salsera Skrevet 27. juli 2007 #1 Skrevet 27. juli 2007 (endret) Jeg fikk et spørsmål om oppskriften på denne gryta. Her er den: 100 g kikerter (legges i bløt kvelden før) 1 dl olivenolje 300 g løk, tykke ringer 8 hele fedd hvitløk 1-1,5 ts spisskummen 0,5 ts koriander 2 ts paprikapulver 1 klype allehånde 1 klype kanel 200 g auberginer, store terninger 1 paprika, brede striper 100 g sellerirot, terninger 150 gulrot, tykke skiver 200 g grønne bønner, delt i to 400 g tomater, flådd, delt i fire 100 g purre, tykke skiver 100 g squash, tykke skiver 1 bunt persille salt 0,15 g safran 1 ts instant grønnsaksbuljong 1-2 tørkede chilier .Kok kikertene i ca. 1 time i en liter vann. Hell av kikertene, ta vare på vannet og fyll eventuelt opp til 0,5 liter.bruk en stor gryte, hell i olivenolje og la den bli godt varm før du tilsetter løk og hvitløk som brunes på sterk varme i 5 min.Tilsett spisskummen, koriander, paprika, allehånde og kanel.Rør inn auberginer, paprika, selleri og gulrot og stek i 3 min mens du rører. Tilsett bønner, tomater, purre, squash og kikerter og stek i 2 min. Tilsett kikertvannet, safran og instant buljong. La gryta koke en halvtime ved middels varme.Knus chilien i en morter og tilsett en øse med saus fra gryta.Rør persillen inn i gryta, smak til med salt om nødvendig, og server med chilisauen ved siden av. Endret 27. juli 2007 av salsera
*Enigma* Skrevet 28. juli 2007 #2 Skrevet 28. juli 2007 Hvor mange personer er oppskriften til, og serverer du ris,couscous eller brød ved siden av, eller bare gryta sånn som den er?
salsera Skrevet 30. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 30. juli 2007 Den er til fire sultne personer. Med litt ekstra tilbehør er det sikkert nok til seks personer. Siden det ble så mye, serverte jeg den uten tilbehør, men planen var å servere ris til. Couscous hadde sikkert også passet veldig bra, og godt brød som kan suge i seg sausen smaker nok også godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå