Gå til innhold

Hva skal jeg kalle denne diskusjonen ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ANER ikke, så dere får unnskylde en dårlig tittel.

Men i det siste har jeg fornemmet noe jeg synes er litt ubehagelig. Både på TV og her på KG. Dette her er ikke personlig ment mot noen, så snakker bare generelt her. Vet jeg kaster ut en brannfakkel, men jeg synes dette er høyest urimelig.

Enkelte har en viss tendens til å trekke fram at de er akademikere og velutdannede i alle mulige diskusjoner. Så fordi man er akademiker, lynende skarp og velutdannet, VET man så mye bedre enn andre ?

Jeg mener,- er andre / lavere utdannelser enn universitetet ubetydelig ? Har man ikke noen form for kunnskap eller IQ når man innehar disse ?

Har man større rett til å presisere sine argumenter fordi man er akademiker ?

Er man nødt til å trekke sin utdannelse, enten den er lang, lett, krevende eller kort, inn i enhver sammenheng ?

Er det så status å være akademiker ? Har man alltid rett i saker og ting når man er innehaver av en akademisk tittel ?

Jeg vet at man da har mye og ordentlig kunnskap om sitt / sine fagområder, gjerne flere. Men man vet likevel ikke ALT ? Som har med andre fagområder eller livet generelt ? Er det ikke rom for de som ikke har fancy stillinger eller glimrende resultater fra universitetet ? Trenger man ikke kunnskap eller intelligens for å ta elektrikerutdanning ? Hjelpepleier eller sykepleierutdanning ? Har ikke søppeltømmere eller brannmenn kunnskaper nok til å uttale seg eller være like viktige ?

Dette er ikke noe spark i ræva til de som går på universitetet eller innehar en akademisk tittel. Jeg er ikke misunnelig. Sannsynlig sitter jeg om tre år og har en snerten og godt betalt ingeniørstilling. Er vel fornøyd med det! Jeg er også fornøyd med helsesekretærtittelen min og har faktisk yrkesstoltheten i orden. Grunnen til at jeg vil videre er dårlige jobbutsikter her jeg bor som helsesekretær og mangel på utfordringer. Dessuten er jeg interessert i teknologi.

(setter ting litt på spissen her,- jeg vet. Men dere skjønner vel hva jeg mener ?)

Jeg vil bare lufte litt tanker om dette og hører gjerne synspunkter....

*venter på pepper nå*

Videoannonse
Annonse
Gjest sexysadie
Skrevet

Det spørs ikke på utdanningen men på vettet! :kul:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tror det blir dårlig med pepper, Diva!

Av og til er det forsåvidt på sin plass at folk trekker frem utdannelsen sin. Dersom jeg slenger ut en påstand, f.eks. om at "Jeg har en bil med reservehjulsdrift" er det på sin plass at en som f.eks. er bilmekaniker eller bilselger påpeker at reservehjulsdrift i hvert fall hittil er svært lite utbredt i bilparken.

Men i mange andre sammenhenger har jeg inntrykk av at man (mentalt) vifter med et vitnemål for å vise at "jeg-er-slett-ikke-dum-og-derfor-bør-folk-flest-bite-seg-merke-i-hva-jeg-mener-om-saker-og-ting"

Har man lært noe gjennom utdannelsen, så er det flott!

Men i mange sammenhenger dreier akademisk utdanning seg like mye om å stille de rette spørsmålene som å flashe de rette svarene - og dét er faktisk betydelig mer interessant.

Dessuten er det stor forskjell på dannelse og utdannelse - og de to tingene henger definitivt ikke alltid sammen!

Lykke til med utdannelsen - dannelsen har du allerede! :D

Gjest Starya
Skrevet

Jeg har møtt de som tror de er Guds gave til Mensa, men som har skremmende lite å fare med når det gjelder annet enn f.eks matematikk og kjemiske formler. :roll:

Jeg er enig med deg, jeg. Såfremt ikke utdannelsen er direkte knyttet til diskusjonen (som i Trøffelheltens eksempel), så er den fint lite relevant. Debattantens argumenter taler da godt nok for seg selv.

Skrevet

Er ikke noe likhetstegn nødvendigvis mellom akademisk utdannelse og det og ha peiling på en hel masse. Vet om folk som har slitt skolebenken i mange år, som ikke kan noe annet enn det som er innenfor sitt fagområde og som IKKE MINST totalt mangler sosiale antenner. Det er også ofte stor forskjell på å sitte på skolebenken og det å kunne fungere i en jobb i det virkelige liv.

Jennifer

Gjest Frøken Dings
Skrevet

Jeg er akademiker. Jeg klapper ikke meg selv på ryggen av den grunn! :ler:

Ærlig talt så har jeg lært mer de tre årene jeg har vært i arbeidslivet enn av de ørtenogførti semestrene jeg tilbrakte på universitetet. Jeg jobber ikke en gang med det jeg utdannet meg til, og slik er situasjonen for en stor prosentandel av mine medakademikere vil jeg tippe.

For min del er akademiker et negativt ladet ord, og jeg bruker det sjelden når jeg snakker om meg selv. Jeg snakker mye heller om jobben min og mine konkrete arbeidsoppgaver som er mer håndfaste enn en universitetsgrad.

Jeg tenker ikke at en akademiker nødvendigvis er smartere enn en ikke-akademiker. Må man vifte med en tittel hver gang man argumenterer, da blir ikke jeg imponert i alle fall.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hadde det ikke vært morsomt hvis alle begynte å bruke sin arbeidstittel i navnet slik leger har en tendens til å gjøre?

"Hallo, det er Dr. Pedersen, jeg lurte på om bilen min er ferdig??"

"Hei Dr. Pedersen, dette er Bilmekaniker Knudsen. Dessverre har vi ikke fått delene fra Lagerbestyrer Karlsen, så du må nok ta taxi i morgen også!"

Skrevet

-Akademisk utdannelse er et tve-egget sverd - vi har vel alle møtt enspora "fag-idioter" på vår vei -og de som er akademikere, føler vel at det blir mer tyngde over argumentene når de utbasunerer sin egen fortreffelighet.

Et tegn på at man har lært i "livets skole" er at man ikke legger vekt på hverken utdannelse, status,utseende eller alder.........men lytter til hva andre mennesker har å bidra med når det gjelder livserfaring og kunnskaper om mellom-menneskelige relasjoner.- Også kalt livs-filosofi.

Ikke alle blir gamle og kloke.....noen blir bare gamle.

Skrevet

Hei!

Det var gøy å se at jeg ikke er helt på jordet likevel :lol:

Men fra spøk til revolver :

Jeg mener slett ikke å gjøre akademiker til noe "dumt". Jeg synes selv også at ordet har en negativ ladning på en måte. Jeg har all respekt for mennesker som tar en lang og ofte tung utdannelse. Dog, jeg synes det viktigste er å ta den utdannelsen man er interessert i,- samme hvor lang eller kort den er, og hvilken utdanningsinstitusjon den er ved.

Mener ikke at akademikere ikke kan være stolte eller fornøyde med seg selv og sine prestasjoner og kunnskaper :)

Selvfølgelig er det bra å trekke inn utdannelse / jobb / annen erfaring i diskusjoner dersom det er relevant :) Dette setter jeg stor pris på. Er det noen som har peil innenfor dette fagområdet, synes jeg det er supert å høre hva de mener. Det er bare de mer "skrytete" tilfellene som irriterer meg litt,- det at ditten og datten trekkes inn i en diskusjon som overhodet ikke har noe med det å gjøre. Blir fort "jeg er flinkere enn deg"- tendens.... Men det er heldigvis ikke så ofte jeg ser det :)

Det er rom for alle, med alle bakgrunner, for min del i allefall :) Og alle yrker og utdannelser trengs i samfunnet. Jeg mener også at det ikke er utdannelsen, men vettet og dannelsen som teller (takk, Trøffelhelten og SexySadie : - )) Det er flott at det ikke er så svart / hvitt lenger og at vi kan se mer på en persons oppførsel og utsagn / argumenter, enn hvor mange år / få år, denne har gått på skole.

Diva :D

P.S : Takk for fine innspill! Tar gjerne imot flere : - )

- En god kveld til dere :wink:

Skrevet
Hadde det ikke vært morsomt hvis alle begynte å bruke sin arbeidstittel i navnet slik leger har en tendens til å gjøre?

"Hallo, det er Dr. Pedersen, jeg lurte på om bilen min er ferdig??"

"Hei Dr. Pedersen, dette er Bilmekaniker Knudsen. Dessverre har vi ikke fått delene fra Lagerbestyrer Karlsen, så du må nok ta taxi i morgen også!"

Ti-hi...:)

Hadde ikke vært dumt vettu !

Sånn som dr. Jensen og sykepleier Hansen og rørlegger Nilsen og postbud Sørensen og siv.ing Hermansen og politimester Bastian og snekker Lauritsen og heismontør Pettersen....hehe... :wink:

Gjest Lizbet
Skrevet

Hmm...følte meg litt truffet.....

Jeg er ikke akademiker - og tror heller ikke at jeg er en slik jeg-vet-best-person, men jeg trekker frem det jeg vet eller viser til ting jeg vet om det er aktuelt.

Uansett - høy IQ og høy inteligens er ikke nødvendigvis ensbetydende med gode til å behandle mennesker. Det hender da det ofte skorter litt på de sosiale antennene også....

Håper ikke jeg blir slik når jeg blir voksen :oops:

Gjest Zalomine
Skrevet

Jeg har høy utdannelse, men vifter ikke akkurat med den...

For øyeblikket jobber jeg som vaskehjelp, og da er det av og til slik at jeg føler for å nevne at jeg faktsik ER siviløkonom. For, det virker nemlig som om folk ikke bare vektlegger mine meninger, men og så MEG ganske lavt, siden jeg "bare vasker".

Jeg vasker på det studenthjemmet hvor jeg bodde som student, og nå bor der masser av andre studenter som studerer for å bli det jeg er. (ja, og noen andre da) Jeg føler at mange av dem ikke akkurat respekterer jobben min, for å si det mildt. Vel, jeg så jo ikke på de som vasket som de viktigste personer i verden jeg heller når jeg bodde der da, men jeg valgte ikke akkurat de ti minuttene kjøkkenet skulle vaskes som rett tidspunkt for å lese avisa PÅ KJØKKENET heller da. Snudde i gangen jeg om jeg så de vasket, rett og slet for å ikke være i veien. Men det virker som om mange av studentene mener at de er langt mer viktige enn vaskehjelpa ja...(La meg nå legge til, dette gjelder ikke alle, enkelte er svært høfflige) Når jeg da hører dem sitte å diskutere hvordan de skal løse oppgavene.... da er det av og til fristende å fortelle dem hvem av dem som har rett, for å si det sånn.... Ja, for førsteårsstudenter (og annet år og tredje år, og noen gang er også fjerde år) har av og til svært merkelige oppfatninger av innholdet i begreper. Slikt kan det bli diskusjoner om (problemet er ikke hvordan man skal regne ut "kontantstrøm fra drift", men om dette begrepet inneholder investeringer kanskje, eller lån?).... Da er det av og til fristende å si at "unnskyld, jeg bare vasker, men altså... det er H*N som har rett i dette tilfellet" (gitt at en av dem er i nærheten av det som er rett da...) De forventer ikke akkurat at jeg aner hva de snakker om...

Men til det som er tema for denne tråden, de som "vifter med sin akademiske tittel" til en stadighet. Det er uten tvil en uting ja, og det virker tidvis bare irriterende dumt egentlig. Men jeg liker nå å tru at jeg har litt mer peiling på investeringsanalyser og regnkapsregler enn den gjennomsnittelige vaskehjelp likevel.... Jeg vifter ikke med det, men av og til har jeg lyst.....

Skrevet

Kvifor ikkje kome med nokre hint utan å neve utdanninga di? Kanskje du kan få "jekka" dei ned litt. Dersom dei spør må du nok fortelje korleis du veit dette, men ikkje vær den som tek det opp.

Utdanning i seg sjølv bør ikkje gi posisjon. Det er korleis du brukar denne og det andre du har lært gjennom livet som er det viktige.

Skrevet

Helt enig med dere :)

Fredagsbarn,- jeg skjønner deg godt. Jeg hadde selv nevnt dette i samme situasjon. Jeg synes det er viktig å påpeke slikt når det er nødvendig og relevant! Skulle bare mangle.

Det er kun det med denne besserwisser greia om ALT,- som irriterer meg så. Klart sykepleiere vet mest om pleie, leger vet mest om medisin, feiere vet mest om pipevedlikehold og brannfare ? Klart man er spesialisert og vet mye innen sitt / sine områder ?

Igjen, tusen takk for svar :)

Lizbet : synd du føler deg truffet. Det var ikke meningen å støte noen... Det er jo akkurat det jeg sier! At man kan trekke fram sine erfaringer eller tittel eller utdanning, når det er relevant og aktuelt :) Det er hele poenget mitt! Mange har bare en tendens til å misbruke det og sier slikt fordi de "vet bedre" på alt mellom himmel og jord. Og det blir på en måte brukt av folk for å trekke andre ned i "du vet ingenting"-søla....

Sånn av typen - "jeg er akademiker og VET alt"-tendens. Snakker ikke om de som kommer med gode tips og sine erfaringer når det er på sin plass :) Mener kun at man ikke VET ALT når man har en høyere utdanning,- men man vet MYE! Synes det bare er synd om man bruker dette som et ess i ermet for å vise hvor BRA man er og hvor MYE mer man vet om andre.

Jeg er faktisk enig med deg og synes ikke du bør føle deg truffet i allefall : Det er veldig viktig å komme med relevante og informative kommentarer / opplysninger i slike saker der man faktisk VET :) Bare det jeg prøver å si...

Jeg kan selv trekke fram det jeg vet fra helsesekretærutdanningen, men det er hvis det har noe med saken å gjøre. Det er ikke for å brife eller se ned på folk uten utdanning eller noe....:)

Jeg håper ikke folk tar dette ille opp,- det er ikke personlig ment og sikter ikke til noe spesielt. Annet enn noen tendenser jeg merker av og til, både på internett, tv og IRL selv.

Jeg VET de fleste ikke er sånn og det er ikke meningen å skjære alle over en kam. Ikke noe negativt i det hele tatt om de som tar lengre utdanninger,- dette er kun de som misbruker sin posisjon og er falske.

Håper dere skjønner det :)

Diva :D

Skrevet

Hmmm… det var da voldsomt så enige dere var her, da!

Jeg skal derfor fyre opp under litt! :sjarmor:

Jeg er akademiker, og det har aldri falt meg inn at det liksom skulle være negativt betont. Jeg er tvert imot veldig stolt over at jeg har kommet inn på og fullført et langt og krevende universitetsstudium, både med gode resultater og på normert tid. :briller:

Jeg innrømmer også at jeg har en tendens til å se litt ned på dem som mangler utdannelse. Både i jobbsammenheng, på nettet og i media syns jeg gang på gang jeg ser at mennesker uten utdannelse generelt er langt mindre nyansert enn personer med utdannelse. De mangler evne til å se en sak fra flere sider, og går ofte voldsomt ut uten å kunne argumentere for seg. Det er kanskje heller ikke så rart, siden det å argumentere og reflektere er noe av det viktigste man i prinsippet skal lære på universitetet. (Når jeg skriver ”i prinsippet” her, så er det fordi jeg vet at det ikke er gitt at alle lærer det!). Jeg sier heller ikke at det er umulig å tilegne seg disse egenskapene uten utdannelse. Selvsagt kan man det.

I jobbsammenheng ser jeg at personer uten utdannelse ofte totalt mangler helhetsforståelsen for det de driver med. De kan være drivende dyktig på sitt lille felt, men de forstår ikke hvordan ulike prosesser i organisasjonen henger sammen. Ironisk nok ser jeg at det er denne beskrivelsen noen av dere gir av akademikerne.. eller i hvert fall fagidiotene.. Så akkurat dette handler kanskje ikke om utdannelse, men evne til å se utover sin egen nesetipp. En annen ting er at jeg syns dem uten utdannelse i mye større grad setter seg på rumpa og forventer at godene bare skal dale ned i fanget på dem uten at de selv bidrar til å skape forandring. Jeg setter ting på spissen her, men på MIN arbeidsplass er det i hvert fall typisk å høre utsagn som f.eks. ”Lederen vår ser ikke våre problemer”, uten at noen av dem noensinne har sagt fra om problemene til lederen sin! Hva tror de? At lederen er tankeleser?? :murvegg:

En annen ting er her på nettet. Jeg har faktisk ikke en eneste venn in real life som ikke har minst treårig høyskoleutdannelse bak seg. Dette innebærer at jeg svært sjelden diskuterer politikk med mennesker uten utdannelse. Og forskjellen til diskusjoner på nett er påfallende! Her ser man langt flere usakligheter, langt flere personer som overhodet ikke har noe som helst peiling på det de snakker om, personer som ikke kan argumentere for seg og personer som på meg virker mindre uintelligente. Om disse har utdannelse eller ikke vet jeg ikke, men det sier seg selv at jeg møter flere mennesker uten utdannelse her, enn ute i virkelige verden. Delvis kan nok dette forklares med at mennesker kun tør å vise sitt sanne jeg og sine ekte meninger når de opptrer bak et nick. Men jeg tror ikke HELE forklaringen ligger der.

I media er det også mange eksempler å ta av. Én ting er de ultra-pinlige intervjuene med ”mannen i gata” i ”Se og Hør”. Jeg vet at Milla tidligere startet en opphetet debatt om ”folkelighet”, og dette er et eksempel på den type ”folkelighet” som jeg rynker på nesen av. Et enda bedre eksempel er TV-programmer som f.eks. Big Brother. Når jeg ser på dette, så får jeg det samme inntrykket som jeg får av lavmåls-debattanter på jobb/nettet. Det er skremmende hvor mye dumheter tidligere års deltagere har lirt ut av seg. Det er neppe tilfeldig at ingen av dem så vidt jeg vet har vært akademikere. Hvordan ville så diskusjonene i huset blitt om man kun samlet akademikere i huset? Neppe god underholdning, men sannsynligvis et langt høyere nivå på debattene, med mer nyanserte syn og mindre standhaftighet bak løse påstander. Generelt. Selvsagt finnes det unntak. Både i den ene og den andre leiren.

Selvfølgelig vil noen nå kunne si at denne generaliseringen jeg selv gjør her, er nettopp den samme generaliseringen jeg beskylder ikke-akademikerne for på jobb, på nettet og i Big Brother… Men legger man først hodet på stabben, så får man vel også ta hogget som det kjem! ;-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Miss Fishy skriver: bla bla bla bla bla osv osv......

Ja, du er i alle fall flink til å snakke. Så mange ord bare for å si at du føler at du er bedre enn andre.... tyyyypisk akademiker :blunke:

Skrevet

Ok, dette er ikke en tråd for munnhuggeri!

Bare innlegget ditt i seg selv sier vel mye om deg.

Jeg var absolutt ikke så mye enig i Miss fishy sitt innlegg, (mulig hun har misforstått meg litt) men hva så ?

Dette er jo et diskusjonsforum ?

Kan du komme med bedre argumenter og innsigelser enn dette, er du hjertelig velkommen til å delta i denne diskusjonen du og..

Makan til tøys :roll:

Jeg skal nå handle, men kommer tilbake til denne saken.

Setter pris på at folk er litt saklige!

Diva

Gjest gurimalla
Skrevet

Som akademiker møter man ofte den velkjente janteloven:

1. Du skal ikke tro du er noe.

2. Du skal ikke tro du er like meget som oss.

3. Du skal ikke tro du er klokere enn oss.

4. Du skal ikke innbille deg at du er bedre enn oss.

5. Du skal ikke tro du vet mer enn oss.

6. Du skal ikke tro du er mer enn oss.

7. Du skal ikke tro du duger til noe.

8. Du skal ikke le av oss.

9. Du skal ikke tro noen bryr seg om deg.

10. Du skal ikke tro du kan lære oss noe.

Janteloven gjelder også på KG. Det er vel kun i Skandinavia at man må be om unnskyldning for å ha høy utdannelse. :roll:

Skrevet

Hva er en akademiker da?

Helt særiøst.. jeg vet ikke hva en akademiker leser eller hva slags yrke en akademiker får etter utdanning.

Noen som kan opplyse meg?

Skrevet

Det er stor forskjell på folk. Noen har utdannelse og noen har ikke. Noen vet mye og noen vet lite. Men, det er ikke nødvendigvis de med utdannelse som vet mye............... Det kommer an på hvordan man bruker det man har lært.

Et lite visdomsord:

Den som sier seg ferdig utlært

er ikke lærd

men ferdig

:ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...