fager Skrevet 25. juli 2007 #1 Del Skrevet 25. juli 2007 Jeg har vært hos legen og tatt blodprøver. Svarene har kommet. Jernlagrene var lave, og itillegg forhøyet senknig. Kan noen fortelle meg hva forhøyet senkning er? og hva det kan komme av? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paladin Skrevet 25. juli 2007 #2 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Jeg har vært hos legen og tatt blodprøver. Svarene har kommet. Jernlagrene var lave, og itillegg forhøyet senknig. Kan noen fortelle meg hva forhøyet senkning er? og hva det kan komme av? Du kan lese om dette her: http://pasienthandboka.no/default.asp?mode...documentid=3058 Forhøyet senkning kan være en indikasjon å at du har en infeksjon i kroppen. Er du sikker på at det var senkning som ble målt og ikke CRP? Var det noen grunn til at legen målte senkningen hos deg? Kanskje du hadde fortalt om noen plager og han ville sjekke om du hadde en betennelse eller infeksjon? Problemet med målt senkning er at den ikke forteller hva som er galt, kun at noe er galt. Andre prøver må brukes for å lokalisere hvorfor man har en infeksjon eller betennelse. Du skrev at jernlagrene var lave. Er det ferritinnivået du snakker om eller er det hemoglobinnivået? Dersom det er det siste så er det et tegn på anemi. Det er ofte et resultat av at kroppen sliter med en infeksjon. Da produseres mange hvite blodlegemer og andelen røde blodlegemer synker som et resultat av dette. Andre lidelser som kan gi forhøyet senkning eller CRP samt lavt hemoglobinnivå er revmatiske lidelser. Men revmatiske lidelser vil man kunne mistenke fordi man har vondt i enkelte ledd. Så om ikke det er tilfelle så er det nok neppe årsaken. Endret 25. juli 2007 av Paladin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fager Skrevet 25. juli 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 25. juli 2007 Du kan lese om dette her: http://pasienthandboka.no/default.asp?mode...documentid=3058 Forhøyet senkning kan være en indikasjon å at du har en infeksjon i kroppen. Er du sikker på at det var senkning som ble målt og ikke CRP? Var det noen grunn til at legen målte senkningen hos deg? Kanskje du hadde fortalt om noen plager og han ville sjekke om du hadde en betennelse eller infeksjon? Problemet med målt senkning er at den ikke forteller hva som er galt, kun at noe er galt. Andre prøver må brukes for å lokalisere hvorfor man har en infeksjon eller betennelse. Du skrev at jernlagrene var lave. Er det ferritinnivået du snakker om eller er det hemoglobinnivået? Dersom det er det siste så er det et tegn på anemi. Det er ofte et resultat av at kroppen sliter med en infeksjon. Da produseres mange hvite blodlegemer og andelen røde blodlegemer synker som et resultat av dette. Andre lidelser som kan gi forhøyet senkning eller CRP samt lavt hemoglobinnivå er revmatiske lidelser. Men revmatiske lidelser vil man kunne mistenke fordi man har vondt i enkelte ledd. Så om ikke det er tilfelle så er det nok neppe årsaken. Jeg var innom pga konstante smerter i skulder og nakke regionen, itillegg tilbakevennende bekkenløsnings smerter ved noe aktivitet, pluss utsiden av føttene mine verker er ømme, og det gjør vondt bare jeg har gått et lite stykke Da tok hun forskjellige blodprøver. Fikk da til svar i posten at jernlagrene er lave, forhøyet senkning, mangel på vitamin D og mangel på folsyre Nå har hun bedt meg ta flere blodprøver omgående for å kunne utelukke cøliaki (siden det var mangel på folsyre), og prøver 3 uker senere for å kunne kartlegge senknigen, fordi at hun ikke hadde tidligere verdier av meg Er jeg helt ødelagt?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catzy Skrevet 25. juli 2007 #4 Del Skrevet 25. juli 2007 Tviler på om du er helt ødelagt, men kanskje midlertidig litt skjør. Mulig det er en liten muskel- eller senebetennelse i nakke og skuldre som gjør at du har forhøyet senkning? Du må nok bare ta tiden til hjelp, ta blodprøvene med en gang og satse på at det går over. Du kan jo spørre om du skal begynne å ta jerntabletter og D-vitamin. Spør først, så det ikke skader prøvetagning!! Sørg også for å sove nok, siden kroppen din trenger energi for å holde orden på seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fager Skrevet 26. juli 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 26. juli 2007 Tviler på om du er helt ødelagt, men kanskje midlertidig litt skjør. Mulig det er en liten muskel- eller senebetennelse i nakke og skuldre som gjør at du har forhøyet senkning? Du må nok bare ta tiden til hjelp, ta blodprøvene med en gang og satse på at det går over. Du kan jo spørre om du skal begynne å ta jerntabletter og D-vitamin. Spør først, så det ikke skader prøvetagning!! Sørg også for å sove nok, siden kroppen din trenger energi for å holde orden på seg selv. Ja, satser på at det går over. Jeg har jo smerter så å si overalt, itillegg mangel på energi. Jeg burde jo nyte tiden med barna mine, leke med dem, ta dem med ut, trene og komme i form. Men, jeg er bare for slapp, for trøtt, og all av aktivitet medfører smerter Jeg føler at jeg blir oppgitt av at jeg ikke får gjort noe, at tiden bare renner av gårde til ingen nytte, jeg får ikke brukt tiden og meg selv som jeg så gjerne ville gjort føler meg hjelpesløs og deprimert av dette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fager Skrevet 26. juli 2007 Forfatter #6 Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) Ja, satser på at det går over. Jeg har jo smerter så å si overalt, itillegg mangel på energi. Jeg burde jo nyte tiden med barna mine, leke med dem, ta dem med ut, trene og komme i form. Men, jeg er bare for slapp, for trøtt, og all av aktivitet medfører smerter Jeg føler at jeg blir oppgitt av at jeg ikke får gjort noe, at tiden bare renner av gårde til ingen nytte, jeg får ikke brukt tiden og meg selv som jeg så gjerne ville gjort føler meg hjelpesløs og deprimert av dette Og etter å ha lest mitt eget innlegg, innser jeg at jeg verken har motivasjon eller eier noe viljestyrke, ikke nå fortiden ihvertall Endret 26. juli 2007 av fager Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catzy Skrevet 26. juli 2007 #7 Del Skrevet 26. juli 2007 Jeg tror jeg kan relatere til "alt er vond og kjipt, men jeg har så mye jeg burde gjort"-følelsen. Har hatt leddgikt i flere år, og noen dager er bare dumme. Og jeg har ikke barn en gang... Jeg pleier å surmule og deppe noen timer, og så går det litt bedre. Jeg pleier å lese mye, og må bare huske på å ikke sitte i en stilling som gjør at jeg får mer vondt av det. Kanskje ikke like lett hvis du har unger rundt deg hele tiden, da. Har de venner som du kjenner foreldrene til? Kanskje du kunne alliert deg med noen av dem, og heller lovt å aktivisere deres unger når du kommer litt ovenpå senere? Fungerer varme for deg? Du kunne kanskje sjekket om det er et varmtvannsbasseng i nærheten, og om du kan ta med barn eller ikke. Lokale revmatikerforeninger pleier å vite om sånt, og burde svare selv om du ikke har leddgikt. Hvis du finner et, så se om du klarer å mønstre nok energi til å dra dit selv først, og ta med unger hvis de tillater sånt når du har sjekket forholdene. Svømming i varmtvann kan løse opp vonde muskler, og så får du trent uten at det gjør mer vondt etterpå. Selv bare det å rusle i den grunne enden av bassenget er trening, siden vann har større motstand enn luft. Håper du får beskjed fra legen din om hvordan det står til og hva du kan gjøre med det. Bedre å vite hva som er galt enn å ikke gjøre det, synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fager Skrevet 26. juli 2007 Forfatter #8 Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) Jeg tror jeg kan relatere til "alt er vond og kjipt, men jeg har så mye jeg burde gjort"-følelsen. Har hatt leddgikt i flere år, og noen dager er bare dumme. Og jeg har ikke barn en gang... Jeg pleier å surmule og deppe noen timer, og så går det litt bedre. Jeg pleier å lese mye, og må bare huske på å ikke sitte i en stilling som gjør at jeg får mer vondt av det. Kanskje ikke like lett hvis du har unger rundt deg hele tiden, da. Har de venner som du kjenner foreldrene til? Kanskje du kunne alliert deg med noen av dem, og heller lovt å aktivisere deres unger når du kommer litt ovenpå senere? Fungerer varme for deg? Du kunne kanskje sjekket om det er et varmtvannsbasseng i nærheten, og om du kan ta med barn eller ikke. Lokale revmatikerforeninger pleier å vite om sånt, og burde svare selv om du ikke har leddgikt. Hvis du finner et, så se om du klarer å mønstre nok energi til å dra dit selv først, og ta med unger hvis de tillater sånt når du har sjekket forholdene. Svømming i varmtvann kan løse opp vonde muskler, og så får du trent uten at det gjør mer vondt etterpå. Selv bare det å rusle i den grunne enden av bassenget er trening, siden vann har større motstand enn luft. Håper du får beskjed fra legen din om hvordan det står til og hva du kan gjøre med det. Bedre å vite hva som er galt enn å ikke gjøre det, synes jeg. Høres ut som om du har fått et system på tilværselen din ja, og det er akkurat det jeg mangler. Det kan være veldig kjipt noen ganger med to barn under 2 år, sutrete og grinete. Takk for den nyttige informasjonen, jeg skal prøve å finne ut av dette. Varme fungerer veldig bra for min del, jeg synes det er veldig deilig med varmebehandlinger, om det skal være dusje i varmt vann, eller massaje med god litt lunken/ varm olje med gode og varme hender ehmm... eller varmtvann flasker, eller badstue. Så det var absolutt et veldig godt råd som jeg ikke hadde tenkt på, siden jeg er tom for alt som faktisk kan være godt for meg. Husker at svømming var veldig deilig en gang i tiden. Da svømte jeg for morro skyld, nå som jeg trenger for helsens skyld da hadde jeg ikke tenkt på det :kaffe: Drømme drømme :rødme: Jeg føler selv at jeg har visnet bort, ikke tenker på meg selv lenger, og ikke gjør noe for meg selv lenger. Kanskje det også er grunnen til den negative holdningen jeg noen ganger får overfor alt. Jeg må få tilbake motivasjonen min, viljestyrken min, og tro på at dette er bare midlertidig herk Og selvfølgelig begynne med vitaminer og mineraler, og styrke meg selv innen fra og ut Endret 26. juli 2007 av fager Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fager Skrevet 29. juli 2007 Forfatter #9 Del Skrevet 29. juli 2007 hmmm... sjekket prisene på forskjellige badeanlegg idag, og må si prisene har jo gått opp en del, siden sist jeg tok meg en svømmetur jeg likte vestkantbadet, og den er jo dyrest, med 87,- for billetten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catzy Skrevet 29. juli 2007 #10 Del Skrevet 29. juli 2007 Vestkantbadet er veldig fint. Men ha med stort håndkle! Man har dame og herredusjer, men sist jeg var der (4 år siden), måtte man gå fra dusjen gjennom fellesområde og bort til garderobeboksene. Da var det ikke noe stas å ha et veldig lite håndkle med seg... Mulig de har gjort det om nå. Bortsett fra det, så Vestkantbadet fint. Har du sjekket bassenget på Bøler? Skal også være varmtvann, men muligens rimeligere enn Vestkantbadet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 29. juli 2007 #11 Del Skrevet 29. juli 2007 Jeg svømmer endel på Bøler. Deilig med så varmt vann, men veldig mye folk, ihvertfall i helgene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fager Skrevet 29. juli 2007 Forfatter #12 Del Skrevet 29. juli 2007 (endret) Jeg ville gjerne gått et sted hvor det ikke er så mye folk, der det er stille og rolig. Vestkantbadet har jo kvinnesvømming også en gang i uka, og så leste jeg at det ikke er så mye folk der Endret 29. juli 2007 av fager Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå