Gå til innhold

hva skjer om man fyller feil bensin?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

lurer på om bilen fikk feil bensin i sverige i går. den skal ha blyfri 95. det sto bare 95, i grønn skrift... regnet da med at det betydde blyfri, men etterpå ble jeg usikker.

dette vil jo ikke skje flere ganger, så jeg regner med at det går greit. trøstet meg med at det er som kremer og shampoer; noe er for krøllete hår, fet hud osv, og at det en gang går greit med andre produkter?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke 95 blyfri uansett, da? Tror ikke det har noe å si, ting begynner vel ikke å bli ubehagelige før du fyller bensin med annet oktantall, iallefall for lavt.

En ekkel ting er om bilen skal ha f.eks 98 og du fyller 95. Det gjorde x'n min, for han var bombesikker på at bilen gikk på 95 helt til jeg klarte å sniklese i instruksjonsboka at den skulle ha 98. Takk gud for det, for bilen begynte å bli temmelig dyr i drift! På det verste slukte den 3 liter på mila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
lurer på om bilen fikk feil bensin i sverige i går. den skal ha blyfri 95. det sto bare 95, i grønn skrift... regnet da med at det betydde blyfri, men etterpå ble jeg usikker.

Du får ikke blyholdig bensin lenger, så de skriver ikke alltid at det er blyfritt. Ingen grunn til bekymring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

95 oktan er alltid blyfri:)

Uansett ikke stort problem for bilen å fylle feil så lenge det er bensin. Ville vært værre om det var diesel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fylte riktig.

Som nevnt over er at visst du fyller feil oktantall bruker nok bilen litt mer, så det er ikke noe fare med bilen. Men fyller du disel på en bensinmotor er heller ikke det så ille, for man kan noen ganger for å rense bilen litt ha i en en liter disel eller så og kjøre laaaaaaaaangt så alt går igjenom.

Men fyller du bensin på en disel motor må man få ut bensina!

Fyller du 98 på en bil som skal ha 95 er heller ikke det noe krise, når det ikke gjelder mer så går det helt fint å kjøre på det på en tank, men man burde nok ikke gjøre det flere ganger etterhverandre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...