Gå til innhold

Invitere den ene men ikke den andre?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Be de du har kontakt med :)

Hvis noen lurer, så si akkurat det; at dere valgte å invitere de dere har kontakt med.

Videoannonse
Annonse
Gjest Frk Åberg
Skrevet

Når det gjelder familiekonflikter, som noen skrev om over, så kommer nok vi til å be alle i familien vi har kontakt med. Også de vi egentlig håper at ikke kommer pga. tidligere konflikter. Har egentlig fått signaler om at de ikke vil komme uansett. Men det er ok å hvertfall føle at man ikke har utestengt noen, at man har sitt på det tørre.

Gjest Gjest
Skrevet
Hva hadde dere tenkt om søsteren deres ble invitert men ikke du til din kusines bryllup?

Vi har en del søskenbarn, men har bare kontakt med halvparten. Blir det trøbbel om vi splitter familien slik? Noen av dem er jo gode venner, mens resten føler jeg ikke at jeg kjenner engang...Enten må vi gjøre det slik eller kutte ut søskenbarn, for vi har ikke råd til å ha alle sammen.

huff, vil jo ikke fornærme noen heller :sjenert:

Noen tanker?

Vi hadde samme problem, hadde mest lyst til å invitere selektivt. Men fordi dette garantert ville fornærmet noen så endte vi opp med å invitere alle.

Vi har også et budsjett bryllup og måtte legge listen lavere enn det vi hadde lyst til for ikke å fornærme noen.

Gjest Gjest
Skrevet

i min familie er det vanlig å kun be de man har mest kontakt med, i hovedsak fordi vi er så mange. Jeg har opplevd å ikke bli invitert mens min bror er invitert. Det har ikke vært noe problem. så lenge slike ting skyldes hvem man har kontakt med og ikke så bør det ikke være et problem. Da vet jo de det gjelder hvorfor uansett. Jeg vet at mange ser på bryllup nærmest som slektstreff men synes at man skal invitere de man har lyst og råd, til uansett om man da må kutte ut noen, vel så lenge det ikke blir slik at alle uten om en eller to blir invitert.

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Vi inviterte kun de vi hadde hatt jevvlig kontakt med. Vi hadde også ett annet kriterie; nemlig at vi begge hadde truffet de vi inviterte. Når man har vært sammen så lenge at man ønsker å gifte seg, følte vi det naturlig at vi begge skulle ha truffet alle gjestene på forhånd. Ellers kan man umulig stå de så nære.

De to kriteriene gjorde at det ble relativt enkelt å skrive invitasjonsliste, i tillegg til at det ble enkelt å forsvare hvorfor vi hadde invitert / ikke invitert enkelte.

Skrevet

Vi ba ingen søskenbarn, kun tanter og onkler. Hadde vi bedt noen søskenbarn synes jeg vi måtte bedt alle, med partner hadde det blitt nærmere 70 stk og det hadde vi bare ikke muligheten til.

Gjest Gjest
Skrevet
Vi ba ingen søskenbarn, kun tanter og onkler. Hadde vi bedt noen søskenbarn synes jeg vi måtte bedt alle, med partner hadde det blitt nærmere 70 stk og det hadde vi bare ikke muligheten til.

Vi inviterer alle søskenbarn, men kun de som er gift med partner. Dermed har vi klart å holde listen på et akseptabelt nivå.

Vi treffes alle i konfirmasjoner ol, uten at vi har kontakt med alle. Men vi synes ikke at vi kunne invitere noen uten å invitere alle.

Skrevet
Jeg har noen kusiner jeg ikke har sett på år og dag, og de er mye eldre enn meg. Jeg vil ikke be dem, men de jeg har mye kontakt med. Men ville ikke splittet søsken, selv om jeg bare hadde hatt kontakt med noen.

Helt enig med deg! Jeg også ber noen søskenbarn,men ikke alle. For noen har jeg ikke sett eller snakket med på 8-10 år og de er noe eldre,så jeg trur ikke de forventer det heller. Men ber alle tanter og onkler da :)

Skrevet

På min side av familien har jeg 10 søskenbarn, og de er alle 17 år og yngre, det vil si at de fleste er barn. Siden jeg ikke har noe mer kontakt med noen av dem enn noen andre, har vi ikke invitert noen. Men min kjære har invitert sin ene fetter som han har kontakt med, og tre andre fettere kommer fordi de er for små til å være skilt fra mødrene sine. Jeg synes at man skal velge de søskenbarna som man har god kontakt med, og ikke tenke på om de andre blir såret. Det er tross alt deres rett som brudepar å ha de som dere er glade i og har god kontakt med rundt dere på denne dagen.

Gjest Gjest
Skrevet

Tenker litt paa hvor mange soskenabaarn man har jeg....

Har man veldig stor slekt er det kanskje ikke like naturlig aa innvitere alle. har mang derimot ferre er det lettere aa ta med alle.

Synes heller ikke det er ett kjempeproblem aa splitte sosken, om man ikke har hatt kontakt med hverandre, det er store avstander osv.

Naar min tante giftet seg hadde hun bare 3-4 av soskenbarna sine, selv om det var ett stort bryllup. Tror ingen ble fornermet da.

Skrevet

Søster'n og jeg har kontakt med de samme søskenbarna. Hun er litt jevnere på alder med de, men jeg hadde reagert om hun ble bedt og ikke jeg i et bryllup siden vi er vokst opp som søsken omtrent alle vi søskenbarna på mamma sin side. De er selvskrevne gjester den dagen jeg gifter meg. Både de som har følge og de som ikke har, syns ikke det skal skille.

Om lillebror en gang i tiden blir bedt i bryllup til en fetter på pappa sin side ville jeg ikke gjort noe av for han har jeg ikke noe kontakt med siden det er 13 år mellom oss og mange mil.

Sambo har vel 7 søskenbarn på sin side totalt som han også har kontakt med (noen mer enn andre) og disse ville selvfølgelig også bli invitert.

• 2 uker senere...
Skrevet

Vi har også fundert veldig mye på hvilke søskenbarn vi skal invitere. Men til slutt har vi blitt enig.

Han har 5 søskenbarn, og vi inviterer 3 av de. Han har egentlig like lite kontakt med alle 5, men han ville bare invitere 3. Og de kommer mest sannsynligvi ikke.

Jeg har 35-40 søskenbarn, men velger og invitere bare 5. De 5 har jeg opp gjennom årene hatt meget god kontakt med. Hun ene blir invitert til middag fordi hun er en av mine nærmeste venninner, mens søsteren blir invitert sammen med forldrene til kaffen siden hun er så liten. De 3 andre blir invitert sammen med foreldrene til middagen.

Skulle jeg ha invitert alle søskenbarnene med diverse partnere og barn hadde nok gjestelista endt på ca 180 gjester og det ar vi ikke råd til. Så derfor har vi kuttet en god del.

Skrevet
Når det gjelder familiekonflikter, som noen skrev om over, så kommer nok vi til å be alle i familien vi har kontakt med. Også de vi egentlig håper at ikke kommer pga. tidligere konflikter. Har egentlig fått signaler om at de ikke vil komme uansett. Men det er ok å hvertfall føle at man ikke har utestengt noen, at man har sitt på det tørre.

Hvorfor invitere noen man man helst ikke vil ha der? Ønsker dere å vise de at dere er bedre enn de, men håper at de er verre og heller velger å bli hjemme?

Jeg forstår ikke at man inviterer noen man ikke ønsker å ha der, og lurer egentlig på hva et bryllup egentlig er for enkelte her inne? Er det tiden da man inkluderer alle, selv de man ikek ønsker å ha der? Ville du invitert de i barnedåpen? I konfirmasjoner? I bursdager? Eller er det bare i bryllupet, for det er noe helt eget?

Skrevet

Nei, man inviterer da ikke folk en ikke kjenner eller ikke liker noe særlig til sitt bryllup.

Da vi giftet oss inviterte vi f.eks. ikke nye partnere til fjerne slektninger som vi ikke kjente...vi inviterte tanker og onkler, men ikke nye kjærester de hadde fått etter skilsmisser osv.

Skrevet

Søsteren min har vært i bryllup hos to av fetterene mine - og jeg ble ikke bedt. Det synes jeg var helt greit - hun hadde mye tettere kontakt med dem.

Synes det er viktig å invitere de man har kontakt med - men er det kun feks. en av alle fettere og kusiner som ikke blir bedt - virker det litt rart.

Skrevet
Hvorfor invitere noen man man helst ikke vil ha der? Ønsker dere å vise de at dere er bedre enn de, men håper at de er verre og heller velger å bli hjemme?

Jeg forstår ikke at man inviterer noen man ikke ønsker å ha der, og lurer egentlig på hva et bryllup egentlig er for enkelte her inne? Er det tiden da man inkluderer alle, selv de man ikek ønsker å ha der? Ville du invitert de i barnedåpen? I konfirmasjoner? I bursdager? Eller er det bare i bryllupet, for det er noe helt eget?

Det kommer sikkert litt an på hvordan tradisjonen er i familien også. Jeg har en tante som jeg egentlig håper ikke kommer, som vi ikke har noe god kontakt med. Men fordi hun er tanta mi blir hun bedt, på lik linje med andre tanter og onkler på begge sider. Men i både min kommende manns slekt og i min er tradisjonen at man ber alle. Heldigvis har vi ikke så enormt store slekter noen av oss, men bryllup er en dag for å samle slekt og venner til en fest. Min tante ble også invitert til min konfirmasjon (hvor hun kom), og til dåpen til vår første sønn (hvor hun ikke kom).

Jeg vurderte litt frem og tilbake om jeg skulle be henne eller ikke, men vi føler begge at det rette for oss er å ikke be henne, og skulle det bli sånn at hun dukker opp så trenger jeg jo ikke å sitte ved henne og prate hele kvelden :)

Men respektere selvsagt at andre ber mer selektivt, og hadde vi hatt større slekt hadde vi også måtte gjøre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...