Gjest Fjellsippa Skrevet 26. juli 2007 #1 Del Skrevet 26. juli 2007 Det har vært mange diskusjoner om dette her på KG tidligere i ulike tråder. Mange synes å mene at jo mer vann man får i seg jo bedre, og at det nesten er umulig å drikke for mye. Helsepersonell har også vært av den oppfatningen. Selv drakk jeg mye vann tidligere, men har sluttet med det. Nå drikker jeg kun når jeg er tørst, og føler meg faktisk mye bedre. Ser i VG at man nå faktisk anbefaler å drikke mindre når man trener enn ellers. Hvilke tanker har dere om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wildy Skrevet 26. juli 2007 #2 Del Skrevet 26. juli 2007 Selv drikker jeg vann litt jevnt og trutt hele dagen, men ikke på litersvis i timen. Jeg merker det best på magen om jeg har fått i meg for lite drikke, får mageknip og blir stokke forstoppet ganske så kjapt. Men jeg spiser også mye fiberrik mat, og da må det også væske til. Om jeg virkelig slurver med å drikke får jeg lett hodepine, som forsvinner igjen når jeg hiver innpå et par glass vann. Jeg tror det er med vann som alt annet, alt er usunt\farlig i store mengder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 26. juli 2007 #3 Del Skrevet 26. juli 2007 Det har vært mange diskusjoner om dette her på KG tidligere i ulike tråder. Mange synes å mene at jo mer vann man får i seg jo bedre, og at det nesten er umulig å drikke for mye. Helsepersonell har også vært av den oppfatningen. Selv drakk jeg mye vann tidligere, men har sluttet med det. Nå drikker jeg kun når jeg er tørst, og føler meg faktisk mye bedre. Ser i VG at man nå faktisk anbefaler å drikke mindre når man trener enn ellers. Hvilke tanker har dere om dette? Du må være dagens helt. Jeg er en av de som har hørt at 3 liter vann om dagen var det sunne og anbefalte og nå endelig er det noen som sier det jeg har ønsket å høre: drikk når du er tørst. Det er det jeg gjør og jeg drikker cirka en liter pr dag. Jeg har slitt med å drikke nok og nå kan jeg endelig slå fast at jeg drikker nok. Hurra. Når jeg trener drikker jeg en slurk eller to mellom aparatene når jeg er tørst og da går det gjerne ca 0,6 liter (en Oldren-flaske med drikketut). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤flicka¤ Skrevet 26. juli 2007 #4 Del Skrevet 26. juli 2007 Jeg drikker omtrent 2 liter vann om dagen, men det er fordi jeg trenger det - blir dehydrert uten. Men jeg kjenner de som drikker 0.5 liter vann om dagen og føler seg helt topp med det. Poenget må vel være at man ikke skal bælme vann fordi det er sunt, men drikke det fordi man trenger det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tweek Skrevet 26. juli 2007 #5 Del Skrevet 26. juli 2007 Jeg har aldri prøvd å drikke 2 liter om dagen. For meg er det veldig mye, og jeg vil kvalm av å drikke mer vann enn jeg er tørst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 26. juli 2007 #6 Del Skrevet 26. juli 2007 Jeg er nok en av de som drikker en del. Drikker mye i forbindelse med trening, særlig etter. Jeg drikker bare når jeg er tørst, men jeg er nok ganske mye tørst. Drikker også en del vann på forelesninger for å holde meg våken, siden jeg ikke drikker kaffe. Jeg har forresten hørt at man skal drikke tilsvarende mengde vann når man drikker en kopp kaffe, men det må da være mange som ikke gjør det? Jeg syns nå uansett mine medstudenter drikker usannsynlige mengder kaffe. Litt på siden kanskje, men. Dette med at det er direkte farlig å drikke vann, blir vel når det kommer opp mot flere liter, og spesielt på kort tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fjellsippa Skrevet 26. juli 2007 #7 Del Skrevet 26. juli 2007 Selv drikker jeg vann litt jevnt og trutt hele dagen, men ikke på litersvis i timen. Jeg merker det best på magen om jeg har fått i meg for lite drikke, får mageknip og blir stokke forstoppet ganske så kjapt. Men jeg spiser også mye fiberrik mat, og da må det også væske til. Om jeg virkelig slurver med å drikke får jeg lett hodepine, som forsvinner igjen når jeg hiver innpå et par glass vann. Jeg tror det er med vann som alt annet, alt er usunt\farlig i store mengder. Jeg kan også merke at jeg har drukket for lite ved at jeg får hodepine, og når jeg da kjenner etter merker jeg at jeg er tørst. Det er sant at for mye og for lite er usunt, men spørsmålet som har vært debattert her på KG mange ganger er hvor mye som er nok, og når blir det for mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 26. juli 2007 #8 Del Skrevet 26. juli 2007 Jeg drikker mye vann, da dette stort sett er det eneste jeg drikker i løpet av en dag (drikker ikke brus, kaffe, melk eller slikt), og kjenner det raskt om jeg ikke drikker nok. Får vondt i hodet og føler at halsen tørker ut dersom jeg glemmer å drikke eller ikke har tilgang når jeg er tørst, men kjenner det like lett dersom jeg pælmer innpå mer en nødvendig. Kan bli ubehagelig full i magen om jeg drikker for mye, og gjerne litt småkvalm. Drakk også for mye under trening tidligere, fordi jeg trodde det var viktig å drikke mye da, nå drikker jeg noen slurker mellom apparatene dersom jeg er tørst, har med en flaske som er på 1 liter, men drikker den ikke opp engang lenger. Og det føles mye mer behagelig å trene uten at magen er skvalpende full av vann. Tror gjerne på at det holder i massevis å drikke kun når man er tørst, men tror mange ikke kjenner etter og dermed ikke drikker når de er tørste. Har jeg det hektisk, kan jeg f.eks glemme å drikke, selv om jeg er tørst, det kjenner jeg fort på formen. for mye av noe, vil aldri være bra tror jeg, være seg vann, gulerøtter eller hva som helst. og 6 liter på tre timer er ganske ekstremt da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 26. juli 2007 #9 Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) Mye av vannet vi trenger daglig får vi gjennom mat. Grønnsaker inneholder ca 90% vann og kjøtt ca 70% (rått). Drikke for mye vann kan føre til ubehag som hyppig vannlating og skvulping i magen. Overdreven vanndrikking kan også føre til vannforgiftning. Strategien om å drikke når man er tørst er jeg ikke helt enig i. For man blir ikke tørst før kroppen merker at man mangler vann. Da er det for sent. De de fleste eksperter er enig om er at man bør drikke jevnt men ikke så mye om gangen. Urin skal ha en lys gul farge. Aktivitet som fører til svetting gir økt behov for væske. Når det er kaldt er tørstfølelsen mindre og vi merker ikke like fort at vi har for lite vann i kroppen. kom på en ting. 1% vannmangel = -10% ytelse Endret 26. juli 2007 av Supraspinatus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 26. juli 2007 #10 Del Skrevet 26. juli 2007 For man blir ikke tørst før kroppen merker at man mangler vann. Da er det for sent.For sent for hva da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fjellsippa Skrevet 26. juli 2007 #11 Del Skrevet 26. juli 2007 Aktivitet som fører til svetting gir økt behov for væske. Vel, nå sier artikkelen at stress fører til at nyrene ikke kan skille ut like mye veske ved høy aktivitet som ved passivitet. Hvordan handtere det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 26. juli 2007 #12 Del Skrevet 26. juli 2007 For sent for hva da? Å rehydrere skjer ikke på sekundet, så å drikke vann gjør deg ikke u-dehydrert med en gang. Det er det jeg mener med for sent. Vel, nå sier artikkelen at stress fører til at nyrene ikke kan skille ut like mye veske ved høy aktivitet som ved passivitet. Hvordan handtere det? Man skal drikke tilsvarende mengde man svetter ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå