Gå til innhold

Vannplante

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan plante kan jeg kjøpe som kan stå i vann (vannplante)? Jeg vil lage en sylinderform med stein nederst, så blomster i "potte" med jord, fylle med vann til over toppen av blomsten, så flytellys øverst. Det er kjempe fint, men jeg vet ikke helt hvilke blomster jeg kan ha som kan "tåle" sånt miljø.

Tips??

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

.

Endret av Miros
Skrevet

Hvis de er små så kan du jo alltids gå i en dyrebutikk og sjekke ut akvarieplanter, de pleier også veldig ofte ha uekte planter som ser fantastiske ut. Noe som er litt greit ettersom vannplanter kan kreve mye stell.

Skrevet

Ja, hvordan skal de stelles? Jeg er blond når det kommer til stell av blomster...

Skrevet

Jeg er usikker på om alle planter stelles slik, men den jeg hadde måtte jeg hvertfall bytte vannet hver uke, vel kun halvparten av vannet måtte byttes og de lager en del alger.

Gjest Reven
Skrevet

Stikk på blomsterbutikken og kjøp ei fredslilje.

Ta den ut av potta, og fjern jorda forsiktig. Skyll den godt under lunkent rennende vann til all jord er borte. "Plant" den deretter i grus/stein i bunnen av sylinderen, og fyll på med vann.

Fredsliljer kan brukes som vannplanter, men er det egentlig ikke. Planta dør sannsynligvis etter noen måneder, men så lenge ei lita fredslilje koster 20-30 kroner er det kanskje ikke så nøye?

Akvarieplanter

Skrevet

Så den holder seg altså greit bare ved å være plantet i grusen?! Så greit, jeg skal stikke innom en blomsterbutikk snart.

Vil så gjerne ha noe litt kreativt i vinduskarmen :).

Gjest Reven
Skrevet

Det går fint, Alou. Planta trenger noe å holde seg fast i, og grus er like godt som noe annet. Vannplanter og planter som dyrkes i hydrokultur plantes alltid i et annet vekstmedium enn jord, som regel steinull, lecakuler eller grus/sand.

Det må ikke være blomsterjord i vannet, fordi komposten råtner når det blir stående under vann. Næring/gjødsel tilsettes rett i vannet.

Du finner en del info om dette på akvarieplantesida jeg linka til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...