Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Velger å poste denne her, er kansje feil sted, men ante ikke hvor. Jeg og sambo skal kjøpe hus sammen.

Han tjener mye mer enn meg og eier huset vi bor i nå alene, og han får jo defor låne mer enn meg og han kan betale mere i mnd enn meg.

Visst det skulle gå fyken vil jeg ikke at det skal bli trøbbel for han eller meg, men siden jeg blir å ha en del av lånet og betale på lånet jeg også, vil jeg jo ha det jeg har krav på. Hva blir det rette å gjøre??

Vi skal til advokat for å ordne alt fordeling osv. Men vil få flere innspill og lære meg mere om dette.... (tror jo ikke at sambo vil lure meg da, men føler meg sikkrere vet å vite slikt selv!)

når han har betalt ned alle lånene han har i dag vil han sitte igjenn med en sum som han da går inn id et nye huset med. Visst det skulle skjære seg mellom oss vil og skal jo han selvfølgelig få den summen tilbake, og så blir resten fordelt med like andeler av hvem som har betalt slik andel??

Er der mere å huske på her? bør kansje skrive samboerkontrakt også? (vi har ikek hattd et fra før, og nå har vi jo felles barn, men han har også andre barn fra før) men siden vi ikke er gift tenker jeg og om, han skulle falle bort, så har vel ikke jeg krav på huset visst vi ikke skriver kontrakt om det??

huff er jo helt grønn på dette.- trenger gode råd!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La oss for enkelhets skyld si at han får 1 mill i egenkapital som han går inn i deres nye hus med, og at dere kjøper hus til 2 mill. Han vil da eie 75% av huset og du 25% (1 mill pluss halvparten av lånet på en halv mill). Hvis det da skulle skjære seg mellom dere og dere da selger huset for 3 mill (fortsatt for enkelhets skyld så la oss si at lånet er nedbetalt med en halv mill) vil han ha krav på 75% av 2,5 mill (en halv mill må bruket til å utløse resten av lånet). dette kalles vel skjevdelingsprinsippet.

Samboerkontrakt er lurt og dere bør da fastsette i denne hans egenkapital slik at det ikke blir uenighet om dette ved et evt brudd. En samboerkontrakt vil ikke ha noe å si i forhold til evt arv, og han må da skrive testamente til fordel for deg. Han kan dog ikke testamentere til deg det som tilfaller livsarvinger (barn), men du kan vel sitte i uskiftet bo... Sjekk med advokat ang dette :)

Skrevet

takk for svar.

Andre som har råd?

Han blir å kunne gå inn i den nye huset med ca 1 mill (kansje noe mindre) og jeg ingenting. Men resten som vi skal låne bør vi dele det på to? det er enklest?

Skrevet

Man kan ikke sitte i uskiftet bo når det er særkullsbarn med i bildet.

Når det er barn med i bildet og man ikke er gift, anbefales det ofte å kjøpe livsforsikring på hver av dere. Summen som utbetales skal dekke det man må betale for å kjøpe ut særkullsbarn/dekke gjenværende lån.

Nå er det lenge siden jeg har lest noe om dette med livsforsikring, men en venninne fortalte at du må kjøpe livsforsikring på ham som du betaler på og omvendt, dette har visst noe med skatt å gjøre. Himmel, dette ble vagt :roll: Sorry, men hva med å sjekke det med advokaten når dere skal dit?

Skrevet

Ja, er mye å sette seg inn i.... Det enkleste hadde nok vært å blitt gift?? jeg vil gjerne det da.... men men....har ikke kommet noe frieri ennda ;)

Så når han har barn fra før kan ikke jeg sitte i uskiftet bo?

Men han kan vel skrive testamentet om hva som skal skje visst han skulle falle bort?

Gjest Gjest
Skrevet

Dette bør dere ta med advokat. Du kan ikke sitte i uskiftet bo selv om dere gifter dere, med mindre særkullsbarna samtykker i dette.

Skrevet

Er det virkelig sånn da, at selv om vi blir gift og visst han faller bort først. så blir jeg "kastet" ut av huset av særkullsbarna visst de vil ha huset selv??

Gjest Fliss
Skrevet

Det svarer seg å gå til advokat og sette opp skikkelige avtaler. Å gifte seg løser ikke alle problemer - jeg er gift - men vi gikk allikevel til advokat og opprettet særeie, ektepakt og testamente ..

Skrevet
Er det virkelig sånn da, at selv om vi blir gift og visst han faller bort først. så blir jeg "kastet" ut av huset av særkullsbarna visst de vil ha huset selv??

De kan ikke kaste deg ut, for du vil automatisk arve 50% av hans eiendeler som gift. Men de kan kreve å få utbetalt sin del av arven, og da må du betale de ut den delen de arver om ikke de godkjenner at du sitte iuskiftet bo. Du vil ikke ha noen som helst arverett etter han som samboer, men han kan testamentere bort 1/3 av arven sin til deg som saboer, men 2/3 vil automatisk gå til barna. Derfor vil det være bedre for deg om dere er gift.

Gjest Gjest
Skrevet

Kanskje du finner noe her:

http://www.advokatenhjelperdeg.no/JusGuiden/Arv/1782/1800

Men ikke glem at hans særkullsbarn moralsk sett har krav på en rettferdig arv, selv om du juridisk sett kan få hele arven ved at alt settes på deg (særeie). Jeg ville ikke gått på med dette hvis jeg var din samboer. Det kan gå utover han også, hvis du forlater han.

Hvis dere gifter dere har du krav på 1/4 av hans arv eller minst 4 ganger grunnbeløpet i folketrygden (66 812X4=267 248).

Anbefaler dere å ta kontakt med advokat.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skjønner at det er lurt at han tengner livsforsikring til fordel for deg, i tilfelle han faller fra og du får store kostnader med å kjøpe ut barna hans.

Men jeg skjønner ikke hvorfor TS skal ha livsforsikring? Hvis TS faller fra, vil det jo ikke være noen barn å kjøpe ut?

Skrevet

Nei, skjønner heller ikke det med om jeg bør ha livsforsikring. Vi har ett felles barn, og det blir nok et til hvertfall. Også har han to fra et tidligere forhold. Men som dere fleste sier, bør vi ta alt dette med advokat!!

Takker så mye for svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...