Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal reise til utlandet om et par uker med Norwegian. Billetten til en i reisefølget er bestilt på fornavn og mellomnavn (angitt som etternavn), mens etternavnet ikke har kommet med. Det vil si at navnet på billetten og navnet i passet avviker fra hverandre. Spiller dette noen rolle? (Har hørt noen historier nylig hvor noe lignende ble vanskelig ved utreise ... )

Jeg kan selvsagt ringe flyselskapet og undersøke, men lurte på om noen hadde erfaring med dette? Bør vi endre navn på billetten før avreise?

Gjest Gjest_Maaneskinn_*
Skrevet

Jeg kan bare si hva jeg tror, og det er at det bør stå samme navn som det står på passet. Ring til Norwegian for sikkerhets skyld. Det ville jeg gjort.

Skrevet

Jeg har stått i Frankrike og prøvd å forklare det forsvunne etternavn på en ikke-eksisterende fransk. Det var nesten så jeg ikke fikk bli med til Norge igjen.

Men det dere kan gjøre, er å møte ekstra tidlig på flyplassen og gå i Norwegian-skranken og få fikset det.

Gjest Gjest
Skrevet

Er det dere som har registrert navnet feil, eller flyselskapet? Har hørt noen historier hvor passasjeren har tastet feil, og blitt nødt til å betale gebyr for å få det endret. Men ville uansett ikke tatt sjansen på å reise med feil navn på billetten.

Skrevet

Tusen takk for svar. Det er nok vi som har gjort en feil. Jeg har hørt lignende historier om vanskeligheter, var derfor jeg lurte. Takk for råd. Vi drar svinetidlig på morgenen, så jeg kontakter flyselskapet på forhånd og ordner det, tror jeg.

Blir vel gebyr for å endre navn da? Grr.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Hvordan gikk det?

Jeg har nettopp gjort samme feil...

Skrevet

Jeg har bare brukt initial på mellomnavnet, men fornavn og etternavn er riktig. Blir det godkjent? Grunnen til at jeg skrev det sånn var at jeg har en norsk bokstav i mellomnavnet, og har opplevd at de i enkelte land krangler på at det står f.eks. Aa på billetten og Å i passet...

Skrevet
Jeg har bare brukt initial på mellomnavnet, men fornavn og etternavn er riktig. Blir det godkjent? Grunnen til at jeg skrev det sånn var at jeg har en norsk bokstav i mellomnavnet, og har opplevd at de i enkelte land krangler på at det står f.eks. Aa på billetten og Å i passet...

Det har jeg gjort mange ganger uten problem. Men jeg signerte passet mitt også bare med bokstaver i mellom..mener og at mannen har bestilt billetter med fornavnet skrevet med f, som han bruker til daglig, mens navnet i passet er skrevet med v. Men han sørget for navneendring før han fikk nytt pass nå i høst..,sånn for sikkerhets skyld, siden de er blitt mye striksere i den senere tid

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...