Gå til innhold

Snart 18 år, og trenger jobb

Gjest GjestPinepone

Anbefalte innlegg

Gjest GjestPinepone

Jeg er en jente på 17 år (18 9.Aug) som for et par mnd siden flyttet fra litt lenger sør og opp til Trondheim for å bo med kjæresten min for ca 2 mnd siden. Jeg har siden da vært på utkikk etter jobb på NAV og finn.no. Har søkt på noen jobber, men har ikke fått natt hittil. Nå MÅ jeg ha jobb, jeg trenger penger til husleie, mat og til resten av det man vanligvis trenger penger til. Men jeg tør ikke å gå rundt og spørre etter jobb. Jeg er som sagt 18 år, men sluttet på vgs midt i første året av personlige årsaker, og har ikke gjort noe siden. Har da altså ingen cv å vise til, så jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal gjøre det med jobbsøking. Er det noen som har noen (konkrete) tips til meg? Hvor jeg skal gå, hva jeg evt skal levere for at de skal huske meg, hva jeg skal si, hvilke klær jeg skal ha på meg på de ulike plassene.. Ja, hva som helst for å få gutsen til å gå inn og si "hei, har du en jobb til meg" :) Takknemlig for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke aktuelt å begynne på vgs igjen da? Da kan du vel få studielån, siden du ikke bor hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Enig med rådet over her.

Hvorfor ikke ta opp studielån og få stipend til å fullføre videregående skole? Hvis du likevel er i stand til å jobbe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke aktuelt å begynne på vgs igjen da? Da kan du vel få studielån, siden du ikke bor hjemme?

Det er nok ikke aktuelt enda nei. Det er jobb som gjelder nå, er fryktelig lei av ikke å gjøre noe, og vil bare komme meg ut av leiligheta, bli kjent med nye mennesker, og tjene penger. På jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tigerjente

Hva med å ta kontakt med Nav?

De har arrangert jobbklubb her i byen, og gjør det sikkert andre steder også. Jeg gikk på jobbklubb og fikk fast jobb gjennom det tiltaket, absolutt verdt å sjekke ut ihvertfall.

(pst, jeg har heller ikke så veldig mye på cvèn min at det gjør noe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er nok ikke aktuelt enda nei.

Hvordan kan det ha seg at det å gå på videregående ikke er aktuelt for en 18 åring? Og hvorfor i alle dager skulle det bli mer aktuelt senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke VGS blir no artigere senere, desverre. Man lærer også mye raskere jo yngre man er, selv om motivasjonen ikke er helt på topp.

Det er faktisk sånn idag at det er svært begrenset hvor mange jobber man får med bare en ungdomsskoleutdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marihan

Hvis du virkelig vil ha jobb, oppfordrer jeg deg til å gå rundt med søknaden og be om å få snakk me daglig leder. Selv om det kanskje er litt skummelt, så bare gjør d likevel :)

Smil masse og vær veldig positiv, og husk å kle deg etter hvilken butikk du skal til.. Klesbutikk: Litt moteriktig. Sportsbutikk: Litt sportslig osv..

Lykke til, og ikke gi opp :)

Jeg vet om flere som ikke fullførte vgs, men likevel har jobb, så stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då eg var i litt same situasjon var det aetat jobbservice (som det heit den gongen, vikarbyrået til aetat altså) som hjalp meg. Høyr der (gå til aetat og spør, for nokre år sidan heldt dette byrået til på Torget i trondheim), dei har ikkje så mange veldig spanande jobbar, men eg trengte pengar så fort som mogleg, og fekk vaskejobbar, korte vikariatar i barnehage, spørjeundersøkingsoppdrag, og slikt.

Ellers er det ei kjend sak at det er vanskeleg å få jobb i denne byen, av ein el annan grunn. Lukke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...