Scheherazade Skrevet 27. juli 2007 #1 Skrevet 27. juli 2007 Jeg har kjøpt leilighet sammen med samboer. Grunnet at vi har tatt opp lån i hans hjembank, står han som hovedlånetaker. Ergo får han rentefradraget på skatten når vi begynner i jobb om en måneds tid. Men dette blir jo urettferdig for meg, fordi vi betaler jo begge ned på lånet, og eier sammen. Vi har tenkt å føre over en sum penger til en felleskonto til faste utgifter, og ha resten av inntektene hver for oss. Vi spurte hvordan dette ble i banken, og fikk ulike svar i forskjellige banker. En mente dette var noe vi gjorde opp på kammerset, dvs, slik jeg forstod det, jeg fikk halvparten av "goden" han får. En annen mente at dette kunne avtales med likningskontoret, så skulle de ordne det. Dette forstod jeg ikke helt. Jeg tjener mest, så egentlig hadde det vel lønnet seg at jeg fikk fradraget? Hvordan gjør andre samboere dette? Hva er vanlig/mulig?
Sol79 Skrevet 27. juli 2007 #2 Skrevet 27. juli 2007 Det mest vanlige er å fordele gjelden og rentene mellom dere på selvangivelsen. Dere står helt fritt til å fordele dette som dere vil, men siden dere betaler like mye, så er vel en 50/50 fordeling det mest riktige. Bare husk og tekst selvangivelsen med at lånenr sånn og sånn er fordelt 50/50 med samboer navn + fødselsnummer.
Rosalie Skrevet 27. juli 2007 #3 Skrevet 27. juli 2007 Vi "gjør opp på kammerset". Inmarig grei løsning - de pengene går rett inn på leilighetskonto, slik at vi har buffer i tilfelle vaskemaskinen ryker eller vi har lyst på ny spillkonsoll.
Scheherazade Skrevet 28. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 28. juli 2007 Takk for svar! Da må vi iallfall gjøre det selv altså, man ikke ordne slik at det skjer automatisk. Var det jeg fryktet, hadde visst vært enklere å giftet seg.
Elze Skrevet 28. juli 2007 #5 Skrevet 28. juli 2007 Takk for svar! Da må vi iallfall gjøre det selv altså, man ikke ordne slik at det skjer automatisk. Var det jeg fryktet, hadde visst vært enklere å giftet seg. Vi ordnet det da selvangivelsen kom. Jeg er hovedlåntager, så jeg hadde fått hele rentefradraget (og hele lånet) ført på meg. Rettet bare opp slik at jeg skrev halvparten, og så skrev jeg merknad om at det var delt med samboer, og hans navn og personnummer. Han førte opp sin halvdel i sin selvangivelse, og skrev merknad om at han delte lånet med meg. Da skatteoppgjøret kom var det fordelt på oss begge slik jeg hadde satt det opp.
Gjest Elastica Skrevet 30. juli 2007 #6 Skrevet 30. juli 2007 Vi ordnet det da selvangivelsen kom. Jeg er hovedlåntager, så jeg hadde fått hele rentefradraget (og hele lånet) ført på meg. Rettet bare opp slik at jeg skrev halvparten, og så skrev jeg merknad om at det var delt med samboer, og hans navn og personnummer. Han førte opp sin halvdel i sin selvangivelse, og skrev merknad om at han delte lånet med meg. Da skatteoppgjøret kom var det fordelt på oss begge slik jeg hadde satt det opp. Dette er det mest vanlige, og en veldig grei løsning. Skriv fødselsnummeret til samboeren på selvangivelsen og beløpet, og en kort forklaring om at dere deler lånet og rentefradraget.
Scheherazade Skrevet 30. juli 2007 Forfatter #7 Skrevet 30. juli 2007 Takk for svar, da gjør vi det slik!
Gjest Reven Skrevet 31. juli 2007 #8 Skrevet 31. juli 2007 (endret) En viktig ting: Pass på at lånet og evt spare-/regningskonto står i begges navn. En av dere vil stå som hovedinnehaver, mens den andre er medinnehaver. Da skal det være greit å fordele renter, formue og gjeld. Det er imidlertid ikke like enkelt å føre hans gjeld på deg og omvendt. Edit: Jeg går ut ifra at alle kontrakter, skjøter osv også står på begge. Endret 31. juli 2007 av Reven
Gjest Elastica Skrevet 31. juli 2007 #9 Skrevet 31. juli 2007 En viktig ting: Pass på at lånet og evt spare-/regningskonto står i begges navn. En av dere vil stå som hovedinnehaver, mens den andre er medinnehaver. Da skal det være greit å fordele renter, formue og gjeld. Det er imidlertid ikke like enkelt å føre hans gjeld på deg og omvendt. Edit: Jeg går ut ifra at alle kontrakter, skjøter osv også står på begge. Det er ikke nødvendig for likningskontoret at skjøtet står i begges navn, ei heller lånet. Det holder at man fremlegger en avtale om fordelingen. En annen ting er at det kanskje er fornuftig av andre grunner at man står som eiere begge to, og således låntakere.
Scheherazade Skrevet 31. juli 2007 Forfatter #10 Skrevet 31. juli 2007 Det er ikke nødvendig for likningskontoret at skjøtet står i begges navn, ei heller lånet. Det holder at man fremlegger en avtale om fordelingen. En annen ting er at det kanskje er fornuftig av andre grunner at man står som eiere begge to, og således låntakere. Ja, jeg står som medtaker i begge deler, måtte melde meg inn i samboers bank, også for å få kort til felles regningskonto.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå