Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forloveden min og jeg gifter oss 6. oktober i år. Vi har kjøpt og er så vidt i gang med husbyggingsprosjektet, satser på å være ferdig høst/vinter neste år.

Jeg går nå på p-piler og har gjort det noen år, med enkelte pauser innimellom. Vi er egentlig ganske klare for barn, ingen av hos har barn fra før, jeg har ikke vært gravid noen gang og forloveden har ikke gjort noen gravide. Så vi vet jo ikke om kan få barn en gang. Dette tar vi ikke for gitt. Det er vel lurt å bli ferdig med husbygging før vi begynner å prøve?

Når burde jeg slutte på pillene før vi begynner å prøve? jeg har hørt det kan ta opptil et år eller mer fra man slutter til man blir gravid?

Takknemlig for tanker, svar og innspill ;)

-Lilah-

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Forloveden min og jeg gifter oss 6. oktober i år. Vi har kjøpt og er så vidt i gang med husbyggingsprosjektet, satser på å være ferdig høst/vinter neste år.

Jeg går nå på p-piler og har gjort det noen år, med enkelte pauser innimellom. Vi er egentlig ganske klare for barn, ingen av hos har barn fra før, jeg har ikke vært gravid noen gang og forloveden har ikke gjort noen gravide. Så vi vet jo ikke om kan få barn en gang. Dette tar vi ikke for gitt. Det er vel lurt å bli ferdig med husbygging før vi begynner å prøve?

Når burde jeg slutte på pillene før vi begynner å prøve? jeg har hørt det kan ta opptil et år eller mer fra man slutter til man blir gravid?

Takknemlig for tanker, svar og innspill ;)

-Lilah-

Veldig opp og ned, noen trenger flere år, en venninne av meg ble gravid 12 dager etter at hun sluttet på pilla.

Kommer jo an på hva du ønsker for den store dagen, men om du blir gravid raskt og får en litt tøff start på svangerskapet (mange men her) kan det jo legge en stor demper på bryllupsdagen..

Uansett, lykke til med prøvingen :)

Gjest Gjest
Skrevet

Det avhenger også av alderen deres. Hvis jeg var over 28 ville jeg ikke ventet. Særlig hvis dere ønsker mer enn ett barn. Hvis dere er yngre kan det være greit å bli ferdig med husbyggingen først. Tenker jeg...

Skrevet

Vi er 23 og 24, så vi kan vel like godt vente til etter husbygging.

Men jeg lurer på om vi skal begynne mens vi bygger, i tilfelle det tar lang tid, men veit ikke helt.

Skrevet

Dersom du kan ta den "risikoen" at du kan bli gravid mens dere bygger så er det jo bare å sette i gang.

Føler du at du ikke kan være gravid oppi det så ville jeg ha ventet, men vet jo aldri hvor kort/lang tid det kan ta

Skrevet

Hvis du vet du kan klare å være gravid under husbygging så er det jo bare bra, men kan skjønne at man velger å vente litt.. :)

Men på en annen side, hvis man vil ha en liten en nå (sånn som meg) så hadde jeg ikke tatt sjangsen på å vente. Det kan ta lang tid før man får klaff og det er kjedelig å sitte å vite at man kunne begynnt tidligere.

Lykke til!

Skrevet

Hvor mye av arbeidet på huset skal dere utføre selv? Du burde f.eks ikke male mens du er gravid, og må være forsiktig med tunge løft og slikt. Hvis dere har tenkt til å gjøre så mye som mulig selv, ville jeg ha ventet. Hvis dere skal få andre til å gjøre ting for dere, eller mannen din er villig til å ta mesteparten av det, så kan dere gjerne begynne før.

For min egen del, hvis jeg kunne ha bestemt helt selv, så ville jeg valgt å flytte inn når jeg var ca 5 måneder gravid, eller litt mindre. Da kan man fortsatt være med på mye av innflyttingen, huset står klart til nurket kommer, og man slipper å site lenge i et stort hus og vente på at noen skal fylle det opp :)

Det som er viktig å tenke på er når det ikke passer å få barn. Har dere alt for liten plass der dere bor nå? så ikke begynne å prøve før 9 måneder før dere flytter. Har du/dere en eksamen dere vil ha gjort unne først? Samme sak. Barn kommer ikke på bestilling, så det kan ta lang tid å bli gravid, men det kan også skje med en gang. Jeg ville uansett ha ventet til dere var gift. Jeg sluttet med p-pillen på bryllupsdagen. Dermed viste jeg at jeg ikke var gravid den dagen og på bryllupsreisen og kunne drikke champagne med god samvittighet.

Og det viktigste: Kan du vente, eller har du så lyst på barn at alle hindringer kan overkommes, enten dere bor på en studenthybel, har planlagt å jobbe på vingård et år, eller skal skal skrive en doktoravhandling om dypvannsfisk utenfor Grønland.

• 4 uker senere...
Skrevet

Takk for mange gode svar :)

Vi skal gjøre alt i huset selv, og jeg vil være med på så mye som mulig, så tror jeg skal vente til vi har kommet godt i gang. Kanskje om et års tid ;) Tusen takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...