Gjest Opa Skrevet 27. juli 2007 #1 Skrevet 27. juli 2007 Vi er litt matleie her i huset for tida, men supper er jo alltid godt. Noen som har en god oppskrift på gratinert løksuppe? Og/eller pekingsuppe?
onyx Skrevet 27. juli 2007 #2 Skrevet 27. juli 2007 (endret) Jeg har ingen eksakt oppskrift på løksuppe, men jeg skiver løk (mye, nærmere en kilo) i tynne skiver. Del den i 2 da er det lettere. Surrer løken på middels-høy varme ii smør/olivenolje til den begynner å bli gyllen, men ikke brun. Jeg liker å jevne suppen med et par ss hvetemel som jeg røer inn i løkblandingen. Har så i et stort glass tørr sherry og 1-1,5 liter kokende kraft (helst hjemelaget, men flaskefond fungerer også). Lar dette koke 30-60 minutter. Smak til med salt og pepper. Gratinerer i serveringsboller i ovnen med ritstet brød og sterk ost. Smaksvariant kan væreå tilsette hvitløk og/eller spisskummen i løkblandingen mens den stekes. Endret 27. juli 2007 av onyx
Arkana Skrevet 27. juli 2007 #3 Skrevet 27. juli 2007 Løksuppe er veldig enkelt å lage og veldig godt. Til to personer skjærer jeg en stor løk i fine halve skiver og surrer det mykt i smør sammen ned finhakket hvitløk. Har på litt hvetemel og tilsetter god oksekraft og evt litt hvitvin og lar småkoke under lokk 15-20 minutter. Smaker til med salt og pepper. Heller suppen i ildfaste serveringsboller, legger på en skive ristet loff på hver og drysser på god revet ost. Dette gratineres i ovnen til osten har smeltet.
Gjest piaf Skrevet 27. juli 2007 #4 Skrevet 27. juli 2007 Jeg synes også det kan være godt med timian i løksuppe.
onyx Skrevet 27. juli 2007 #5 Skrevet 27. juli 2007 Jeg synes også det kan være godt med timian i løksuppe. Ja, namm. Først litt sammen med løken, og så mer frisk timian tilsatt helt på slutten. Timian er helt klart min favoritturt. Og ja, en skvett konjakk tilsatt helt på slutten av koketiden er også snadder!
Gjest Opa Skrevet 27. juli 2007 #6 Skrevet 27. juli 2007 Åh, takk, dette skal bli godt! Sånn i bunn og grunn er det å surre løk i olje/smør, ha over litt hvetemel og kraft/buljong og la det koke/trekke? Og så variere litt over det? Loff og masse ost er et must, ja
Arkana Skrevet 27. juli 2007 #7 Skrevet 27. juli 2007 Åh, takk, dette skal bli godt! Sånn i bunn og grunn er det å surre løk i olje/smør, ha over litt hvetemel og kraft/buljong og la det koke/trekke? Og så variere litt over det? Loff og masse ost er et must, ja Ja, rett og slett. Loff og ost er vel ikke noe must sånn sett, krutonger og bare revet ost oppå, uten å gratinere, er godt det også, eller ingenting om du vil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå