Gå til innhold

Har butikker lov å reklamere for varer de ikke har?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Dina_*
Skrevet

Kjenner jeg blir litt provosert her. Elkjøp reklamerer med et kjempefint tilbud som jeg kunne tenkt meg, men har de varen i nettbutikken? Nei. Greit nok det, men så sjekker jeg lagerstatusen på alle butikkene i hele Norge og ingen av butikkene har den på lager? Er det virkelig lov å reklamere for noe de tydligvis ikke selger? Sjekker Lefdal og, jo da de har samme tilbud, men ikke har de tilbudet hverken på nett eller i noen av butikkene. :frustrert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Fliss
Skrevet

Det er Elkjøp sitt varemerke det. De sender ut reklame hvor det er et spesielt bra tilbud .. Så skjer det merkelige, når du kommer for å kjøpe dette produktet så har de det ikke inne - men prøver å overtale deg til å kjøpe et annet merke istedet - for det andre merket er jo så mye, mye bedre ...

For å være ærlig så tror jeg ikke de har hatt produktet inne i det hele tatt .. det er bare endel av den falske strategien deres.

Elkjøp har jeg boikottet for lenge siden...

Gjest Gjest_Dina_*
Skrevet
Det er Elkjøp sitt varemerke det. De sender ut reklame hvor det er et spesielt bra tilbud .. Så skjer det merkelige, når du kommer for å kjøpe dette produktet så har de det ikke inne - men prøver å overtale deg til å kjøpe et annet merke istedet - for det andre merket er jo så mye, mye bedre ...

For å være ærlig så tror jeg ikke de har hatt produktet inne i det hele tatt .. det er bare endel av den falske strategien deres.

Elkjøp har jeg boikottet for lenge siden...

Det irriteter vettet av meg altså ;) Hvorfor reklamere for noe man tydeligvis ikke selger???

Skrevet

Vi var innom en Elkjøp for å se på LCD-tv som var avertert. De hadde den ikke inne, men de ventet den inn dagen etterpå (varen kom dagen etterpå også).

Selgeren hjalp oss masse, selv om han visste at han ikke fikk noe salg. Og han prøvde ikke å prakke på oss noe annet til en høyere pris heller. Det tror jeg aldri har skjedd på Elkjøp før.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis dette er en bevisst og gjentatt strategi hos Elkjøp, hvorfor klager dere ikke de inn til Forbrukerrådet da? Dette er ulovlig markedsføring.

Gjest Gjest
Skrevet

De kan ikke reklamere for noe de ikke har med mindre det står at det er begrenset antall eller at tilbudet ikke finnes i alle butikker.

Har du vært på butikken og sjekket om de får inn varen? Ofte gjør de det i løpet av tilbudsperioden og tilbudene gjelder kun i butikken, ikke på internett.

Gjest Gjest_Dina_*
Skrevet
De kan ikke reklamere for noe de ikke har med mindre det står at det er begrenset antall eller at tilbudet ikke finnes i alle butikker.

Har du vært på butikken og sjekket om de får inn varen? Ofte gjør de det i løpet av tilbudsperioden og tilbudene gjelder kun i butikken, ikke på internett.

Men dette var kun på nett. Det var der jeg fant tilbudet.

Skrevet

Trodde det bare var jeg som hadde opplevd å bli møtt med "nei, den har vi ikke, men vi har en annen modell.....riktignok litt dyrere,men bedre kvalitet" osv.

- Heretter skal jeg hvertfall boikotte Elkjøp. De har holdt på med dette i mange år når jeg tenker meg om.

Skrevet

Jeg har jobbet innen elektro, og det som stort sett skjedde hos oss når det ble sendt ut annonser for noe vi ikke hadde på lager var at enten var det problemer med levering fra produsenten, og at dette ikke ble varslet tidlig nok til at annonsen kunne fikses. Det skjedde også at noen sentralt gjorde en dårlig jobb og ikke sjekket at de individuelle butikkene faktisk hadde varen på lager, eller hadde mulighet til å få den inn. Det har også hendt at de trykte opp annonse for feil uke uten å gi beskjed lokalt så varene kunne bestilles i tide. Alt dette var veldig irriterende for oss selgere og kassemedarbeidere som da skulle stå der og prøve å forklare dette til kunden på en best mulig måte (det er overhodet ikke hyggelig).

Men, når man ikke har varen på lager, så skal kunden bli tilbudt en liknende, eller bedre, vare til samme pris som den som ble annonsert (dette fikk vi prentet inn med jevne mellomrom siden enkelte selgere hadde vane for å glemme slikt). Vi pleide også å tilby å reservere varen for kunden hvis de ville det.

Jeg kan ikke svare for Elkjøp, men kjeden jeg jobbet i annonserer ikke feil med vilje, som regel er det noe som har gått feil et eller annet sted.

• 4 måneder senere...
Skrevet

Har ikke Elkøp en sånn ordning at hvis de ikke kan skaffe annonsert vare innen 3 dager så skal du få en like god eller bedre vare til samme pris?

Må forøvrig kommentere at jeg har handlet på Elkjøp her i Sandvika en del ganger og har aldri hatt problemer, varen jeg har ønsket har de hatt og altid opplevd hyggelig og skikkelig service fra selgerne. Følte bare at jeg måtte si det siden så mange stadig klager på dem

Skrevet

typis disse butikkene du nevner! Du er jo allerede i butikken, og du trenger sikkert noe annet, og vips har de tjent penger.

Gjest Wolfmoon
Skrevet
Hvis dette er en bevisst og gjentatt strategi hos Elkjøp, hvorfor klager dere ikke de inn til Forbrukerrådet da? Dette er ulovlig markedsføring.

Mener jeg leste rett etter at dette skjedde med meg at forbrukerrådet har elkjøp under oppsyn!?

Skrevet

jeg jobber ikke i elkjøp men i en lignende kjede, og hos oss er det ikke en bevisst strategi å være utsolgt for kampanjevarer.

Det er et par ting som 'ødelegger', og det ene er at de som lager kampanjene (bestemmer hvilke tilbud etc ikke er de samme som har ansvar for å bestille dette).

Det andre er at annonser har en viss trykketid, og kampanjer bestemmes ofte flere måneder (!) i forveien og da kan det skje i mellomtiden at leverandøren ikke klarer å levere nok varer.

Det tredje 'problemet' er at gode tilbud ofte er innmari populære, og at det -naturlig nok- en uke inn i en kampanje, ikke er flere annonserte varer igjen. Det står "med forbehold om utsolgte varer" i alle annonseaviser, så jeg ser ikke helt problemet.

Men når det er sagt, hvis vi ikke kan levere annonsert produkt innen en viss periode, så får kunden et tilsvarende produkt til samme, annonsert pris. Er ikke noe problem det.

Og når det gjelder internett-'avdelingen' til elkjøp så vet jeg at 'antall i beholdning'-greia ikke er til å stole på. Den blir ikke oppdatert ofte nok, av og til aldri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...