Gå til innhold

Menn engasjert/involvert i bryllup?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er klart at det du sier Don Giovanni stemmer i mange tilfeller. Hos veldig mange er det sånn at jentene bryr seg mye mer om dette enn mennene. Derfor er det jentene som står for det meste av planleggingen.

Hos oss er det jeg som står for det meste, ikke fordi jeg har planlagt mitt bryllup siden jeg var liten, for det har jeg ikke. Men fordi jeg liker planlegging, og jeg liker å lage innbydelser, bordkort osv. Det bryr ikke min mann seg om i det hele tatt, han jobber veldig mye, så han har ikke tid til å gjøre så mye med dette, pluss at han ikke bryr seg om det.

Viktigere ting enn innbydelser og bordkort og sånt har vi diskutert sammen, han ville ha kirkebryllup, jeg hef. Men der fikk han viljen sin, og det ble kirkebryllup.

Det er klart en ikke skal greie alle under en kam. Men jeg tror nok og at det stemmer at de fleste har det sånn som du sier. Men dette kun pga at jentene bryr seg om sånne ting, syns sånt er kjekt. Mens mannen ikke syns det er noe kjekt. Og er det da så gale at det er jentene som tar seg av det meste?

Videoannonse
Annonse
Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg fort får inntrykk av brudgommen som en statist som først blir delaktig på bryllupsdagen. I et bryllup jeg var i, ble også bruden rost gjentatte ganger for alt arbeidet hun hadde lagt ned. Jeg syns nesten det ble rart.

Jeg er nå en gang så heldig at jeg har en veldig kreativ samboer, og vi har gått sammen i butikker og sett på papir til invitasjoner og bordpynt, hvor begge er like engasjerte. Det blir litt som Gabrielle i Frustrerte Fruer i forigårs; "du er både min sexy brudgom og min homofile bestevenn i ett".

Men, man kan ikke forvente at alle parter skal være like kreative eller glade i å pynte, og det er vel naturlig at den som er mest interessert i det tar mesteparten av jobben med det. Men planlegging av et bryllup består nå en gang av mer enn invitasjoner og blomsteroppsatser. Booking av ulike ting, planlegging av meny, gjesteliste, bordplassering, musikkvalg osv. skulle da ikke være mer en jobb for kvinner enn menn? Hvis den ene elsker å planlegge sånt, og den andre hater det, så kan jeg skjønne at fordelingen kan bli deretter. Men for meg personlig, tror jeg at jeg ville lagt om mine planer hvis det var sånn hos oss. Hatt et mindre eller annerledes bryllup. Ville ikke vært komfortabel med å sitte alene med all planleggingen til noe som skulle være vår felles dag.

Skrevet
Jeg er nok til dels enig med deg. Inntrykket mitt fra KG er at det er bruden som bestemmer 90% og at hun har planlagt alt i minste detalj og brudgommen blir knapt spurt om ønsker. Mannen bare følger anvisningene og får til nød en eller to oppgaver hun så vidt klarer å ikke blande seg inn i i løpet av prosessen. Derfor var det viktig for meg at vårt bryllup i aller høyeste grad var på begges premisser og ønsker og at begge var med på planleggingen, noe det også gjorde og det ble en perfekt dag for oss begge. Nå hadde vi ikke noe stort "prinsessebryllup" heller, har inntrykk av at det stort sett er da kvinnene tar overhånd.

De som diskuterer bryllup på KG er nok mer opphengt i farge på servietter og annet bryllupsdilldall enn folk flest, så de er vel neppe representative for alle kvinner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...