Gjest Mamma`n Skrevet 26. juli 2007 #1 Skrevet 26. juli 2007 Jeg lurer på når det er lurest for oss å få barn nummer tre.. Selvsagt er dette noe vi må kjenne på selv, men er så i tvil... Vi har nå ei på 2,5 år, og en på 3 mnd. Jeg synest det har vært litt travelt å både gå gravid mens eldstemann var under 2 (mye bæring og aktivitet på ungen), og det å ha en liten baby når eldstemann nå er 2,5... Noen som har fått barn med 1,5 års mellomrom og har gode erfaringer med det? Hva med 3 år? Er det kanskje det aller beste?.. Er bare så redd da at det med 3 års mellomrom blir for mye til at ungene får så mye glede av hverandre, som jeg ser for meg at disse jeg har nå får. Har alltid sett på 2 år som den ideelle aldersforskjellen.. Tar imot deres synspunkter og erfaringer med stor takk!
Apple- Skrevet 26. juli 2007 #2 Skrevet 26. juli 2007 Det er ikke lett å forutse hvor godt unger skal lege sammen. Eksempel: en venninne har to gutter med to års mellomrom, de krangler nesten hele tiden. En annen venninne har gutt og jente med 1,5 års mellomrom, de leker kjempefint sammen, men krangler også. Begge sier de ville tatt de samme valgene igjen. Både kjønn og alder kan ha noe å si, dette kan jeg si om meg selv: Jeg er vokst opp som pseudo-tvilling og lekte alltid med søsteren min, rett og slett fordi vi var så nære i alder (vi er veeeldig ulike). Nestemann er bare fire år yngre, men det ble en veldig stor forskjell når vi to eldste var så nære i alder. Yngstemann var "bare i veien" og vi lekte aldri sammen (trist å tenke på nå) og ble egentlig ikke ordentlig kjent før hun var sent i tenårene. I dag er vi verdens beste venner. Mamma syns forøvrig det var kjipt å begynne på'n igjen med bleier etter å "endelig være ferdig". Skulle hun valgt igjen ville hun fått alle rett etter hverandre, sier hun. Jeg tror det viktigste du kan gjøre for barna dine, uansett aldersforskjell, er å lære dem om samhold, "søsken tar vare på hverandre, sånn er det i vår familie!" Hm, ble langt dette her...
Lille Løve Skrevet 26. juli 2007 #3 Skrevet 26. juli 2007 Mellom mine to første er det 25 måneder, så kom sistemann 21 måneder etter der igjen. Det var hektisk å få tre unger på under fire år, men i dag er de 4, 6 og 8 år og har kjempeglede av hverandre. Ikke minst er det praktisk når man f. eks. skal på aktiviteter, for siden de er såpass like i alder er det enklere å finne noe som fenger alle sammen. Det er hektist det første året, men så blir det etterhvert enklere. Og er man innstilt på å ha det litt hektisk en stund er det utrolig hva som går Men dette er bare min erfaring...
momo Skrevet 26. juli 2007 #4 Skrevet 26. juli 2007 Nå har jeg bare to barn, men de er det 6 år mellom. Og det synes jeg egentlig er for mye. De vil jo ikke bli lekekammerater og når vi skal på ferie og gjøre aktiviteter så vil jo de ha interesse av forskjellige ting. Føler og det er tøft og starte på nytt nå. Men det er sefølgelig verdt det. Det posetive er det at storesøster er jo veldig lett og ha med og gjøre og veldig hjelpsom med lillebror. Men fikk jeg velge, så ville jeg hatt lillebror når storesøster var rundt 2 år.
asterix Skrevet 26. juli 2007 #5 Skrevet 26. juli 2007 Har i underkant av 2 år mellom de fleste av våre og synes det er en perfekt aldersforskjell. De småkrangler jo litt innimellom som søsken gjør, men er en veldig sammesveiset gjeng likevel. og jeg er glad for at det ikke ble mer enn litt over 14 år mellom eldste og yngste slik at de også får et skikkelig søskenforhold og ikke et slags "onkel"/"nevø" forhold.
Frk Johansen Skrevet 27. juli 2007 #6 Skrevet 27. juli 2007 Litt under halvannet mellom min datter og sønn. Har dog ingen planer om nr 3 men de leker så utrolig godt sammen og har stor glede av hverandre. Dessuten er det enkelt å planlegge ferier, de liker de samme tingene og kan gjøre de samme tingene. Alderen spiller nok ikke så stor rolle, er vel mer om man er heldig med "genene". Kjenner andre med like kort avstand mellom barn som ikke er venner overhodet, men mine er det selv om de nå skal på skolen og jeg nyter jo det å ha søsken som liker hverandre<!
Kayli Skrevet 27. juli 2007 #7 Skrevet 27. juli 2007 Krangler gjør vel alle søsken, uansett aldersforskjell. Jeg har bare to barn, og dem er det 4 år mellom. Det er litt mye, synes jeg, og det var heller ikke slik det var planlagt. Men; som kjent går ikke alltid ting etter planen. Da ungene var mindre var aldersforskjellen mer markant. Nå er de snart 4 og snart 8, og kan leke veldig fint sammen. Lillebror lærer mye av storesøster, som han kanskje ikke ville lært hvis de var tettere i alder. Fordelen med såpass stor aldersforskjell merket jeg spesielt da minstemann var nyfødt. Storesøster forstod at han trengte oppmerksomhet, og jeg kunne forklare henne ting på en mer "voksen" måte enn hvis hun hadde vært 2. Min søster og jeg er det 2 år mellom. Vi kranglet også en hel del i oppveksten, men lekte mye sammen, og hadde noenlunde samme interesser da vi var små. Vanskelig å si hva som er perfekt, men vi hadde nok satset mer på 3 år enn 4, for å si det sånn.
kamela Skrevet 27. juli 2007 #8 Skrevet 27. juli 2007 I den grad ting kan planlegges ville jeg satse på å få nr 3 når den eldste skal begynne på skolen. Da slipper du SFO utgiftene, kan kose deg hjemme på dagtid og ha god tid til å følge opp det første skoleåret.
Gjest Mamma`n Skrevet 27. juli 2007 #9 Skrevet 27. juli 2007 Takk for svar dere! -og rådet ditt kamela var jo ganske bra da!! -kunne godt tenkt meg å gå hjemme det første året når elstemann begynner på skole.. hadde det ikke vert for at da blir det 4 år mellom mellomste og yngste.. og det syntes jeg er litt mye.. Hadde kanskje gått viss vi skulle ha 4 barn (og dermed da fått to tette 4 år etter de første 2), men får vel bare såvidt mannen med på 3 så.. Nei, får vel bare se det an når jeg orker å sette igang med ny graviditet.. Blir sikkert rundt årsskiftet 09 tenker jeg! Viss jeg ikke blir babysyk før da.. det har hendt tidligere at vi har måttet starte prøvingen tidligere enn planlagt...
Gjest Elastica Skrevet 28. juli 2007 #10 Skrevet 28. juli 2007 Jeg har tre barn med to år mellom hver. Det er stridt mens det står på, men nå har de utrolig glede av hverandre (3, 5 og 7 år). Man kan aldri vite hva slags barn man får, og slitsomt er det alltid. Men jeg er overrasket over hvor mye glede de faktisk har av hverandre, både i helger og ferier.
monja Skrevet 28. juli 2007 #11 Skrevet 28. juli 2007 Mellom meg og broren min er det 3 år og vi synes det er perfekt. Vi lekte og krangla som søsken da vi var små. Mellom mannen min og søsteren hans er det 4 år noe de synes er perfekt. Selv har vi bare en og vi mente at 2 år mellom han og evt. søsken passa bra. Nå har vi prøvd i 2 år og det kommer ikke noen søsken. Er vi så heldige at det klaffer i år blir det 4 år mellom dem, men sånn er det nå bare. Jeg tror at søsken leker sammen uansett om det er 2 eller 4 år mellom dem. Og glede av hverandre tror jeg nok de kommer til å ha uansett. Lykke til med prøvingen på nr 3
Gjest Neria Skrevet 28. juli 2007 #12 Skrevet 28. juli 2007 Avstanden i alder mellom søsken behøver ikke ha så mye å si. Det er seks års aldersforskjell på meg og søsteren min og vi har hengt sammen fra hun ble født. Først med meg som trillepike og barnevakt og etterhvert som tiden har gått har vi bare blitt gode venniner med mange like interesser, har endel felles venner osv.
Saeria Skrevet 28. juli 2007 #13 Skrevet 28. juli 2007 Det er hele ni års aldersforskjell på meg og min yngste søster. Jeg er minsten. Vi var ikke mye sammen da jeg var liten, men du verden for et utrolig godt søskenforhold vi fikk etter jeg rundet 16. Nå er jeg 27 og jeg og søstera mi er utrolig nær hverandre og våre viktigste støttespillere.
Varsia Skrevet 28. juli 2007 #14 Skrevet 28. juli 2007 Dette er det nok ikke noe fasitsvar på, det varierer så utrolig fra barn til barn. Tre år har jeg alltid "trodd" var en elendig aldersforskjell, fordi treåringen gjerne er i en sta periode, og det vil bli mye sjalusi inne i bildet da han/hun er vant til å være alene. Men en tre-åring som allerede har søsken er jo ikke vant til slikt. Og ikke alle tre-åringer er umulige. Er jo rett og slett umulig å si... Ungene til søstra mi har en aldersforskjell på 2 år. De er bestevenner. Det eldste ungeparet til broren min har en forskjell på et år, de var perlevenner da de var små, men vokser fra hverandre nå (11 og 12 år). Det yngste paret har også en forskjell på et år, de har aldri vært så begeistret for hverandre, men de er så utrolig forskjellige, så det er ikke rart. Mellom søstra mi og broren min er det 1,5 år, og de var også bestevenner da de var små... Så, ja... Man må bare ta sjansen på noe, og håpe det går bra. Personligheten til barna som avgjør mye (og foreldrenes innstilling), og det er ikke krise om barna ikke blir perlevenner, så lenge de ikke avskyr hverandre..
Glede! Skrevet 29. juli 2007 #15 Skrevet 29. juli 2007 Vi har 14,5 mnd mellom barna her. Synes det er veldig fint, selvom det andre svangerskapet var litt vel slitsomt! Barna kommer til å ha masse glede av hverandre! Nå er de fortsatt så små, at det er mest storesøster som har glede av lillebror...
Rosalie Skrevet 29. juli 2007 #16 Skrevet 29. juli 2007 (endret) ... Endret 21. november 2009 av Wadjet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå