke skal gå som planlagt.

Så framtiden for han er litt usikker, men vi har vel høvelig god økonomi, samt at min søster har fått ei jente og en gutt, så vi får absolutt alt vi trenger der...

Jeg vil sette i gang snart, men hvordan får jeg overtalt han at vi ikke bør vente så lenge. Han vet om alt som kan gå gærnt, og mange rundt meg har både abortert å måtte fø barn med kromosonfeil, dødfødt pga høy alder.

Gjest *Madam Mim*
Skrevet

Vil han vente til du er 34? 35? 36?

Gjest lissi32
Skrevet

Jeg har sagt i fra at jeg ikke vil ha barn etter jeg er fylt 36. Så dette vet han. Men han er 30, og han har vel sagt innen et par år. Det syns jeg kanskje er litt lenge.

Hvordan vet jeg at han er klar da? Å ikke utsetter?

Gjest *Madam Mim*
Skrevet

Ja, ikke sant? Det er ikke riktig at en av dere skal bestemme dette på egen hånd - utfordringen er å bli enige om når det er riktig.

Skrevet

Kjære deg

Forstår godt at dette er vanskelig for deg, og at den biologiske klokken tikker. Men det er ikke så lurt å presse sin kjære til å bli far før han er rede for det. Han viser jo at han er veldig voksen og ansvarsfull i sin tvil. Å få barn er det største og mest langvarige ansvaret man påtar seg i livet. Har man det ikke godt fra før kan det bli en stor belastning for forholdet deres. Mange som presser på en barnefødsel for tidlig ender til slutt opp som aleneforeldre.

Snakk sammen og finn løsninger. Husk at kommunikasjon er nøkkelen til alt godt. Hjelp han med det han strir med. Sett dere noen mål sammen, og gjør alt det dere kan for å få til det. Jeg selv fikk mitt første barn da jeg var 38 år. Lykke til :klem:

Skrevet
Vel, han er sykemeldt nå og vet ikke om han skal studere eller søke ny jobb.

Selv om han har tenkt å gå tilbake til studenttilværelse i en alder av 30+ kan han ikke forvente at du skal gjøre det! Ønsker dere å ha bare ett barn eller flere? Hvis han er klar over at du ikke ønsker å gå gravid etter at du er blitt 36-37 (noe jeg forstår godt) har dere jo alt annet enn god tid.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Vel, han er sykemeldt nå og vet ikke om han skal studere eller søke ny jobb. Han har hatt en dårlig periode og det aksepterer jeg jo, vil jo at han skal være klar og oppegående. Jeg blir 33 like etter jul, begynner å få litt småpanikk for at ting ikke skal gå som planlagt.

Så framtiden for han er litt usikker, men vi har vel høvelig god økonomi, samt at min søster har fått ei jente og en gutt, så vi får absolutt alt vi trenger der...

Jeg vil sette i gang snart, men hvordan får jeg overtalt han at vi ikke bør vente så lenge. Han vet om alt som kan gå gærnt, og mange rundt meg har både abortert å måtte fø barn med kromosonfeil, dødfødt pga høy alder.

Poenget for ham er kanskje en sikkerhet for at han selv er i stand til å ha en noenlunde inntjening for å kunne ta økonomisk ansvar for barnet? Det er ikke så rart å ønske en viss kontroll over sitt eget før en vil ta på seg ansvaret for et nytt menneske. Ungen har jo behov også ut over spedbarnstiden.

Langtidssykemeldinger og reduserte jobbmuligheter tar på både selvtillit og selvstendighetsbehov hos unge voksne, og mange vil ha dette på plass før de får barn. Sannsynligvis særlig menn, mens det for kvinner ofte har vært lettere å få barn selv om de da blir avhengig av mannen for å dekke inn det økonomiske.

Gjest lissi32
Skrevet

Nå har jeg fått svar, sikkert om et år har han sagt. Da skal vi begynne å prøve, da er jeg nesten 34 år.

Jeg er i tvil om hva jeg skal gjøre. Hva om han ikke er klar da heller? Han har utsatt og flyttet tidspunktet før også.

Kanskje jeg forblir barnløs i dette forholdet, penger er veldig viktig for han, ikke barn. Jeg elsker barn, og vil ikke gi opp den drømmen.

Vi har god økonomi, å det burde passe perfekt.

Gjest lissi32
Skrevet

aaaaaaaaah vi ble enig. Mars da kaster jeg pillene, dette kan jeg leve med:O) Han også.

Gjest Peppa
Skrevet

Så flott da!

Håper dere slipper å vente så lenge før det blir klaff ;)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...