Amalie_85 Skrevet 26. juli 2007 #1 Skrevet 26. juli 2007 Hva en lensmann er er jo greit, men hvor kommer egentlig ordet fra? Vi har vel ikke noe lens? men har de ikke de i svergie? Vi har vel bare å slå lens
Gjest StoreSky Skrevet 26. juli 2007 #2 Skrevet 26. juli 2007 Vi hadde lens før i tiden. Da var alle byer/småsteder knyttet opp i små "lens" -derav lensmann. Altså den som passet på len'et sitt og lover®ler, hive ut omstreifere etc. No i den duren!
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2007 #3 Skrevet 26. juli 2007 Vi hadde lens før i tiden. Da var alle byer/småsteder knyttet opp i små "lens" -derav lensmann. Altså den som passet på len'et sitt og lover®ler, hive ut omstreifere etc. No i den duren!Du durer riktig. Det het 'len', ikke 'lens'. Altså en forkortelse for lenetsmann
Amalie_85 Skrevet 26. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 26. juli 2007 aaaaaa.....trodde det var bare svergie jeg som hadde det takk for opplysningen!
Gjest Deception Skrevet 26. juli 2007 #5 Skrevet 26. juli 2007 Storsky har rett. Se her hva ordboka sier. Og Wikipedia
Gjest Blondie65 Skrevet 26. juli 2007 #8 Skrevet 26. juli 2007 ikke jeg Du startet jo tråden og fikk dermed sørget for at vi ALLE ble litt klokere i dag så du må jo være LITT smart du og ...
Amalie_85 Skrevet 26. juli 2007 Forfatter #9 Skrevet 26. juli 2007 Du startet jo tråden og fikk dermed sørget for at vi ALLE ble litt klokere i dag så du må jo være LITT smart du og ... hehe, du sier noe. Nå føler jeg meg bedre. Takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå