Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2007 #1 Skrevet 25. juli 2007 Dersom man har vært utsatt for feilbehandling/feilvurderinger og det er gått mer enn 10 år siden hendelsen,er det da forsent å klage? Dette er veldig viktig for meg.Vurderer blant annet å søke erstatning for feilbehandlingen.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2007 #2 Skrevet 25. juli 2007 Dersom man har vært utsatt for feilbehandling/feilvurderinger og det er gått mer enn 10 år siden hendelsen,er det da forsent å klage? Dette er veldig viktig for meg.Vurderer blant annet å søke erstatning for feilbehandlingen. Tror fristen er to eller tre år fra du forsto eller burde forstått at du var blitt utsatt for feilbehandling, men er ikke helt sikker på om det gjelder absolutt alt. Uansett er det vel Norsk Pasientskadeerstatning som er riktig instans å klage til.
Arkana Skrevet 25. juli 2007 #3 Skrevet 25. juli 2007 Hvis du skal søke erstatning gjennom NPE er det en foreldelsesfrist. Klager på feilbehandling uten krav om erstatning er det ingen foreldelsesfrist på. Det er like viktig å få fram disse klagene, all feilbehandling bør komme fram. Ring Pasientombudet eller NPE, de vet hva du skal gjøre og hvordan du skal gå fram og er veldig hjelpsomme.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2007 #4 Skrevet 25. juli 2007 Hvis du skal søke erstatning gjennom NPE er det en foreldelsesfrist. Klager på feilbehandling uten krav om erstatning er det ingen foreldelsesfrist på. Det er like viktig å få fram disse klagene, all feilbehandling bør komme fram. Ring Pasientombudet eller NPE, de vet hva du skal gjøre og hvordan du skal gå fram og er veldig hjelpsomme. Jeg sjekket på Helsetilsynet i Fylket sine hjemmesider hvor det ble linket til diverse pasientrettighetslover der sto det at fristen var tre uker etter at man ble kjent med anmodningen,dette virket litt uklart på meg ,men mener du at det er ubegrenset klagefrist så lenge det ikke er snakk om erstatning?
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2007 #5 Skrevet 25. juli 2007 Det er paragraf 7-5 i lov om pasientrettigheter jeg sikter til. Kan noen hjelpe meg med å tolke denne?
Arkana Skrevet 25. juli 2007 #6 Skrevet 25. juli 2007 (endret) Jeg sjekket på Helsetilsynet i Fylket sine hjemmesider hvor det ble linket til diverse pasientrettighetslover der sto det at fristen var tre uker etter at man ble kjent med anmodningen,dette virket litt uklart på meg ,men mener du at det er ubegrenset klagefrist så lenge det ikke er snakk om erstatning? Ja, hvis du kun skal klage på feilbehandling uten å søke om erstatning er det ingen foreldelsesfrist, men det vil nok være til din fordel å klage så raskt som mulig siden du da har saken din friskt i minne. Jeg er selv i gang med en klage (ikke erstatning) angående noe som skjedde for 9 mnd siden. Har fått god hjelp fra Pasientombudet og det var der jeg fikk vite at det ikke er noen frist. Når det gjelder NPE mener jeg å ha lest at det er tre års frist fra du visste at du fikk en skade som fører til økonomisk tap. Endret 25. juli 2007 av Arkana
Arkana Skrevet 25. juli 2007 #8 Skrevet 25. juli 2007 Gjør det. Det er utrolig viktig at feilbehandling kommer fram, selv om det kan være en lang prosess og både tungt og vanskelig å få satt alt på papiret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå