Gå til innhold

stramme opp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser mange (spesielt kvinner) bruke begreper som "stramme opp" når de snakker om mål for trening.

"jeg vil ikke bli sterk, bare stramme opp litt"

"jeg vil ikke slanke meg, bare stramme opp litt"

"hva skal jeg gjøre for å stramme opp ..."

Hva legger dere som bruker dette begrepet i det?

Jeg tolker det som i at dere vil miste fett på akkurat det stedet uten at det skal medføre noe som helst form for fysisk slit. Eller kanskje at dere vil trene volum, men tør ikke si det i frykt for å bli tatt for en kroppsbygger.

Det er ikke flaut å kalle en spade for en spade.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har heller aldri helt skjønt det der med å "stramme opp litt", men styrke; det skal de ikke trene. Ivhertfall ikke tungt!

Skal man virkelig forandre på kroppsfasongen må fett bort og muskler må bygges. Det mange bommer på er nok det at de tror de får bulende, stor muskler om de løfter tungt.

Så de diller avgårde med fjærvekter i evigheter og fasongen endrer seg minimalt.

Hvor mange er det ikke som går på studio, trener de faste timene og det faste styrkeprogrammet måned etter måned, for ikke å si år eter år.Har sett en god del slike travere på senteret jeg trener. Men endrer de fasong? Nope....Blir de "strammere"? Nope...Kanskje ikke så rart når belastningen ( og øvelsene) aldri endres.....

Skrevet

Akkurat det jeg mener også. Jeg har inntrykk av at livsløgnen er veldig sterk hos enkelte individer.

Av og til er janteloven litt for sterk i norge. Gud forby at noen tror at man er bodybuilder. (Blasfemiske folk er sikkert like ille!)

Skrevet

Men det er jo egentlgi litt synd at så mange bruker mye tid ( og penger ) på trening som ikke gir den helt store framgangen. Klart at det er avhenging av målsettingen for treningen, og for mange vil det være helsegevinst nok i bare det å få rørt på seg. Men om målet er å virkelig komme i bedre form; bli sterkere, få bedre kondis, bli mykere,i det hele tatt ;fungere bedre, så kan de få så mye mer utav treningen om de bare gjorde det litt anderledes.

Det skjer ikke noe når man hele tiden gir kroppen den samme motstanden. Musklene må utfordres, og egne grenser flyttes. Og det er da trening virkelig blir artig!

Om man trener for helsen eller for utseende er det uansett artig å nå mål man har satt seg. Men når man trener på en slik måte at man aldri vil nå målet blir det kanskje vanskelig å holde motivasjonen oppe?

Gjest StoreSky
Skrevet

"stramme opp" er noe jeg vil/ønsker når jeg ikke har mosjon til å virkelig slanke meg/trene meg orndentlig opp. Men når jeg bare vil skjerpe mat og treningen. F.eks. etter jul/påske/etc da det har blitt for mye fett/sukker/salt/unødige kalorier.

Da kutter jeg ned på det usunne, spiser mer grønnsaker, mer vann, går turer, sykler til jobbb.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg sa for en stund siden at jeg ville stramme opp. Med det mente jeg at jeg ville få en sunnere og fastere kropp, uten å tenke på vekta verken den ene eller den andre veien. Med ellipsetrening, pilates og et litt sunnere kosthold har jeg nådd målet mitt.

Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig å forstå med det uttrykket uansett. Det betyr vel sjelden noe annet enn nettopp det jeg fortalte nå, at man vil få en litt spenstigere kropp gjennom trening, uten at man i utgangspunktet er misfornøyd med "tykkelsen".

Skrevet

Når jeg sier stramme opp, mener jeg at jeg vil ha en strammere kropp. Og for å få det vet jeg at jeg må trene styrketrening, og gjerne fettforbrenning i tillegg.... ;)

Skrevet
Når jeg sier stramme opp, mener jeg at jeg vil ha en strammere kropp. Og for å få det vet jeg at jeg må trene styrketrening, og gjerne fettforbrenning i tillegg.... ;)

Yes!

Gjest Blondie65
Skrevet
Men det er jo egentlgi litt synd at så mange bruker mye tid ( og penger ) på trening som ikke gir den helt store framgangen.

Jeg må si at instruktørene på helsestudio har et ansvar her i å fortelle folk hvordan de bør trene for å nå sitt mål. Når man har en time i sal f.eks. forteller da instruktøren hvor lenge man bør holde på med samme vekten og hvor tungt det skal være?

Mange arobics og step-timer er jo veldig god mosjonstrening. Det samme gjelder jo spinning. De burde vært lagt inn etter en halvtime med riktig styrketrening.

Jeg trener for å ta av overflødig fett og er derfor svært opptatt av riktig kosthold og riktig trening i kombinasjon. Ordet "stramme opp" bruker jeg ikke om min trening.

Skrevet

Mitt inntrykk er at på veldig mange senter er det for dårlig veiledning. Folk får et mer eller mindre standard helkroppsprogram, belastningen blir lagt litt sånn midt i laget og det er lite oppfølging. Holdt på å daue på meg da jeg engang for noen år siden satte med opp til en slik veiledningstime på Sats, og ba om et frivektsprogram ( er ingen fan av apparater...) med tanke på maks styrkeøkning.En smule usikker intruktør tuslet bort i frivektsavdelingen ( som ikke er akkurat imponerede...) og etter mye "eh..." og "kanskje.." droppet jeg hele prosjektet.

Men det finnes hederlige unntak. Trente en stund på Elexia i Fossegrenda, og der var det knall oppfølging. Hadde to instruktører som begge "kjente" meg godt, og så godt som hver gang jeg trente når de var på jobb kom de og sjekket utførelse av øvelsene og presset meg litt ekstra ift belastning.De forleslå endringer i program med jenve mellomrom og fulgte meg opp med tester, både av kondis, vekt og mat, i det hele tatt;knallbra!

Gjest =tentacle=
Skrevet

Min tolkning:

"Stramme opp" er å trene akkurat nok til å få bli litt fastere i fisken, men ikke slanking eller økende muskelbygging. Å stramme opp er å vedlikeholde den kroppen man har, ikke at den skal bli noe annet.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg tror ikke jeg bruker begrepet "stramme opp".

Jeg har muskler som synes når de brukes og det er der jeg ønsker å være.

Jeg trener for å vedlikeholde muskelmassen og ønsker ikke større muskler. Det er tull å si at man ikke får større muskler av å øke belastningen under styrketreningene. Jeg får i alle fall det.

Problemet nå på sommerstid, er at jeg mister en tre til fire kilo fett og da synes musklene litt for godt etter min smak. Da vil jeg i alle fall ikke ha dem større enn det de er.

Men det skal jo sies at da jeg begynte å trene, hadde jeg lav belastning og så økte jeg belastningen helt til jeg nådde det nivået jeg ønsket å være på.

Skrevet

Å "stramme opp" er for meg å trene muskelmassen. Kan egentlig bare signere =tentacle= for hun sa det på en grei måte.

Skrevet

bruker ikke uttrykket i særlig grad, da jeg trener stort sett jevnt hele tiden, men har brukt utrykket når jeg har hatt pauser og vil trene opp igjen en fastere kropp.

som flere andre sier, så ville jeg brukt uttrykket dersom jeg ønsket å stramme opp kroppen, altså trene og bruke kosthold slik at jeg fikk mindre slappe muskler, mindre diss, uten at det nødvendigvis betyr slanking eller å ønske større muskler eller noe slikt.

så ville altså brukt uttrykket akkurat som det heter, stramme opp = å stramme opp kroppen, så enkelt.

og jeg skjønner ikke at noen er så innmari opphengt i andre at de faktisk går rundt å irriterer seg over at fremmede mennesker kaller en skje for en spade, eller trener uten å trene maksimalt eller best.

Folk må få bruke tiden og pengene sine som de vil, og dersom de ikke selv er fornøyd, så må de gjøre noe. Så lenge de trener som de gjør og er fornøyd med ressultatet, hva gjør det vel da for andre at de KUNNE trent mer effektivt?

Gjest Blondie65
Skrevet
og jeg skjønner ikke at noen er så innmari opphengt i andre at de faktisk går rundt å irriterer seg over at fremmede mennesker kaller en skje for en spade, eller trener uten å trene maksimalt eller best.

Folk må få bruke tiden og pengene sine som de vil, og dersom de ikke selv er fornøyd, så må de gjøre noe. Så lenge de trener som de gjør og er fornøyd med ressultatet, hva gjør det vel da for andre at de KUNNE trent mer effektivt?

Jeg bryr meg LITE om hvordan andre trener. Men når folk anbefaler TV-shop aparater for å "stramme opp" magemuskulaturen, sier at jeg trener tullete fordi deres måte er mye bedre (den treningen din kommer bare til å øke vekten for muskler veier MYE mer enn fett - tidl. kollega og treningsinstruktør!), får feil råd på treningssenter fordi jeg er jente OG ser alle disse reklamene for å stramme opp på kort tid da må jeg ha lov å mene noe om det. Jeg mener faktisk så mye om det at jeg har kjøpt Jill Jahrmanns bok "Tren" for å få litt bakgrunn for det.

Gjest Peachbud
Skrevet

Jeg synes også det er et litt intetsigende, diffust ord.

I det legger jeg at en maks skal ta av noen få kilo eller ikke gå ned i vekt i det hele tatt. I tillegg skal en få en fastere kropp, gjerne litt mer muskuløs, men ikke mye. I begrepet legger jeg at en skal gå inn for å få en kropp som ser mer veltrent ut.

Gjest Kristin_
Skrevet

Jeg vil ikke gå ned i vekt, bare stramme opp litt :trene:

Hver gang jeg ser den der får jeg tics =D

Strammere blir man hvis man

1) trener styrke og

2) går ned i fettprosent

Om man sjonglerer rundt på noen 1kgsvekter eller ligger og tar 100 000 repetisjoner av fjærlette øvelser strammer man ikke opp, man erter bare musklene :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...