Gjest StoreSky Skrevet 26. juli 2007 #1 Skrevet 26. juli 2007 Har en datter på 8,5 år. Og har merket at hun nå har begynt å lukte intenst svette! Normalt?? Dessuten blitt mer frekk og obsternasig.. Bare jeg som har HATT et usedvanlig snilt barn, som nå er mer "normalt", eller noe mer....?? Snakket med en lege i familien, som da at bybarn kommer tidligere i puberteten, og at barn idag kommer enda tidligere enn de på min alder. SKREKK! Jeg er ikke gammel nok/erfaren nok til å få pubertetsbarn NÅ! Så, hvordan merket dere at barna deres kom i puberteten og alder på de..?
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2007 #2 Skrevet 26. juli 2007 Det er nok individuelt når de kommer i puberteten. Jentene mine fikk mensen da de var 11 og 12 år. Beynte nok å merke det litt før. Fikk humørsvingninger. Vanskeligere å sette grenser for. Argumenterte mer. Kranglet mer. Sov lenger om morgenen og la seg senere. Venner ble enda viktigere. Klær ble enda viktigere. Begynte med sminke. Begynte å interessere seg for gutter. Dette klarer dere sammen. Det er en utfordrende alder, men også en spennende og fin alder. Det roer seg når de blir 16-17-18. Jeg mener at det en en fordel at du er en ung mor. Hadde vært værre om du var 50!
Gjest StoreSky Skrevet 26. juli 2007 #3 Skrevet 26. juli 2007 Når før mensen merket du at noe var på gang? sånn ca. Joa, klarer det jo. Men ikke forberedt på så tidlig. Men er jo uansett ikke sikkert at det er starten på puberteten heller, kan jo være alminnerlige humørsvingninger...(svette er dog litt vanskeligere å forklare)
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2007 #4 Skrevet 26. juli 2007 Husker ikke helt. Noen måneder før mensen kom tenker jeg. Jeg kjenner til jenter som fikk mensen da de var 10. Noen kommer tidlig i puberteten. Men er jo ikke sikkert dette gjelder din datter. Tror uansett jeg ville pratet med henne om mensen. Ha en åpen dialog. La henne føle at hun kan prate med deg om vanskelige ting. At du er trygg og støtter henne hvis livet er vanskelig.
Gjest Pet Skrevet 26. juli 2007 #5 Skrevet 26. juli 2007 (endret) Jeg begynte å få pupper rett før jeg ble ti og fikk mensen rett før jeg ble elleve. Vet ikke akkurat hva som er første tegn på at puberteten er i gang, men man merker det nok på humøret, ja. Snakk med henne om det, ihvertfall. Det er nok en stund til hun får mensen enda, men hvis du ikke har snakket om noe sånt med henne ennå, er det nok på tide å gjøre det snart. Endret 26. juli 2007 av Pet
Isobel Skrevet 26. juli 2007 #6 Skrevet 26. juli 2007 Mensen kommer som regel når en ung jente er rundt 45-50 kg! Og svettelukt i 8 års alderen er helt normalt!!! Jeg merket også en intens svettelukt på sønnen min i den alderen, og trodde nesten ikke at det var sant. Når jeg snakket med andre om det, så fant jeg ut at det er helt normalt at de svetter! Løsningen ble hyppigere dusjing/bading og deodorant!
Gjest StoreSky Skrevet 26. juli 2007 #7 Skrevet 26. juli 2007 Mensen kommer som regel når en ung jente er rundt 45-50 kg! Og svettelukt i 8 års alderen er helt normalt!!! Jeg merket også en intens svettelukt på sønnen min i den alderen, og trodde nesten ikke at det var sant. Når jeg snakket med andre om det, så fant jeg ut at det er helt normalt at de svetter! Løsningen ble hyppigere dusjing/bading og deodorant! Puh! Bra det er normalt med svettlukt! Trodde det var bare tenåringer + som luktet... Angåend- kg så stemmer det nok ikke. Er hormoner som setter igang puberteten, ikke vekten. (jeg var tretten da jeg fikk mensen, men veide nok mindre enn 45 kg...)
Gjest StoreSky Skrevet 26. juli 2007 #8 Skrevet 26. juli 2007 http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=330763 Lommelegen om barn og pubertet.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2007 #9 Skrevet 26. juli 2007 Jentene mine veide også under 45 kg da de fikk mensen.
Gjest Veronica Mars Skrevet 26. juli 2007 #11 Skrevet 26. juli 2007 (endret) -- Endret 2. april 2008 av Gjesten
Apple- Skrevet 26. juli 2007 #12 Skrevet 26. juli 2007 Mensen kommer som regel når en ung jente er rundt 45-50 kg! Denne teorien har jeg også hørt! Eller, jeg så det på et program på NRK om pubertet. Der fulgte de et par tvillingjenter fra de var rundt 9 år til de var 12 (tror jeg), og de kunne forutsi ganske bra når disse jentene skulle få mensen, og de fikk rett. Jeg var 15 når jeg fikk mensen, og for meg stemmer nok det med vekten. Pubertet er ganske arvelig, så du kan jo prøve å huske når ting begynte å skje med deg. Selv om jeg ikke fikk mensen før jeg var 15, begynte jeg å utvikle bryster i 10-årsalderen (tok jaggu mange år før de var ferdige, gitt! ), og sakte men sikkert fulgte andre pubertetsting på. Det viktigste er vel å ha en god dialog med datteren din
Gjest Tidlige meg Skrevet 26. juli 2007 #13 Skrevet 26. juli 2007 Hei hei! Jeg oppdaget hår under armene da jeg var 9, omtrent samtidig som utfloden begynte. Annen behåring fulgte etter, og da jeg var 11 begynte puppene, mensen kom da jeg var 12. Svetting er jo veldig normalt i puberteten, så det er absolutt ingen umulighet, og det mest sannsynlige er jo at hun er "prepubertal" (hvis det er et ord...), slik det antydes av artikkelen på lommelegen. Men bare sørg for å ha en god dialog med henne, og hvis hun begynner å få hårvekst like tidlig som jeg gjorde, lær henne for guds skyld hvordan man barberer det vekk! Jeg ville ikke ha synlig hår her og der, så jeg tok det vekk - men jeg turte ikke spørre mamma, og jeg har hatt noen vanvittige kutt.... Hehe - ikke lett å være først ute med hår i armhulen og bikinilinja. Men jeg er heldigvis helt normal nå!! Lykke til - dette klarer du fint.
Besson Skrevet 27. juli 2007 #14 Skrevet 27. juli 2007 Mensen kommer som regel når en ung jente er rundt 45-50 kg! Og svettelukt i 8 års alderen er helt normalt!!! Jeg merket også en intens svettelukt på sønnen min i den alderen, og trodde nesten ikke at det var sant. Når jeg snakket med andre om det, så fant jeg ut at det er helt normalt at de svetter! Løsningen ble hyppigere dusjing/bading og deodorant! Akkurat det samme hos oss, 8-åring som har problemer med svettelukt! Dusjer nå nesten hver dag og skifter t-skjorte daglig. Men vet ikke om han er i puberteten akkurat, har ikke merket at det er noe annet på gang. Ennå da.
kamela Skrevet 27. juli 2007 #16 Skrevet 27. juli 2007 Men bare sørg for å ha en god dialog med henne, og hvis hun begynner å få hårvekst like tidlig som jeg gjorde, lær henne for guds skyld hvordan man barberer det vekk! Jeg ville ikke ha synlig hår her og der, så jeg tok det vekk - men jeg turte ikke spørre mamma, og jeg har hatt noen vanvittige kutt.... Hehe - ikke lett å være først ute med hår i armhulen og bikinilinja. Mulig jeg er gammeldags, men jeg ville da aldri lært opp ungene mine til at kroppshår er feil. Barbering diverse steder er en smakssak og ikke noe andre skal pådytte dem. De finner ut av det selv hvis de ønsker, det er jeg sikker på. Poden på 12 har hatt behov for deodorant det siste året. Merker godt forskjell på humør og oppførsel, mer utprøvende.
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2007 #17 Skrevet 27. juli 2007 Mulig jeg er gammeldags, men jeg ville da aldri lært opp ungene mine til at kroppshår er feil. Barbering diverse steder er en smakssak og ikke noe andre skal pådytte dem. De finner ut av det selv hvis de ønsker, det er jeg sikker på. Dette er jeg så utrolig enig med deg i.
Gjest StoreSky Skrevet 27. juli 2007 #18 Skrevet 27. juli 2007 Hvor ofte dusjer hun Storesky? Nå dusjer hun annen hver dag. Får se om det holder, ev bruke vaskeklut under armene bare. (er plaget med eksem/tørr hud)
pellegrino Skrevet 27. juli 2007 #19 Skrevet 27. juli 2007 Jeg har en gutt på 11, og syns han er utrolig søt når han annenhver dag løfter opp armene for å sjekke om det kommer noe hår der. Deodorant bruker han omtrent daglig, men kun fordi han vil være stor/kul/osv. Han trenger det ikke ennå. Det kommer heller ikke noe mer hår under armene hans ennå - det vet jeg fordi han spør meg veldig ofte om ikke jeg også kan se om der har kommet hår... Han er altså 11, og utrooolig opptatt av dette. Ja, det er kanskje det første tegnet på at tiden nærmer seg?
Gjest allium Skrevet 27. juli 2007 #20 Skrevet 27. juli 2007 Jeg har en gutt på 11, og syns han er utrolig søt når han annenhver dag løfter opp armene for å sjekke om det kommer noe hår der. Deodorant bruker han omtrent daglig, men kun fordi han vil være stor/kul/osv. Han trenger det ikke ennå. Det kommer heller ikke noe mer hår under armene hans ennå - det vet jeg fordi han spør meg veldig ofte om ikke jeg også kan se om der har kommet hår... Han er altså 11, og utrooolig opptatt av dette. Ja, det er kanskje det første tegnet på at tiden nærmer seg? 11-åringen min har ett armhulehår, og det er flere centimeter langt! Kjempegøy å dra det ut og se på det... Han har forøvrig luktet svette siden han var i 6-årsalderen, så det behøver ikke være noen sammenheng.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå