Gå til innhold

Om å gifte seg hos Byfogden

Anbefalte innlegg

Gjest simsam
Skrevet

Jeg og min forlovede tenker på å gifte oss, men lurer på litt praktisk ang. det. Vi vil ha bryllupet enklest og billigst mulig, med minst mulig ståhei. Har dere tips om hvordan vi får dette til?

Hvis vi skal ha gjester, så tenkte jeg kun å invitere foreldre og søsken med barn, men burde jeg invitert fadderne våre og?

Og så var det ang. det jeg egentlig skulle spørre om. Siden vi ønsker det enklest mulig uten for mye ståhei, tenkte vi gifte oss hos byfogden.

Hvordan gjør vi dette rent praktisk? Er det kommunen vi ringer, så setter de oss over? Og hvor lenge før bryllupet må man avtale dette? Har lastet ned en del skjema - forlovererklæring, melding om endring av navn og erklæring fra brudefolkene for prøving av ekteskapsvilkårene. Er dette alle skjemaene jeg trenger?

Jeg er ikke sikker på om jeg skal skifte navn ennå, dette er fortsatt under diskusjon, det er jo så mye som må ordnes om jeg endrer navnet - jeg må jo f.eks. få meg både nytt pass og førerkort.

Så - om jeg skal endre navn, skal jeg ordne dette før jeg ringer byfogden? Og hvor lenge før?

Er det flere skjema som må fylles ut? Og MÅ vi møte personlig hos byfogd med vitner?

Er det vanlig å møte i brudekjole osv den dagen?

Jeg har litt lyst til å pynte meg for den store dagen, men er det og vanlig å bare komme i vanlige klær? Og kan man ha bryllupet en annen dag enn man er hos byfogden?

Har dere noen andre tips?

På forhånd takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi giftet oss hos byfogden i Oslo. Vi skrev ut forlovererklæring og erklæring fra brudefolkene, fylte ut og sendte inn. Du kan krysse av for om prøvingsattesten skal sendes rett til vigsler eller hjem til deg. Den er bare gyldig i 4 mnd, så det må tas med i beregningen når du sender inn papirene. Uansett må vigsler, altså byfogden, ha papirene. Og når disse er mottatt kan du ringe og bestille tid for vielse.

Navneendring kan du gjøre når du ønsker det, det er helt uavhengig av vielsen. Du trenger ikke fylle ut andre papirer og du må selvsagt møte personlig til vielsen. Jeg vet ikke hva du mener med å ha bryllupet en annen dag enn den dagen dere er hos byfogden. Den dagen vielsen er ER jo bryllupsdagen. Dere kan selvsagt velge å ha selve festen en annen dag, men bryllupet er den dagen dere blir gift.

Hva du velger å ha på deg er helt opp til deg. Jeg giftet meg ikke i en typisk brudekjole, men en blå selskapskjole og mannen min hadde dress. Så to andre par rett før vielsen og en av brudene hadde hvit brudekjole, mens den andre hadde en pen selskapskjole.

Vi hadde kun foreldre, søsken med partnere + min beste venninne til stede under vielsen. Så spiste vi god middag på en restaurant etterpå (hadde bestilt et chambre separée slik at vi fikk være for oss selv). En fantastisk dag, akkurat slik vi ønsket det. :)

Gjest frulou
Skrevet

Heihei! Jeg og mannen giftet oss på tinghuset i Trondheim i juni, og for å få det til gjorde vi som følger;

* ringte tinghuset og ba om å få snakke med rette vedkommende om en vielse. Bestilte dato og tidspunkt hos vedkommende

* fylte ut prøvingspapirer,(erklæring fra brudefolkene og forlovererklæring) som man finner på nett,bl.a, og sendte inn til folkeregisteret- fikk deretter prøvingsattesten som vi sendte til vigsler.Så vidt jeg vet kan forloverne som fyller ut erklæringen og de som skriver under på dem midlertidige attesten der vielsen foregår være forskjellige personer, eller dere kan vel også velge å ha andre vitner, for eksempel ansatte der vielsen finner sted.

Antrekk gjør man som man vil med- jeg endte opp med en enkel men ganske tradisjonell brudekjole, selv om det ikke var planen i utgangspunktet. Var flere par som giftet seg før oss,og spennet gikk fra "litt pen sommerkjole" til tradisjonell brudekjole med slør og full pakke (jeg hadde ikke slør).

Gjest frulou ii
Skrevet

Jeg glemte forresten å si at selv om det ikke var "kirke,orgel og full pakke" så var det veldig høytidelig og stemningsfullt allikevel. OG romantisk. Jeg ville gjort det om igjen uten å bunke. :)

Skrevet
Jeg glemte forresten å si at selv om det ikke var "kirke,orgel og full pakke" så var det veldig høytidelig og stemningsfullt allikevel. OG romantisk. Jeg ville gjort det om igjen uten å bunke. :)

Helt enig. Seremonien var kort, men veldig vakker og alt hun sa var så fint og stemte så godt. Passet perfekt. :hjerte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...