Gå til innhold

Menn engasjert/involvert i bryllup?

Anbefalte innlegg

Gjest Don Giovanni
Skrevet

Mitt råd til menn: Overlat alt arbeidet til vordrende kjerring og svigermor, si ja til alt og jobb mye overtid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mitt råd til menn: Overlat alt arbeidet til vordrende kjerring og svigermor, si ja til alt og jobb mye overtid.

Dårlig dag?

Skrevet

He he ;) Er nå glad min mann er hakket mer interessert enn det der :)

Gjest Don Giovanni
Skrevet
He he ;) Er nå glad min mann er hakket mer interessert enn det der :)

Poenget er vel at alle kvinner ønsker at mannen er engasjert, bortsett fra når alle avgjørelser skal tas. Og da kan man like godt holde seg på jobben :)

Gjest Gjest
Skrevet
Poenget er vel at alle kvinner ønsker at mannen er engasjert, bortsett fra når alle avgjørelser skal tas. Og da kan man like godt holde seg på jobben :)

Pisspreik!! Min mann tok vel så mange avgjørelser som jeg gjorde da vi planla å gifte oss. Ideen om at brylluper er en "jentegreie" er bare gameldagse steriotypiske fordommer.

Skrevet

Jeg er nok til dels enig med deg. Inntrykket mitt fra KG er at det er bruden som bestemmer 90% og at hun har planlagt alt i minste detalj og brudgommen blir knapt spurt om ønsker. Mannen bare følger anvisningene og får til nød en eller to oppgaver hun så vidt klarer å ikke blande seg inn i i løpet av prosessen. Derfor var det viktig for meg at vårt bryllup i aller høyeste grad var på begges premisser og ønsker og at begge var med på planleggingen, noe det også gjorde og det ble en perfekt dag for oss begge. Nå hadde vi ikke noe stort "prinsessebryllup" heller, har inntrykk av at det stort sett er da kvinnene tar overhånd.

Skrevet

Her i gården er det forresten IKKE jeg som tar alle avgjörelser. De tar vi sammen. Min kjaere er minst like engasjert som meg, jeg vil nesten si mere. Så det så! :ler:

Gjest Deception
Skrevet (endret)
Pisspreik!! Min mann tok vel så mange avgjørelser som jeg gjorde da vi planla å gifte oss. Ideen om at brylluper er en "jentegreie" er bare gameldagse steriotypiske fordommer.

Ta deg en runde og les på bryllupsforumet på KG, så ser du at "gammeldagse stereotyper" fortsatt lever i beste velgående. Jeg var så dum og trodde at vi levde i en likestilt tidsalder (på de fleste fronter), men etter noen år på KG har jeg skjønt at det er jeg som lever i en illusjon. :roll:

Vi har så vidt begynt å diskutere hvordan vi vil ha det. Vi ønsker begge et lite, intimt bryllup, og kommer nok i liten grad til å involvere familien i planleggingen. Men jeg vil ikke stå personlig ansvarlig for alle valg alene, heller.

Endret av Deception
Gjest Gjest
Skrevet
Inntrykket mitt fra KG er at det er bruden som bestemmer 90% og at hun har planlagt alt i minste detalj og brudgommen blir knapt spurt om ønsker.

Det inntrykket er nok lett å få på KG, men det har mye med at det er få menn her inne på forumet og generellt sett så er jenter mye mer pratete enn menn (om hva som helst) så det blir litt naturlig å få den skjevheten her.

Hos oss så planlegger vi sammen og min forlovede er mye mer engasjert enn meg. Likevel så må jeg ta meg av detaljene fordi han ikke liker det, så han har bedt meg om å gjøre det. Jeg kan jo sitte i flere timer på pcen og drømme om kjoler og buketter og alt av smått, mens det kan ikke han (og det er faktisk en helt naturlig skjevhet mellom mann og kvinne).

Vi involverer familien i den grad de selv ønsker. Min familie har ikke vært særlig til å spørre, men det er fordi de er redd for å blande seg for mye inn. Hans familie er av den typen som blander seg for mye inn. Vi betaler alt selv bortsett fra bryllupsreisen som vi får i gave og med min familie sier vi ting gjerne uoppfordret, mens hos hans familie så sier vi gjerne litt mindre enn det de spør om. Dette gjør vi for å skape en best mulig balanse mellom familiene og fordi vi selv synes det virker best på oss og dem imellom.

Gjest Gjest
Skrevet
Ta deg en runde og les på bryllupsforumet på KG, så ser du at "gammeldagse stereotyper" fortsatt lever i beste velgående. Jeg var så dum og trodde at vi levde i en likestilt tidsalder (på de fleste fronter), men etter noen år på KG har jeg skjønt at det er jeg som lever i en illusjon. :roll:

Men det er akkurat det som er mitt poeng; KG er ikke representativt for befolkningen. Her på bryllupsforumet finnes kun et fåtall mennesker og det er sannsynligvis av de mest "bryllupsgirete" som finnes.

Selv kom jeg til KG av andre grunner enn at jeg skulle gifte meg, og jeg er på ingen måte en typisk KG-brud. For oss dreier deg seg om å bli gift med minst mulig oppstyr og minst mulig kostnader. Og min mann har tatt seg av mer enn 50 % av planleggingen..

Og når jeg ser meg omkring på folk vi kjenner i den virkelige verden, er "folk som oss" langt mer vanlig enn man skulle få inntrykk av på KG ;)

Gjest Deception
Skrevet (endret)
Men det er akkurat det som er mitt poeng; KG er ikke representativt for befolkningen. Her på bryllupsforumet finnes kun et fåtall mennesker og det er sannsynligvis av de mest "bryllupsgirete" som finnes.

Selv kom jeg til KG av andre grunner enn at jeg skulle gifte meg, og jeg er på ingen måte en typisk KG-brud. For oss dreier deg seg om å bli gift med minst mulig oppstyr og minst mulig kostnader. Og min mann har tatt seg av mer enn 50 % av planleggingen..

Og når jeg ser meg omkring på folk vi kjenner i den virkelige verden, er "folk som oss" langt mer vanlig enn man skulle få inntrykk av på KG ;)

Egentlig kan jeg bare skrive under på alt du sier her; mitt forrige innlegg var litt satt på kanten, for KG kan virke som en parallelt univers noen ganger, men det er også OK at det finnes forum hvor man faktisk kan spørre om ting man lurer på ang. bryllup, selv om man ikke har planer om å ta helt av selv. :)

*edit* Og selvsagt er KG en nyttig plass til å få svar på spørsmål om alt mellom himmel og jord.

Endret av Deception
Gjest Don Giovanni
Skrevet

Ja og alle trådene og innleggene under "bryllup" her i KG er fullt av menn :legrine:

Gjest Gjest
Skrevet
men det er også OK at det finnes forum hvor man faktisk kan spørre om ting man lurer på ang. bryllup, selv om man ikke har planer om å ta helt av selv. :)

Jeg synes også KG er en super plass å sørre om ting ang både brylluper og annet. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Ja og alle trådene og innleggene under "bryllup" her i KG er fullt av menn :legrine:

For man må jo selvfølgelig "henge rundt" på et nettforum om brylluper for å ha noe som helst å si om sitt eget bryllup :sprettoy:

De fleste som gifter seg i Norge, kvinner og menn, er IKKE innom KG en eneste gang. Tro det eller ei.. ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er nok til dels enig med deg. Inntrykket mitt fra KG er at det er bruden som bestemmer 90% og at hun har planlagt alt i minste detalj og brudgommen blir knapt spurt om ønsker. Mannen bare følger anvisningene og får til nød en eller to oppgaver hun så vidt klarer å ikke blande seg inn i i løpet av prosessen. Derfor var det viktig for meg at vårt bryllup i aller høyeste grad var på begges premisser og ønsker og at begge var med på planleggingen, noe det også gjorde og det ble en perfekt dag for oss begge. Nå hadde vi ikke noe stort "prinsessebryllup" heller, har inntrykk av at det stort sett er da kvinnene tar overhånd.

Hos oss er det mannen som ønsker seg stort bryllup og som legger føringen der. Tror ikke at det bare er en kvinne ting.

Gjest Don Giovanni
Skrevet (endret)
For man må jo selvfølgelig "henge rundt" på et nettforum om brylluper for å ha noe som helst å si om sitt eget bryllup :sprettoy:

De fleste som gifter seg i Norge, kvinner og menn, er IKKE innom KG en eneste gang. Tro det eller ei.. ;)

Jeg har vært gift to ganger selv, jeg har bekjente som har vært gift flere ganger og jeg har øyner og ører. Bryllup er i de fleste tilfeller noe bruden styrer mer eller mindre 100%. For de fleste menn er dette helt ok, meg selv inkludert. Men ikke kom å si at dette ikke er typisk norske bryllup. Jenter har jo planlagt sitt eget bryllup siden 6 - årsalderen.

Edit: Poenget med mitt første innlegg var å spøke litt med den vinglingen og paradoksale måten dere jenter ofte kommuniserer på. Man forlanger et engasjement fra mannen, men når dette engasjementet resulterer i konkrete forslag og / eller føringer i f t prosessen, får man fort følelsen av at det er best å holde munn og være enig i det meste, for dette er tross alt planlagt i 20 år, lenge før du selv var aktuell som mann.

Endret av Don Giovanni
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har vært gift to ganger selv, jeg har bekjente som har vært gift flere ganger og jeg har øyner og ører. Bryllup er i de fleste tilfeller noe bruden styrer mer eller mindre 100%.

Da foreslår jeg at du bruker øyne og ører litt bedre og oppdager at det finnes mange andre mennesker enn "dine bekjente".

Jenter har jo planlagt sitt eget bryllup siden 6 - årsalderen.

Jasså??!? Jeg planla (akkurat som min mann) brullup de 6 mnd mellom vi forlovet oss og giftet oss.

Man forlanger et engasjement fra mannen, men når dette engasjementet resulterer i konkrete forslag og / eller føringer i f t prosessen, får man fort følelsen av at det er best å holde munn og være enig i det meste, for dette er tross alt planlagt i 20 år, lenge før du selv var aktuell som mann.

For noen komplette bitcher du har vært borti, da.. !! Vel, det finnes faktisk mange normale hyggelige jenter der ute også. Som IKKE har planglagt at de skal gifte seg i det hele tatt før det dukker opp en mann som gjerne vil f.eks.

Jeg foreslår at du legger av deg disse fordommene og tar mennesker som det ER. Å skjere alle over en kam basert på kjønn eller andre egenskaper fører ikke noe godt med seg. Det gjør bare at du forhåndsdømmer andre mennesker og går glipp av realitetene i vår mangfoldige verden.

Gjest Gjest_Maiblomst_*
Skrevet

Jada, man skal ikke skjære alle over en kam og det der... Men jeg tror ikke det er noen overdrivelse å si at i MANGE bryllup er det bruden som styrer showet. Kanskje med hjelp av moren sin. Sier ikke at det er slik i alle tilfeller, men det er nok heller ikke uvanlig.

Som min bestekompis sa: "Min jobb er å møte opp på riktig sted til riktig tid, og ellers punge ut for de dekorasjonene hun vil ha."

Skrevet

Min kjære liker også å fleipe med at "han møter opp i kirka til gitt tidspunkt". Men det betyr jo ikke at han ikke er engasjert i det som foregår.

Samtidig er det ham revnende likegyldig hvordan bordkort og kirkeprogram og bordpynt ser ut, så lenge det ser bra ut. Det er jeg som er den kreative her i huset og jeg kan da bruke tid på å pusle med sånt, kikke innom her og få ideer, krangle litt om ting jeg er uenige med andre om, sitte en kveld å knyte sølvsløyfer på kirkeprogrammet osv - skikkelig student med sommerferie i regnværet!

Jeg synes det er gøy, han synes det ser bra ut og er samtidig glad for at han slipper å knyte små sølvsløyfer :)

Skrevet
Min kjære liker også å fleipe med at "han møter opp i kirka til gitt tidspunkt". Men det betyr jo ikke at han ikke er engasjert i det som foregår.

Det gjør kjæresten min også - han liker også å si at han betaler, og jeg planlegger :ler:

Før vi begynte å gå i detalj må jeg si at jeg var nysgjerrig på hvor interessert han kom til å være, men det viser seg at han har mange synspunkter. På kirke, festlokale, mat, drikke - ja, det meste. Han har også snakket om at han ville lage invitasjonene selv, men jeg tror ikke helt han vet hvor mye jobb det vil bli, så vi får se. Uansett regner jeg med at han kommer til å ha en finger med i det meste av det som skjer (og det skulle da bare mangle).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...