Gå til innhold

Farvel til mensen?

Sirius

Anbefalte innlegg

Farvel til mensen?

Følgende er sakset fra Henne nr.3/2003:

"Kansje er det ingen naturlov at kvinner må blø hver måned? Det er mulig å fjerne mensen helt ved hjelp av prevensjonsmidler."

"For å slippe mensturasjon er det nødvendig å bruke p-piller som er monofasiske, det vil si at de inneholder samme mengde hormon gjennom hele syklusen. Disse pillene tas i 21 dager deretter 7 dagers opphold hvor det fremkalles en blødning."

"Blødningen man får i denne pillefrie uken har ingen ting med normal mesturasjonssyklus og gjøre, og er egentlig helt unødvendig. Pillene er laget slik fordi legene som utviklet pillene på 60-tallet, mente at kvinner ønsket mensturasjon hver måned."

"Tanken på at man kan unngå blødninger ved hjelp av ulike prevensjonsmidler, kan virke uvant og provoserende, men kvinner som velger å leve et liv uten bind og tamponger, får full støtte av mange norske gynekologer."

-------------------------------------------------------------------------------

Denne artikkelen fant jeg veldig interresant fordi JEG HATER MENSEN. Jeg har hatt mensen i en god del år, men har på ingen måte vendt meg til det, synes det er like plagsomt hver gang. Jeg bruker kun tampnger fordi jeg greier rett og slett ikke å gå med bind. Før blødde jeg vanvittig mye, men nå som jeg bruker p-piller blør jeg heldig vis mindre.

Jeg går selv på monofase-piller og en gang i blandt, hvis det ikke passer seg å få mensen akkurat da, hopper jeg over pillefri uke. Jeg har hele tiden trodd at i og med at pillene er laget sånn at man skal ha denne blødningen hver måned så skal kroppen blø hver måned. Jeg har trodd at det ikke har vært bra for kroppen å droppe mensen, men ut i fra denne artikkelen er det helt greit å leve et liv uten mensen. Jeg har ikke snakket med min doktor om dette emnet, fordi jeg rett og slett har trodd det har vært uaktuelt.

Hva tenker dere om dette? Er det noen av dere som lever et liv uten mensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke noe svar til deg dessverre... Trodde ikke det var bra jeg å gå kontinuerlig på p-piller. Får jo beskjed om at man maks. skal utsette mensen i 10 dager av gangen..

Er det noen som har et godt faglig svar til dette?

Tror nok at det foreløpig kun er ønsketenkning å slippe mensen.... (Og samtidig ha like gode muligheter til å bli gravid, når vi velger det!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest artikler der leger o.l har gitt uttrykk for at det er helt greit å utsette mensen hele tiden.

Den blødningen du får når du går på p-piller er jo ikke ekte. Når man går på p-piller får man ikke eggløsning nemlig..så da er det ingen vits i å blø..

Ellers har jeg lest at mange av de som velger p-sprøyten mister blødningen helt eller delvis.

Om jeg bestemmer meg for å begynne med p-piller igjen kommer jeg til å hoppe høyt over alt som heter blødninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg har også lest at man bare skal utsette den i ti dager, men jeg har trifasepiller, ikke mono, så da kan jeg ikke utsette den mer enn ti dager i alle fall, og å bare hoppe direkte på neste brett skipperikke mensen nei (men lager vel bare "krøll i systemet")

Jeg for min del kunne ikke levd et liv uten mensen. Ja, selv om denne er kunstig, sånnsett, og jeg slett ikke liker den. Men, den gir meg hver måned en "sikkerhet" omkring det jeg tenker på de siste to døgna før den kommer. "Jeg er ikke blitt gravid denne måenden heller" betyr den. Og, for meg som tenker så mye på babyer og sånn, så er nok den kjekk å ha.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Hmm, jeg vet ikke, jeg.

Jeg har ikke eggløsning. Før jeg begynte på pillen hadde jeg bare mensen tre-fire ganger i året. Siden jeg ikke har hatt eggløsning de gangene, er kanskje heller ikke de blødningene "ekte mens"? I alle fall: jeg merket det på kroppen når det hadde gått lenge mellom hver gang, for da ble blødningene mer sterke og intense.

Da jeg var hos gynokologen snakket han om at det ville bygge seg opp *hva var det han kalte det* sånne fortykkelser i livmorslimhinnen over tid. Jeg hadde av og til ørsmå blødninger, dette var fordi små deler av denne løsnet. Ved å få mensen hver måned slipper jeg at det bygger seg opp så mye, og blødningene blir ikke så kraftige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hei,jeg lever et liv helt uten mensen! har gått på p-sprøyte i mange år og trives med det. har ikke hatt noen bivirkninger heller. leste et sted for en stund siden om noen som mente at man la på seg av sprøyta,ikke jeg iallefall.jeg har slanka meg 20kg. det kan ta litt tid å bli gravid hvis du går på den,jeg ble det 1,5 år sist. jeg anbefaler iallefall sprøyta. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste en eller annen plass at det var ok å utsette mensen med ppiller noen mnd, men at man burde ta en hormonpause som normalt ca hver 3.mnd. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tror legene er uenige om dette, noen sier det er greit, andre ikke. Det er større sjens for å få småblødninger mellom menstruasjonene dersom man utsetter mensen flere ganger. Leste forresten at de driver å videreutvikler Yasmin til å bli en pille som gjør at man har mensen hver 3. måned. Hva denne utviklinga går ut på vet jeg ikke...kanskje at man slipper de småblødningene jeg nevnte tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Heisann!! :D

Jeg har noe som heter PCOS, som gjør at jeg ikke har eggløsning, og dermed heller ikke menstruasjon. Det kan da være fare for celleforandringer, i og med at det ikke blir "rensket ut" ting og tang ved mensen.. Jeg får da tabletter for å få blødning..

Men egentlig, fra naturens side, er det ikke meningen at kvinner skal ha menstruasjon så ofte. Vi er egentlig skapt for å gå gravid, amme, og så bli gravid igjen. (eller hadde vi nok blitt laget med innebygget spiral eller noe..) Vel, var det noen moral i denne visa, da? :lol: Nei, ikke noe annet at det neppe er sunt å gå rundt HELT uten blødninger, så pass iallefall på å få blødinger innimellom... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...