Gjest Gjest_Eva_* Skrevet 25. juli 2007 #1 Skrevet 25. juli 2007 Kjære medsøstre Jeg ble sammen med min kjæreste for halvannet år siden. Vi har begge barn fra tidligere forhold. Han forlot sin eks for ni år siden, og har hatt et annet forhold i mellomtiden. Likevel blir hans eks fortsatt behandlet som svigerdatteren i familien hans. I alle år har hun feiret jul og vært med på alle selskaper. Hans nye kvinne bodde langt bort og deltok ikke. På familiens feriehus har hun eget rom med dobbeltseng som hun når som helst kan disponere. Ingen av min eks sine søsken har egne rom - hun er den eneste. Hun vil ikke være der sammen med oss, - så derfor må vi spørre eksen før vi reiser dit. Hans foreldre har fortsatt sin lojalitet hos henne - for hun er jo mor til deres barnebarn - og de skulle vel ønsket at ingen av barna skilte seg. Min kjærestes eks har ikke hatt noen nye forhold siden bruddet. Hun sier at hun har begynte et nytt liv, men hun holder fortsatt på rettighetene hun hadde som svigerdatter. I tillegg klager hun til sønnen sin at hun føler seg utenfor i familien. Jeg føler meg veldig lite velkommen i familien. Føler at plassen er opptatt. Min kjærestes søster er bestevenn med hans eks. Dermed får min kjærestes søster vite alt hva som skjer når hans sønn er hos oss. Denne informasjonen går videre til hans mamma. Og selvfølgelig får de aldri min versjon. Dette synes jeg er vanskelig. Hva skal jeg gjøre?
Rosalie Skrevet 25. juli 2007 #2 Skrevet 25. juli 2007 Du får gi samboeren din bskjed om at han får ordne opp i dette ellers går du. Så får han ta kampen med foreldre og eks. Du skal holde degi bakgrunnen.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2007 #3 Skrevet 25. juli 2007 Siden hun er moren til din kjæres barn, og venn av hans familie, så er det lite du kan gjøre for å forandre den situasjonen. Særlig hvis din kjære ikke selv opplever dette som et problem. Kanskje du kan jobbe litt med dine egne holdninger selv slik at du eterhvert klarer å akseptere situasjonen?
Lurvina Skrevet 25. juli 2007 #4 Skrevet 25. juli 2007 Hørtes ut som en gjeng som ikke klarer å slippe taket på fortiden, synes de behandler deg ganske dårlig jeg. Selv om de fortsatt bryr seg om eks-svigerdatteren sin synes jeg at det er for drøyt å la henne være med på alt av familiefester, og må spørre henne på forhånd om det er greit om dere kan dra på hytta. De må respektere at det er slutt, og at sønnen/broren sin har funnet seg ei ny dame, for det var vel sikkert en grunn til at de ble skilt kan jeg tenke meg. Wadjet har et fint poeng, få han til å ta opp kampen med familien sin, for det er hans familie som er problemet. Lykke til
Gjest Mahali Skrevet 25. juli 2007 #5 Skrevet 25. juli 2007 Kanskje du kan jobbe litt med dine egne holdninger selv slik at du eterhvert klarer å akseptere situasjonen? Ærlig talt så er vel denne x`en litt vel husvarm.. Jeg syntes ikke hun bare skal akseptere dette! En X som bruker feriehus og feiere jul og selskaper etter 9 år er drøyt. Ta det opp med mannen din,så får han snakke med x`en om det. Er ikke noe galt i at x`en fortsatt er venn med familie og søsteren, men det får da være grenser!
Gjest =tentacle= Skrevet 25. juli 2007 #6 Skrevet 25. juli 2007 Siden hun er moren til din kjæres barn, og venn av hans familie, så er det lite du kan gjøre for å forandre den situasjonen. Særlig hvis din kjære ikke selv opplever dette som et problem. Kanskje du kan jobbe litt med dine egne holdninger selv slik at du eterhvert klarer å akseptere situasjonen? Selv om ikke kjæresten oppfatter problemet, så betyr det ikke at problemet ikke eksisterer. Kanskje han hadde skjønt det hvis det var han selv som ble frosset ut av svigerfamilien pga at de heller ville ha eksen hans? Jeg synes trådstarter har et flott og sunt utgangspunkt, hun anerkjenner sine følelser i forhold til at eksen fortsatt har sin posisjon i familien, noe som faktisk stenger trådstarter ute, og det er trådstarter som ER mannens partner nå. Familiens relasjoner til ekser kan beholdes, men de må forandres og tilpasses slik at man samtidig kan respektere og gi rom til ny samboer når sønnen finner seg en annen han vil leve livet med. Det gjør ikke denne svigerfamilien, og løsningen på det er IKKE at trådstarter skal gjøre seg liten, ugyldiggjøre sine følelser og prøve å slutte å ønske at hun kan få en sjanse hos svigerfamilien. Fullstendig enig med Wadjet, mannen må på banen her. Trådstarter har ikke makt til å forandre svigerfamiliens innstilling, men mannen må bli fortalt, og innse, at hans samboer ikke blir riktig behandlet i familien. Og ta affære. Et problem for hans samboer er et problem for ham, per def.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2007 #7 Skrevet 25. juli 2007 Veldig vanskelig situasjon. Jeg vet av erfaring hvordan det føles å være den "feile" svigerdatteren så jeg tror nok ikke du bør forvente at ting bedrer seg med tiden heller. 9 år er lang tid og denne unormale situasjonen er sikkert blitt normal for familien til din kjæreste. Mitt råd er å holde deg unna hans familie og la kampen om å inkludere deg være opp til han du er sammen med.
Gjest Tweek Skrevet 25. juli 2007 #8 Skrevet 25. juli 2007 Du får gi samboeren din bskjed om at han får ordne opp i dette ellers går du. Så får han ta kampen med foreldre og eks. Du skal holde degi bakgrunnen. Enig her. Syntes det er veldig drøyt og hans familie burde innse at fortid er fortid og du er kjæresten hans nå.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2007 #9 Skrevet 25. juli 2007 Du får gi samboeren din bskjed om at han får ordne opp i dette ellers går du. Så får han ta kampen med foreldre og eks. Du skal holde degi bakgrunnen. Tviler på at dette hjelper, tror ikke du blir tatt inn i varmen etter en sånn "kamp". Og elsker du mannen er det ikke så enkelt å bare gå, selv om han ikke "ordner" opp i forhold til familien sin. Jeg hadde rett og slett gitt faen i familien hans. Ingen kontakt utover det aller mest nødvendige.
milla-mor Skrevet 26. juli 2007 #10 Skrevet 26. juli 2007 uff... jeg blir sliten og provosert bare av å lese om din situasjon... det kan søren meg ikke være enkelt. barnets mor kommer alltid til å være en del av familien, men hun burde på ingen måte være en så stor del som dèt du beskriver. har problemer med å akseptere at kjæresten din ikke skjønner det... han synes vel ikke det er så stas å ha eksen overalt, han heller? å måtte spørre henne om det passer at han bruker sin egen familie-hytte? kanskje du kunne vist ham innlegget ditt, og svarene? synes du forholder deg til denne situasjonen på en voksen og fornuftig måte, men det finnes da grenser for hva man skal måtte finne seg i. lykke til! jeg håper det ordner seg.
Gjest Gjest_Eva_* Skrevet 26. juli 2007 #11 Skrevet 26. juli 2007 uff... jeg blir sliten og provosert bare av å lese om din situasjon... det kan søren meg ikke være enkelt. barnets mor kommer alltid til å være en del av familien, men hun burde på ingen måte være en så stor del som dèt du beskriver. har problemer med å akseptere at kjæresten din ikke skjønner det... han synes vel ikke det er så stas å ha eksen overalt, han heller? å måtte spørre henne om det passer at han bruker sin egen familie-hytte? kanskje du kunne vist ham innlegget ditt, og svarene? synes du forholder deg til denne situasjonen på en voksen og fornuftig måte, men det finnes da grenser for hva man skal måtte finne seg i. lykke til! jeg håper det ordner seg.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2007 #12 Skrevet 26. juli 2007 Kjære medsøstre Veldig godt å lese deres råd. Jeg har vist fram svarene til min kjære. han forstår min situasjon, og synes det er vanskelig. Han er også møkk lei av å finne eksen i familiens arenaer så ofte. I går kveld ringte han til sin mamma og fortalte om hvordan han og jeg følte det. Han var veldig sint, og framla det kanskje veldig negativt. Hun hadde vanskelig for å forstå mine følelser. Hun har jo selv aldri vært i denne situasjonen. Hun sier at hun gjør dette for barnebarnets skyld - ekssvigerdatteren er jo hans mamma. Og hun må jo få være på hytta sammen med han. I dag mannet jeg meg opp og ringte henne selv. Det var tøft, og jeg begynte å gråte flere ganger i løpet av samtalen. Men jeg fikk fortalt alt det leie jeg følte, og ga mange eksempler på situasjoner jeg har følt har vært veldig ubehagelige. Nå blir det spennende å se om disse samtalene bare gjør det verre, eller om de prøver å gjøre noe for å bedre situasjonen. Nå har vi iallefall prøvd, og blir det verre så får jeg ha minst mulig med dem å gjøre. Men det er vanskelig for meg siden jeg er et sterkt familiemenneske - og det vil definitivt påvirke vårt forhold at jeg blir fortsatt stengt ute. Ikke lett dette.
Gjest Hilde K S Skrevet 26. juli 2007 #13 Skrevet 26. juli 2007 Det forbauser meg at dere kan sitte her på deres høye hester og sitere hvordan en hel familie skal behandle et menneske. Ingen har dratt fram at denne familien kanskje er veldig glad i eksdamen? At de faktisk liker å ha kontakt med henne? Ellers synes jeg det står respekt av det du, trådstarter, gjorde, da du ringte din svigermor og fortalte hvordan du føler det.
Gjest Tweek Skrevet 26. juli 2007 #14 Skrevet 26. juli 2007 Det forbauser meg at dere kan sitte her på deres høye hester og sitere hvordan en hel familie skal behandle et menneske. Ingen har dratt fram at denne familien kanskje er veldig glad i eksdamen? At de faktisk liker å ha kontakt med henne? Ellers synes jeg det står respekt av det du, trådstarter, gjorde, da du ringte din svigermor og fortalte hvordan du føler det. Det kan godt være de liker henne, men jeg mener de burde gi den nye kjæresten en sjanse. Det er jo grenser også, man feirer jo ikke normalt sett jul og familie selskaper med venner, og selv om hun er moren til barnebarnet deres så syntes jeg de skal ta litt hensyn. Syntes det var bra gjort av deg TS å ringe henne Forhåpentligvis fører det med seg noe godt.
Gjest Hilde K S Skrevet 26. juli 2007 #15 Skrevet 26. juli 2007 Det kan godt være de liker henne, men jeg mener de burde gi den nye kjæresten en sjanse. Det er jo grenser også, man feirer jo ikke normalt sett jul og familie selskaper med venner, og selv om hun er moren til barnebarnet deres så syntes jeg de skal ta litt hensyn. Jeg synes det er to forskjellige problemstillinger. Jeg synes i grunnen ikke det er noen problemstilling at eksen fortsatt har kontakt med sin eks-svigerfamilie. Derimot synes jeg det er et problem at trådstarter føler seg forbigått, ikke vel mottatt og sånt. Hun forsøker å løse det på en god måte og det er bra.
Gjest =tentacle= Skrevet 26. juli 2007 #16 Skrevet 26. juli 2007 Jeg synes det er to forskjellige problemstillinger. Jeg synes i grunnen ikke det er noen problemstilling at eksen fortsatt har kontakt med sin eks-svigerfamilie. Derimot synes jeg det er et problem at trådstarter føler seg forbigått, ikke vel mottatt og sånt. Hun forsøker å løse det på en god måte og det er bra. Å feire jul sammen og ha førsterett på familiehytten går litt ut over det å "ha kontakt"... Da har hun fortsatt svigerdatterrollen, og det er ikke ålreit når det kommer en ny dame inn.
Gjest Hilde K S Skrevet 26. juli 2007 #17 Skrevet 26. juli 2007 Å feire jul sammen og ha førsterett på familiehytten går litt ut over det å "ha kontakt"... Da har hun fortsatt svigerdatterrollen, og det er ikke ålreit når det kommer en ny dame inn. Men dette er det jo uansett familien som bestemmer? Dersom de ønsker at hun skal ha denne rollen, så er de jo i sin fulle rett til det?
Gjest Hilde K S Skrevet 26. juli 2007 #18 Skrevet 26. juli 2007 Det kan jo faktisk også være sånn at familien ikke liker trådstarter? Dessuten er eksen en venn av søsteren hans. Skal dette vennskapet også ta slutt? Forresten synes jeg det høres usannsynlig ut at denne eksen ikke har hatt noen forhold i løpet av disse ni årene.
Gjest Hilde K S Skrevet 26. juli 2007 #19 Skrevet 26. juli 2007 Jeg synes bare det er morsomt å trigge litt i tråder der alle er fryktelig enige, Nigo. (Min egentlige mening her, er faktisk at denne eksdamen burde starte sitt eget liv, eller i det minste kunne være sammen med trådstarter og hennes mann, dersom det er viktig for henne å feire jul sammen med eks-svigerfamilien. Så tenker jeg at hun sannsynligivs ikke har noen egen familie hun vil feire jul sammen med. Det må være kjipt. Ufattelig kjipt.)
Trønderpia Skrevet 26. juli 2007 #20 Skrevet 26. juli 2007 Det kan jo faktisk også være sånn at familien ikke liker trådstarter? Dessuten er eksen en venn av søsteren hans. Skal dette vennskapet også ta slutt? Forresten synes jeg det høres usannsynlig ut at denne eksen ikke har hatt noen forhold i løpet av disse ni årene. Hadde min familie valgt å hå sosial omgang med min eks, utover de gangene det faktisk er nødvendig hadde de måttet klare seg uten meg. Det finnes ikke et snev av vonde følelser mellom oss, men først og fremst er det hensynet til min mann som er det viktigste, og heldigvis har jeg en familie som har slike sosiale antenner at de skjønner slike ting. Men jeg hadde satt et ultimatum, eksen eller oss!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå