Gå til innhold

Hvitt belegg på blomster

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Heidi_*
Skrevet

Jeg har fått et hvitt belegg på noen blomster.. ser nesten ut som støv, men det er det ikke.

Er det det som kalles "meldugg"??

Det er kommet på noen fine roser og stemorer, som jeg har i en gruppe. Disse var sååå fine.. Er det noe som kan redde de? Eller må jeg kaste alt? Sprer det seg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg har fått et hvitt belegg på noen blomster.. ser nesten ut som støv, men det er det ikke.

Er det det som kalles "meldugg"??

Det er kommet på noen fine roser og stemorer, som jeg har i en gruppe. Disse var sååå fine.. Er det noe som kan redde de? Eller må jeg kaste alt? Sprer det seg?

Du får kjøpt meldugg middel på hagesenter. Spør dem.

Skrevet

Meldugg. Noe som er myyyye billigere enn melduggspray fra hagesenteret, er å blande en ts Atamonpulver med 1 liter vann, og spraye på.

Atamon får du i matbutikken, ligger sammen med Certo frysepulver og sånt. Koster en tier eller noe rundt der.

Gjest Gjest_Heidi_*
Skrevet
Meldugg. Noe som er myyyye billigere enn melduggspray fra hagesenteret, er å blande en ts Atamonpulver med 1 liter vann, og spraye på.

Atamon får du i matbutikken, ligger sammen med Certo frysepulver og sånt. Koster en tier eller noe rundt der.

Takker for svar. Jeg syntes de som jobber på hagesentre ofte er så dårlige til å gi råd. De vet jo aldri hvordan produktene deres virker.. Og det koster for mye å prøve seg fram...

Hva er Atamon? De i den butikken jeg var i hadde aldri hørt om det. De kom med Natron.

Skrevet (endret)

Atamon er et pulver som brukes når man lager saft/syltetøy, det forhindrer at det dannes mugg. Og det er nettopp det meldugg er: en muggsopp. Derfor funker det :)

Kunnskapsnivået i hagesentrene varierer nok noe, ja. Det jobber jo alt fra gartnere til skoleungdom der, og det finnes vanligvis ikke noe krav til kompetanse. Og man kan jo ikke lære seg alt på kort tid :)

Endret av Firvill

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...