Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Noen her som har hatt B12-mangel i graviditeten? Har det påvirket fosteret i noen grad?

Jeg har B12 mangel og går nå på TrioBe og lurer veldig på om jeg bør begynne på Folsyre i tillegg til dette. (planlegger å prøve å bli gravid) Triobe inneholder jo egentlig folsyre. Men jeg er litt bekymret for om dette er nok siden jeg har denne mangelen.

Har noen også hatt jern-mangel så tar jeg gjerne imot råd om dette også.

Noen med erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også B12 mangel og jern-mangel. Jeg vet ikke så mye om hva som bør tas, men det jeg vet er at hvis man tar folsyre, så dekker det gjerne over B12 mangelen på blodprøver, så det er viktig å informere legen om dette. Jeg fikk en mail av en jeg kjenner som har studert ernæring, men den ligger på jobben. Jeg kan poste hva hun skrev på mandag.

Jeg vet også at man ikke bør ta for mye folsyre, så hvis det er folsyre i et av de andre tilskuddene du tar, så skal man ikke ta mer. Jeg tror vanlig dose folsyre er 200, mens dose for gravide og prøvere er 400 (har ikke tegnet for 'my' på tastaturet, men det er den som ser ut som en litt rar u).

Skrevet

Jeg hadde kraftig B12 mangel da jeg var gravid. Dette fordi jeg var så dårlig at jeg ikke fikk i meg skikkelig mat. Jeg ble kvalm, svimmel, fikk veldig tørr hud, ble nedstemt.. og sikker mye mer.

Jeg fikk B12 sprøyter, og ble bedre i løpet av et par dager. Etter en tid forsvant 'effekten', og blodprøver viste at mangelen var tilbake, så da fikk jeg nye.

Jeg har ikke merket noe på min datter, men vet ikke hva jeg skulle sett etter heller :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde også B12 mangel i svangerskapet, det kan ofte føre til lavt Hb i tillegg. Eneste jeg merket var svimmel. Fikk B12 sprøyte og det ble bedre.

Skrevet
Jeg vet også at man ikke bør ta for mye folsyre, så hvis det er folsyre i et av de andre tilskuddene du tar, så skal man ikke ta mer.

Jeg fikk høre at man tisser ut det man ikke trenger av folsyre, så det er ikke farlig å ta for mye. (A-vitamin, derimot...)

Skrevet

Jeg har også B12-mangel og tar Triobe, siden vi prøver å bli gravide nå så spurte jeg legen da jeg var der denne uken og da sa han at det holder å ta Triobe og at en da ikke trenger å ta ekstra folat.

Skrevet

Jeg har B-12 mangel og får sprøyter fast hver 3. mnd. Merker ikke noen forskjell på når jeg er gravid og ikke m.t.p mangelen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...