Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt begynner i barnehagen snart, noe jeg tror kommer til å gå veldig greit. H*n er veldig tillitsfull og glad, tror h*n kommer til å stortrives der tre dager i uka.

Men jeg lurer på et par ting...

Hvordan gjør jeg med niste. De skal ha med niste til et måltid. H*n spiser brød, men det må deles i små biter... blir ikke det klissete og ekkelt i matboksen hvis det deles opp hjemme? Litt dumt spørsmål kanskje, men jeg har begynt å tenke på det :ler:

Er det sånn at man må ha to parkdresser, to regndresser osv. Synes dere det er nødvendig?

Er det vanlig at begge foreldrene er med på tilvenningsdagene?

Andre tips til en førstegangsbarnehagestartmamma?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er så heldige at barna får mat i barnehagen og slipper dermed niste. Vi har hatt med niste på tur og den har jeg delt opp på forhånd - gikk fint det. Barnet trenger hjelp til spisingen uansett så det er sikkert ikke et problem for personalet å dele opp maten når den serveres.

Vi har dobbelt av uteklær; parkdresser, støvler, votter og luer - så slipper vi å drasse det frem og tilbake hver dag. I tillegg så har småtten liggende klesskift i barnehagen.

Ved tilvenning var det kun jeg som var med, pappaen jobbet. Det gikk veldig greit. Var der en stund første dag, var borte noen timer andre dag og tredje dag var soppen på egenhånd.

Ta deg en prat med barnehagepersonalet og få litt info fra dem angående tilvenning og barnehagestart.

Snella mi var 13 måneder da hun begynte i barnehagen og har stortrivdes fra dag 1.

Gjest barnehagedama
Skrevet

Hei hei!

Jeg har jobbet på småbarnsavdelingen i lengre tid, så de små barna som trenger niste har jeg kjent mange av!

Det er selvfølgelig ikke noe problem for personalet å dele opp skiva ved bordet, men jeg har et tips til deg! :) For det første må du huske på at det kan være litt kaos med mange små munner å mette, så vi prøver så langt det lar seg gjøre å la barna spise på egenhånd. De får bare kline maten utover seg selv og bordet, det er det bare å vaske av, og det tar ikke så veldig lang tid før de (fleste) har lært seg å spise "pent". Men det letteste for både personalet og barnet, er hvis du lager doble skiver - med pålegg på begge skivene, i tillegg til at skivene er veldig tynne. For da klarer ikke barnet å dra delene fra hverandre, og de er lette og ikke særlig klissete å spise.

Uansett; hvis du bruker matpapir el. så blir det ikke så særlig klissete, litt avhengig av hva du har på...

Når det gjelder yttertøy; du mener om barnet skal ha to av alt i barnehagen? Her er det lurt å sjekke ut hvor mye utetid de vanligvis har - hvis de er ute nesten hele dagen, hver dag, er det lurt med skift om de blir våte el. Det viktigste med så små er at yttertøyet er lett å bevege seg i, og at det har ekstra polstring på rumpa - for de sitter gjerne mye. Men du burde høre med barnehagen, for med forskjellige rutiner, er det også forskjellige anbefalinger.

Når det gjelder vanlig innetøy, derimot; sørg for ekstra av ALT - i en størrelse som passer. Gå gjennom skiftetøy med jevne mellomrom, slik at det alltid ligger ekstra av ALT. Barna har uhell ved bordet, ute, tisser på seg, bæsjer bleia vanvittig full så alt tyter ut (skjer med jevne mellomrom, hehe) - da er det veldig greit å sette på rent, tørt tøy i riktig størrelse...

Når det gjelder tilvenning, er det vanlig med både begge og en forelder - vanligst er det nok med en, eller at de bytter på å være der. Men for mange foreldre er første barnehagedag så stort og skummelt at de har lyst til å være der begge to og oppleve det, i alle fall første dagen. Og det er selvfølgelig helt greit!!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...