Gjest Brilla Skrevet 27. juli 2007 #1 Skrevet 27. juli 2007 Jeg og samboeren min har veldig lyst til å gifte oss uten at noen andre vet om det. Det er liksom ikke vår greie å fortelle det til hele verden, og jeg personlig grøsser med tanke på å bli sett i hvit kjole.. Har lurt på om vi skal gifte oss på ambasaden i Sverige eller København, og likte veldi at man ikke trengte forlovere der, har kjempelyst til at dette bare skal være noe vi to gjør sammen fordi vi er glad i hverandre uten noe styr rundt det. Men så får jeg se at for å få gifte seg må man da prøve ekteskapsvilkårene før man kan gifte seg, og det er jo greit nok..men så står det at man må ha en forlovererklæring... MÅ man virkelig det? Noen som vet? Ingen vei utennom?
Malama Skrevet 27. juli 2007 #2 Skrevet 27. juli 2007 Forlovererklæring MÅ du ha ja. Og et må være noen som kjenner deg, de skal skrive under på ære og samvittihet at de kjenner deg godt nok til å kunne svare på det skjema. Men de trenger ikke være tilstede. Dere kan ha vigsel "uten noen" tilstede. Dere må ha to vitner, men det trenger ikke være noen dere kjenner, ansatte på ambasade kan gjøre nytten der. Men nei, du får ikke tillatelse til å gifte deg uten at noen som kjenner deg godt skriver under på at du ikke er gift fra før eller i slekt med brudgommen. Så forlovererklæring må du ha.
Pastor Knut Skrevet 27. juli 2007 #3 Skrevet 27. juli 2007 (endret) Jeg og samboeren min har veldig lyst til å gifte oss uten at noen andre vet om det. Det er liksom ikke vår greie å fortelle det til hele verden, og jeg personlig grøsser med tanke på å bli sett i hvit kjole.. Har lurt på om vi skal gifte oss på ambasaden i Sverige eller København, og likte veldi at man ikke trengte forlovere der, har kjempelyst til at dette bare skal være noe vi to gjør sammen fordi vi er glad i hverandre uten noe styr rundt det. Men så får jeg se at for å få gifte seg må man da prøve ekteskapsvilkårene før man kan gifte seg, og det er jo greit nok..men så står det at man må ha en forlovererklæring... MÅ man virkelig det? Noen som vet? Ingen vei utennom? Ja, du må ha forlovererklæringer, dvs. hver av dere må ha en forlover som skriver under på et standardskjema. Dette skal sendes til Folkeregisteret sammen med de andre papirene dere fyller ut. Men ved selve bryllupet behøver dere ikke ha forloverne med. Det kan dere gjøre helt uavhengig av familie og forlovere. Ekteskapsloven sier at dere må møte personlig for en vigsler og at det må være to vitner til stede. De to vitnene kan egentlig være hvem som helst som går med på å vitne (og som er myndige). I Unitarkirken har vi flere ganger nå viet personer som ønsker små og "anonyme" bryllup. Vi kan vie dere hjemme i stua om så er Men like herlig må dere ha forlovererklæring. Det er Ekteskapsloven som bestemmer dette. Og det gjelder for alle uansett hvor man velger å gifte seg. Endret 27. juli 2007 av Pastor Knut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå