Gå til innhold

enkel barnebursdag for 5-åring

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

er helt ute av trening på denne fronten.. har kun hatt familieselskap for jenta mi, men i år vil jeg ha et lite selskap med noen fra barnehagen hennes.

vi bor i bygård i byen, og må derfor være inne, bare så det er sagt.

tenkte at to timer er nok. de blir vel en 4-6 unger. hva finner vi på? tar i mot alle tips! både når det gjelder mat, leker osv. :)

har tenkt på fiskedam, hvor de fisker etter godteri. hvordan gjøre dette i praksis da? så har jeg tenkt på donaldfilm. og så... der var jeg tom gitt..

det er ikke det at jeg ikke vil anstrenge meg, men jeg er alene, barnet mitt er krevende, og jeg kjenner mine begrensinger. det enkle er ofte det beste! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes tiden går av seg selv og barna leker godt, med mat og kake er det begrenset med tid som blir igjen på tre timer. Sist jeg hadde barnebursdag gjemte jeg godteposene så måtte de lete etter dem. Det var kjempestas!!

Gjest prestekrage
Skrevet

Etter noen år med bursdager med barnehagebarn er erfaringen denne:

Det enkle er ofte det beste!

Den bursdagen med mest aktiviteter var definitivt den bursdagen med mest "misfornøyde" unger!

Ungen er strålende fornøyd bare med å få leke med andre barns leker.

Hos oss har det blitt en viss "standard":

Ungene kommer

Noen begynner å leke mens de andre kommer

Pakkeåpning (ulike "seremonier")

Pølse

Kake/is/gele

Lek

"Pose"utdeling/fiske/skattejakt

Henting/lek

Jeg skal arrangere barneselskap for 6åringen neste uke og kommer i hovedsak til å følge denne standarden.

Håper på pent vær så vi kan ta med oss hele selskapet ut! Vi bor inntil barnehagen- og der er det tilgang på benker under tak!

Skrevet

Bor du i bygård kan det kanskje la seg gjøre å fiske i trappeoppgangen? Allier deg med en annen voksen, og gjerne varsle med oppslag om hva som skal foregå så naboene er forberedt.

Danselek: Styr musikken, så lenge musiken går skal alle danse, og de skal fryse i stillingen med en gang musikken stopper. Den som ikke fryser går ut, tilslutt står man igjen med en vinner.

Stol-lek:velkjent klassiker som fungerer godt til de fleste aldersgrupper, kan også bli hysterisk morsomt med voksne...;-)

Gi et lite vink: Krever litt plass og gode gjemmesteder.

Rødt lys: En står ryggen mot resten, resten av gjestene skal prøve å snike seg fram. Når den som står snur seg skal alle fryse, den som rører seg går ut. Om å gjøre å komme seg helt fram til den som står å gi et lite tapp i ryggen.

Bursdagsbilde: Sett fast to-tre meter tegnepapir fra rull på gulvet,litt avhengig av hvor mange gjester det er. Fordel bunker med fargeblyanter( blir minst søl..) utover arket. Ungene setter seg rundt arket og tegner akkurat hva de vil så lenge du spiller musikk. Når musikken stopper skal alle flytte seg et hakk og forstetter på den tegningen de kommer til. Blir flotte bilder med mye uventet!

Veranda? Såpebolbekaskade. Utstyr alle ungene med hver sin boks med såpebobler og se hvor mye bobler man får til på en gang. Ha reservevann klar(http://www.nrk.no/programmer/tv/sommermorgen/4884425.html), det er alltid minst en som søler ut sin.

Spille på kam: Fest matpapir rund små kammer, en til hver gjest, la det gå på rundgang hvilken sang som skal spilles. Om det er en voksen som kan klimpre med på gitar eller piano er det flott, men ikke nødvendig.

Gjest Gjest
Skrevet

takk for svar!

enig i det med at det enkle er det beste, samtidig som det er greit å ha noen ideer i bakhånd.

tror jeg satser på danselek og fiskedam. har trappegang og veranda ja. såpebobler var heller ikke dumt.

meneh, fiskedam, hvordan gjør jeg dette i praksis? huff, ikke så god på sånne ting. regner med jeg ikke må ha en fiskestang... tenkte å bruke verandaen, og høre med naboen om de gidder å bidra. men hva bruker jeg? må kanskje stikke til skogs og finne en lang kjepp?

og pakkeseremonier, forslag til dette? har prøvd å sitte i ring, a la flasketuten peker på med eldstemann en gang i tida, men det synes jeg var litt...ja,ikke det store.

Gjest Bodillen
Skrevet
og pakkeseremonier, forslag til dette? har prøvd å sitte i ring, a la flasketuten peker på med eldstemann en gang i tida, men det synes jeg var litt...ja,ikke det store.

Skriv navnene til barna på lapper, brett sammen og legg opp en bolle. Så trekker barna lapp etter tur. Den som står på lappen skal gi gave til bursdagsbarnet. Det tar tid, og ungene synes det er kjempespennende! :)

Gjest Gjest
Skrevet
Skriv navnene til barna på lapper, brett sammen og legg opp en bolle. Så trekker barna lapp etter tur. Den som står på lappen skal gi gave til bursdagsbarnet. Det tar tid, og ungene synes det er kjempespennende! :)

det var ikke dumt, takk for tipset! :)

Skrevet

Jeg pleier å arrangere lakrisoppspisningskonkurranse. En liten bit av snøret i munnen, og hendene på ryggen. Førstemann til å få hele snøret inn i munnen. (Da er det stille et par minutter. Kun eventuelle voksne som heier.)

Men ikke arranger for mye. Min erfaring er at de synes det er kjempestas å komme på besøk et nytt sted, og leke med nye leker.

• 2 uker senere...
Skrevet

om du ikke har stort nokk bord til alle barna legg ned en papir duk på gulvet - taip den fast og når barna er ferdig å spise kan de tegne en tegning til bursdags barnet på duken...

De har store billige papir duk ruller på nille. brukte dette i dåpen til ungene.. da var barna sysselsatt til de skulle hjem ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...