Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alltid tenkt at jeg må vente med å prøve å bli gravid til etter jeg er ferdig å studere, men i det siste har jeg begynt å tenke. Går på et langvarig studium og er tidligst ferdig når jeg er 28 år. Har også tenkt at når man er nyutdannet er det jo dumt å gå rett ut i fødselspermisjon. Litt vanskelig dilemma det her.

Er 23 år nå, og om ett år kunne det passet inn å få et barn. Det jeg lurer på er om det finnes andre som har vært gravide under studietia, erfaringer og tips?

Hvor mye støtte kan man få? Samboeren jobber, men har ikke kjempehøy lønn.

Er bare litt frustrert og forvirret akkurat nå, angående hva jeg bør gjøre :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei ! Jeg er i samme greia som du. Jeg er 22, skal til på tredje året på høyskole og ser meg ikke ferdig før om rundt 3 år...

Vi også lurer på om det er er smart trekk å begynne å prøve nå, også fordi vi er jo barnsjuke da... Jeg har en drøm om at når jeg er ferdig utdannet og skal i jobb så skal jeg slippe å permitere meg. Mange sier at de har blitt flinkere på skolen etter de fikk barn, mer tid (ja faktisk!) fordi man sitter en del hjemme, og man blir mer bevisst på å gjøre en god jobb, om du skjønner. Jeg har hørt mye positivt, og lite negativt.

Har du lest om støtteordninger for studenter?

Selv om ikke alt handler om penger, så er det ganske greit å kike på, kanskje det kan få deg til å bestemme deg.

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=129859

http://www.studvest.no/tema.php?art_id=5811

Og om du kiker videre her i forumet, gamle diskusjoner og slikt så vil du finne flere som har spurt om det samme som deg og fått en del svar. Jeg har lest en del slikt her i forumet.

Endret av fiktiv
Skrevet (endret)

.

Endret av fiktiv
Skrevet

Supert med de to internett adressene!! Jeg og samboeren min prøver å bli gravide nå, og jeg har lurt på hvordan det var i forhold til deltidsjobben jeg har i tillegg til studiene:) Veldig deilig å vite at jeg får penger derfra også!! Da slipper jeg å spare som en gal nå da;)

Gjest Gjest_lille meg_*
Skrevet

Hei.

Jeg ble gravid i studiet, hadde et halvt år igjen da jeg gikk ut i permisjon. Angrer ikke på det. Jeg fikk ca 7500 kr av lånekassen i mnd, også fikk jeg førstegangstøtten som er ca 30.000 kr. Så jeg klarte meg fint jeg:)

Skrevet (endret)
Hei.

Jeg ble gravid i studiet, hadde et halvt år igjen da jeg gikk ut i permisjon. Angrer ikke på det. Jeg fikk ca 7500 kr av lånekassen i mnd, også fikk jeg førstegangstøtten som er ca 30.000 kr. Så jeg klarte meg fint jeg:)

Alltid kjekt å høre om dem det gikk bra med:) tross studier osv!

Du mener du gikk ut i permisjon et halvt år før du føda eller?

Så alt gikk bra da du valgte å gå ut i permisjon midt inni (fulltids?-)studiet?

Endret av fiktiv
Gjest HeidiO
Skrevet

Enda en studentprøver her :) Mange spørmål her; litt trett så seint, så leste det ikke ut av teksten selv...

Hva er denne engangssummen på rundt 30 000, hvem utbetales den ifra, og hvem kan motta den?

Så angående det ifra Lånekassen: Er alt som blir utbetalt stipend? Og hvor lenge isåfall?

Skrevet
Enda en studentprøver her :) Mange spørmål her; litt trett så seint, så leste det ikke ut av teksten selv...

Hva er denne engangssummen på rundt 30 000, hvem utbetales den ifra, og hvem kan motta den?

Så angående det ifra Lånekassen: Er alt som blir utbetalt stipend? Og hvor lenge isåfall?

Hei, alt er stipend ja! Og blir utbetalt i 10-12 mnd? I alle fall 10

Gjest HeidiO
Skrevet

Må bare spørre igjen :sjenert:

Gjest Gjest_lille meg_*
Skrevet

jo alså jeg fikk utbetalt førstegangsstøtten fra trygdekontoret, de som er studenter og ikke har fulltids jobb får denne summen utbetalt- tror jeg...

ellers hadde jeg et halvt år igjen av studiet da jeg gikk ut i permisjon, fikk sønnen min i januar så hadde et semester igjen kan du si..å som sagt jeg klarte meg veldig fint. Nå er jeg ferdig utdannet og har en sønn på 1,8år :)

Gjest HeidiO
Skrevet

Okaj! Takk for svar :)

Så hvis man da er gift og får et barn under utdanning tilsvarer det ca. 8-9000 i måneden, samt et engangsbeløp på ca.30 000 kroner da, med andre ord. Er det noen annen støtte man får når barnet er født? Barnetrygd o.l?

Greit å sette meg inn i dette før jeg setter i gang :ler:

Skrevet

Hvis du har rett på støtte fra Lånekassen:

ca 80 000 kr fordelt på 10 mnd i fødselsstipend.

Hvis samboer tjener under en viss sum har du også rett på forsørgerstipend fra Lånekassen - men tror det gjelder fra etter permisjonen...

Barnetrygd: ca 1000 kr måneden.

Engangsstønad: i underkant av 33 500 kr.

Hvis du er alenemor får du overgangsstønad + bidrag (og muligens mer), men det vet jeg ikke så mye om.

Nyttige nettadresser:

www.lanekassen.no

www.nav.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...