Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er litt matleie her i huset for tida, men supper er jo alltid godt. Noen som har en god oppskrift på gratinert løksuppe?

Og/eller pekingsuppe? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har ingen eksakt oppskrift på løksuppe, men jeg skiver løk (mye, nærmere en kilo) i tynne skiver. Del den i 2 da er det lettere. Surrer løken på middels-høy varme ii smør/olivenolje til den begynner å bli gyllen, men ikke brun. Jeg liker å jevne suppen med et par ss hvetemel som jeg røer inn i løkblandingen. Har så i et stort glass tørr sherry og 1-1,5 liter kokende kraft (helst hjemelaget, men flaskefond fungerer også). Lar dette koke 30-60 minutter. Smak til med salt og pepper. Gratinerer i serveringsboller i ovnen med ritstet brød og sterk ost.

Smaksvariant kan væreå tilsette hvitløk og/eller spisskummen i løkblandingen mens den stekes.

Endret av onyx
Skrevet

Løksuppe er veldig enkelt å lage og veldig godt. Til to personer skjærer jeg en stor løk i fine halve skiver og surrer det mykt i smør sammen ned finhakket hvitløk. Har på litt hvetemel og tilsetter god oksekraft og evt litt hvitvin og lar småkoke under lokk 15-20 minutter. Smaker til med salt og pepper. Heller suppen i ildfaste serveringsboller, legger på en skive ristet loff på hver og drysser på god revet ost. Dette gratineres i ovnen til osten har smeltet.

Skrevet

Jeg synes også det kan være godt med timian i løksuppe.

Skrevet
Jeg synes også det kan være godt med timian i løksuppe.

Ja, namm. Først litt sammen med løken, og så mer frisk timian tilsatt helt på slutten. Timian er helt klart min favoritturt. :)

Og ja, en skvett konjakk tilsatt helt på slutten av koketiden er også snadder!

Skrevet

Åh, takk, dette skal bli godt! :sikle:

Sånn i bunn og grunn er det å surre løk i olje/smør, ha over litt hvetemel og kraft/buljong og la det koke/trekke? Og så variere litt over det?

Loff og masse ost er et must, ja :)

Skrevet
Åh, takk, dette skal bli godt! :sikle:

Sånn i bunn og grunn er det å surre løk i olje/smør, ha over litt hvetemel og kraft/buljong og la det koke/trekke? Og så variere litt over det?

Loff og masse ost er et must, ja :)

Ja, rett og slett. :) Loff og ost er vel ikke noe must sånn sett, krutonger og bare revet ost oppå, uten å gratinere, er godt det også, eller ingenting om du vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...