Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Jeg er 165 cm og veier 47 kg. Føler meg ikke KJEMPEtynn, men tynn. Har litt fett på magen feks. Var hos legen her en dag (ikke pga. dette), og jeg spurte han i en bisetning om han synes jeg var for tynn. Han ba meg stå opp, og målte fettprosent på øyemål, samt kjente på fettet på magen. Han mente ikke at jeg var undervektig. Kan det stemme? Når jeg taster inn BMI slår jeg ut som undervektig..... Merkelig.

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet
Hei!

Jeg er 165 cm og veier 47 kg. Føler meg ikke KJEMPEtynn, men tynn. Har litt fett på magen feks. Var hos legen her en dag (ikke pga. dette), og jeg spurte han i en bisetning om han synes jeg var for tynn. Han ba meg stå opp, og målte fettprosent på øyemål, samt kjente på fettet på magen. Han mente ikke at jeg var undervektig. Kan det stemme? Når jeg taster inn BMI slår jeg ut som undervektig..... Merkelig.

Jeg har ikke sett deg så jeg kan umulig vite hvordan du ser ut. Derfor kan jeg ikke uttale meg. Stol på legen din.

Når det gjelder BMI: Alt for mange bruker denne som en slavisk guide til å måle over/undervekt. Den tar ikke hensyn til slike ting som lett eller tung beinbygning, trent eller utrent (muskuløs eller ikke muskuløs) kropp, etc. Den er bare et forhold mellom høyde og vekt. Verken vekt, BMI eller fettprosent er universelle størrelser som man kan bruke som et 100% mål på hvordan noen skal se ut. Det skyldes at vi er individer med forskjellig sammensetning.

Jeg er litt høyere enn deg, hadde JEG veid 47 kg hadde jeg vært undervektig. Det vet jeg fordi jeg en gang i tiden var undervektig, med høyere vekt (jeg frøs, jeg var et par størrelser mindre enn normal, etc).

Jeg tror du har en fin vekt og ikke trenger slanke deg. Tror heller ikke du trenger å legge på deg, men holde deg der du er.

Hvis du har et ønske om å endre noe kan det jo være en ide å trene en del. Det fine med trening er at det gir deg en mer definert kropp, og det kan gi litt øket vekt.

Skrevet

BMI tar ikke hennsyn til benmasse, noen har mye andre lite. Dersom du har en spinkel beinbyggning vil du med din vekt ikke være kjempetynn, men litt tynn.

Jeg er ca det samme som deg, og har så absoludt fett på kroppen, og er ikke på noen måte sykelig tynn. Selv prøver jeg å ligge på over 50 kg, fordi jeg trives best med det, men det merkes ilte forskjell om jeg er nede i 47 egentlig.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er mulig leger har forskjellig oppfatning av hva som er sunt og ikke også. Jeg er 167 og veier 53 kilo, og fikk beskjed av legen min om å legge på meg. Siden jeg overhodet ikke er for tynn, tok jeg selvsagt ikke oppfordringen hans, men det sier i det minste litt om hvor individuelt man oppfatter slike ting. Leger er jo som regel ganske så subjektive de også.

BMI er forresten et redskap som først og fremst skal brukes på befolkningsmasser, og ikke individer. Der har helsevesenet (og ukeblader og slankere og whatnot) en del å lære.

Skrevet

jeg er 1,77 høy og svinger mellom 56-58 kg. Jeg er tynn, men jeg er ikke sykelig tynn. I følge BMI'en er jeg undervektig, men den driter jeg i. Jeg har tynn beinbygning, og har ikke så mye muskler. Jeg kunne godt tenke meg å legge på meg, men jeg klarer det ikke ved bare å spise og da må jeg begynne å trene veldig aktivt og det passer ikke inn i livet mitt akkurat nå pga jobb. Så jeg gidder ikke stresse med det....

Gjest DyneTryne
Skrevet

Høres ut som meg, bare noen cm og kg fra. 1.62 og 45 kg.. jeg spurte også legen min og han mente jeg var så oppegående og frisk at dette var ikke noe å bry seg om.

Rart ikke "venner" kan ha samme meninger da. Det var derfor jeg spurte for de synes det er så utrolig interessant å kommentere det ca hver dag.

Nei, folk må slutte å være så kroppsfikserte så vi som veier litt for lite ikke får sånne tanker. Det er så utrolig unødvendig!

Gjest Mirina
Skrevet

Jeg er også undervektig skal jeg tro på BMI, men jeg tror heller på meg selv og legen min. Jeg er naturlig tynn og har så smått begynt og virkelig like kroppen min på tross av ekle kommentarer fra korttenkte mennesker.

Skrevet
Jeg tror du har en fin vekt og ikke trenger slanke deg. Tror heller ikke du trenger å legge på deg, men holde deg der du er.

holde seg der hun er? Tror ikke trådstarter tar skade av å legge på seg litt hvis hun føler hun er tynn. Jeg synes 47 kg hørtes lite ut. Men det er umulig å si når man ikke ser hverandre. Jeg er 168 cm, og perioden da jeg veide 57-58 kg, fikk jeg alltid høre jeg var for tynn. Lagt på meg noe nå.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er 170 cm høy og veier 64 kg. Min fastlege sa jeg godt kunne ta av litt.

Jeg vil forsøke men det er vanskelig å trene bort en kraftig mage og fete lår.

Skrevet
Jeg er 170 cm høy og veier 64 kg. Min fastlege sa jeg godt kunne ta av litt.

Jeg vil forsøke men det er vanskelig å trene bort en kraftig mage og fete lår.

Med den høyden er det da ingenting å si på vekten! Men om du ønsker å komme i bedre form vil trening gjøre stor forskjell på hvordan kroppen din ser ut og ikke minst, hva den kan yte!

Om du sliter med fett på magen og lårene vil trening og et godt kosthold gjøre at du etterhvert kvitter deg med fettet og får mere muskler.

Gjest Kristin_
Skrevet

BMI er et mål på store folkegrupper, ikke for enkeltpersoner. Derfor kan normale mennesker både slå ut som overvektige og undervektige på BMI-skalaen. Det viktigste er fettprosenten, og livsstilen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...