Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt uforståelig tregt nett lenge - helt siden jeg formatterte pc'n for en stund tilbake (har hatt et par tråder om det her inne)

Jeg fikk broren min til å gå inn og sjekke - han har ikke så mye peiling han heller, men vi så litt sammen i hvert fall. Gikk inn på routeren på nettet.

Ett eller annet sted fant han en liste over brukere. Jeg kjente igjen alle sammen unntatt ett navn. Jeg var usikker, men valgte å slette navnet. (Skrev ikke opp noenting om navnet...)

Og etter at det navnet ble slettet så har alt vært normalt igjen - hastigheten er slik den skal være - og stabil hele tiden...

Og da er det vel ganske sannsynlig at det navnet jeg slettet fra listen var en som hadde hacket seg inn på linja vår?

Hvordan har denne personen klart det? Jeg har jo hatt passord på å komme inn, og det er testet at man må taste passord for å komme inn? Er det noen som kan komme inn på nettet allikevel?

Og kan jeg finne ut hva nettet vårt har blitt brukt til? Tenker på om det har vært en eller annen tulling som kanskje har lastet ned stygge bilder eller filmer eller hva som helst, det kan vel spores tilbake til oss det i tilfelle?

Er det ikke nok å bare lage et passord for å komme inn på nettet vårt? Må jeg kryptere mer enn det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her var det endel bra forklaringer..

Generelt, WEP er bedre enn ingenting, men det er sikrere med WPA. WPA bruker en sterkere kryptering som er verre å knekke.

En hacker kan lett knekke WEP, hvis h*n "lytter" til det trådløse nettverket ditt i en viss tid, dette blir lettere jo mer trafikk som genereres i ditt trådløse nett (f.eks en PC satt opp med fildelingsprogrammer som kjører døgnet rundt).

Ang den brukeren dere så (inne i loggen på ruteren ?), sett opp MAC tilgangslister, bruk dette i tillegg til kryptering..

Skrevet

Jeg skrev ned endel ting tidl. idag man bør gjøre.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=278180

En ruter (iallefall trådløse) har gjerne en liste av alle som er koblet til den for øyeblikket. Kanskje man kan sette opp en begrensning på antall brukere på noen? Da kan man jo bruke dette også til å gjøre livet vanskeligere for forbipasserende.

Skrevet

Takk for svar og linker.

Men, jeg er så redd for å gjøre noe feil og så kommer vi ikke inn, så jeg har ikke tord å gjøre noe enda...

Og jeg vet ikke helt hvor i ruteren jeg kan skifte passord.

Det passordet som vi bruker for å logge på nettverket første gangen ligger helt åpent i ruteren selvfølgelig - så det kan være noen som har komme til ved å komme inn på ruteren med brukernavn og passord der...

Og det er standard passord på ruteren, selvfølgelig - siden jeg ikke helt vet hvor jeg skal skifte passord... (og nå har jeg invitert resten av gjengen på nett inn på nettverket vårt også...)

Men, jeg får skiftet passord nå med det samme om jeg får svar på dette:

Når jeg kommer inn i boksen så kommer mitt passord for å komme inn på nettverket opp. Og i noen instillinger videre i boksen kommer det opp andre passord - og det er mye lengre enn det passordet jeg bruker for å komme inn på ruteren. Men, er det der jeg skal forandre passordet til noe annet?

Det er bare to passord vel? Et for å komme inn i boksen og ett for å komme inn i nettverket?

Skrevet

Når man skal sette opp en trådløs ruter så bør man gjøre dette med en kablet forbindelse. Antar ruteren (hvilken er det? modell og nummer) lar deg gjøre dette. Da vil du bare trenge ett passord, nemlig det som sikrer ruteren selv.

Om du kobler trådløst opp mot ruteren så vil jeg anta du først angir passordert til nettverket (som du alltid oppgir om du skal surfe el) så passordet til ruteren selv.

Skrevet

Det er en Linksys WRT54GL ruter...

Jeg har ikke vanlig nettverkskort til pc'n min, så hvis jeg skal lage nytt passord så må jeg gå til en annen pc som er koblet til med kabel?

Når de to pc'ene vi har hjemme som er koblet til med kabel så går de bare på internett uten å skrive noe passord.

Jeg skriver heller ikke noe passord for å logge meg på nettet. Det skjer automagisk når jeg setter på pc'n. Første gangen måtte jeg oppgi nøkkelen for å få logge meg på.

Det jeg er redd for er at noen har kommet seg inn på ruteren og snappet opp passordet til nettverket der...

Men, jeg må altså inn i ruteren på en maskin som er koblet til ved hjelp av kabel? Jeg kan f.eks ikke sitte på jobben og gå inn med ruteradressen og endre ting herifra?

Skrevet
Men, jeg må altså inn i ruteren på en maskin som er koblet til ved hjelp av kabel? Jeg kan f.eks ikke sitte på jobben og gå inn med ruteradressen og endre ting herifra?

Nei, men om du gjør en feil (og det kan skje for alle) kan det fort skje at man ikke klare å koble opp trådløst.

Uansett. "User guide" finner du her:

http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c...FVisitorWrapper

Der står det (under kapittel 6 - The administration tab - Management) hvordan man endre ruter passordet.

Skrevet

Tusen takk for hjelp og tålmodighet på både å forklare og finne løsninger for meg. :)

:dagens-rose:

Gjest Nedfall
Skrevet

Her er en liten veiledning til oppsett av denne ruteren..

..en annen ting; manualen som skrue linker til, har du vel allerede ? Finn den, så sparer du pappir !

Skrevet

Takk for svar og link. :)

I går gikk jeg inn i ruteren og sjekket igjen. Der var det samme bruker som kvelden før som jeg ikke kjente igjen, og jeg slettet han/henne denne gangen også.

Og så endret jeg passord både til ruteren og til nettverket, så det skal bli spennende å se om jeg har noen andre enn de to brukerne som skal være der (sønnen min og meg) når jeg kommer hjem i ettermiddag.

Gjest *kosejoker*
Skrevet (endret)

Bare et lite spørsmål; hvordan sjekker man hvilke eller hvor mange brukere som er tilkoblet ruteren? Eller nettverket, eller hva som gjelder :sjenert: Jeg er virkelig ikke god på data..

Har nemlig samme problemet selv, at det går så forferdelig sakte til tider..

Endret av *kosejoker*
Skrevet

Om du ikke får svar før jeg kommer meg hjem i dag, så skal jeg se på det i ettermiddag, for jeg husker ikke hvor jeg går videre etter at jeg har kommet meg inn i administrasjon...

Hvis du har samme ruter som meg da... det kan hende det er annerledes på din ruter enn det var på min...

Gjest *kosejoker*
Skrevet

Jeg husker ikke hva min heter (er ikke hjemme nå) men jeg tror ikke vi har den samme. Men kanskje det er en felles fremgangsmåte for å få sjekket det i det minste..

Skrevet

Dersom ruteren har en slik funksjonalitet, så vil jeg tro den ligger i seksjonen for status eller logging.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...