Gå til innhold

Min filmomtale

logb

Anbefalte innlegg

Jeg elsker å diskutere film og serier. Håper noen vil være med og gi anbefalinger til gode filmer/serier som bør sees - evt IKKE bør sees.

I kveld så jeg filmen The Queen.

Var veldig spent på denne filmen, men den overrasket meg. Jeg kan ikke si at jeg kjedet meg noen gang i løpet av handlingen. Til tider var den faktisk ganske rørende og tankevekkende.

Nå må man vel ta med en klype salt hva som ble sagt og gjort i det britiske kongehuset, da jeg tviler på om de har vært noe delaktig i produksjonen av filmen.

Men likevel. En god film som absolutt bør sees.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Faktisk enig med deg i det. Som den filmentusiast jeg er, så likte jeg også godt denne filmen. Selv så jeg den på kino og koste meg faktisk da jeg så den.

Når det gjelder film og tv-serier, er det litt vanskelig å anbefale når jeg ikke helt vet hva du liker. Jeg har selv nesten 700 dvder og har selvsagt plukket ut mine favoritter. Er selv veldig glad i film fra 30-, 40-, 50- og 60-tallet. Samtidig ser jeg også mye film fra nyere tid. Alt i alt er jeg ganske altetende.

Er man glad i romantikk vil jeg anbefale filmen 'Summertime' fra 1955, en søt, dog litt trist og vemodig film. Samme med 'The Remains of the Day', en film med Anthoy Hopkins og Emma Thompson. Anbefaler både boka og filmen. En av de filmene jeg faktisk synes utfyller boka og gjør den til en enda sterkere leseropplevelse. 'Shadowlands' er også en film med Anthony Hopkins, basert på en sann historie om forfatteren C.S. Lewis. Ufattelig trist og jeg gråt meg gjennom (omtrent) hele filmen (følelsesmenneske som jeg er). En annen trist film er 'The Color Purple'.

Ellers har man jo klassikere som 'Schindler's List', 'Forrest Gump', 'The Elephant Man', 'The Godfather Trilogy', 'A Beautiful Mind' etc. Er man virkelig glad i politikk og intriger anbefaler jeg på det sterkeste 'The House of Cards Trilogy'. Ønsker man å få seg en god latter vil jeg anbefale 'What's Up, Doc?' - en veldig absurd film, som fikk meg til å le så mye at jeg nesten tissa på meg.

Når det gjelder serier, så elsker jeg stort sett britiske serier, spesielt komedier og drama. Mange av dem har aldri har blitt sendt på norsk tv - dessverre. Ønsker du anbefalinger, så kommer jeg gjerne med dem. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg så danske "Etter bryllupet" med bl.a. Mads Mikkelsen for ikke så lenge siden. Likte den veldig godt. Handler om en mann som jobber på et barnehjem for gatebarn i Sør-Amerika. På en tur hjem til Danmark treffer han kjæresten han var sammen med for 20 år siden eller noe. Datteren hennes skal gifte seg, og han blir invitert i bryllupet. Det viser seg da at det er hans datter.

Egentlig burde kanskje historien passe bedre for 40-åringer, men jeg ble veldig truffet av den. Veldig gode skuespillere også. Fine stemninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en stor filmentusiast, og har godt over 600 DVD'er hjemme. Ser det meste av film, men har som alle andre her mine utvalgte favoritter.

Har ikke sett "Summertime", men skal absolutt se etter den.

Har sett både "The Remains of the Day" og "Shadowlands". Fikk virkelig renset opp i tårekanalene da, ja.

"The Color Purple" er også en meget god film, med dyktige skuespillere.

En av mine favoritter er "Holiday". En utrolig god film.

Må bare innrømme det, er nok temmelig glad i tåreperser.

"12 angry men" er en megafilm. Tror den er fra 50-60 tallet, men husker ikke helt. Men den står høyt på min liste over favoritter. Hele filmen foregår i et lukket rom med 12 jurymedlemmer som skal diskutere seg frem til en dom - skyldig eller uskyldig. Setter virkelig ting i perspektiv og får deg til å tenke. Anbefales på det sterkeste.

"Etter bryllupet" har jeg ikke sett. Har faktisk ikke hørt om den en gang, men skal se etter den.

Mannen min elsker britiske serier, jeg må innrømme at jeg sliter litt med dem. Dog, er det noe britene er gode på, så er det å lage krim. Hvem husker vel ikke den gode gamle påskekrimen på NRK for en del år tilbake? Hverdagslige serier er også britene gode på, så jeg liker da noe. Men kom gjerne med anbefalinger.

Ellers holder jeg meg nok en stund til til de amerikanske seriene. Er spesielt glad i krim.

Endret av logb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
En av mine favoritter er "Holiday". En utrolig god film.

Må bare innrømme det, er nok temmelig glad i tåreperser.

Hvilken film er det? Ikke den med Kate Winslet? Fikk den så varmt anbefalt av en venninne, fordi den visstnok ikke er som andre romantiske komedier, men jeg er skeptisk.

Apropos romantiske filmer, en av mine absolutte favoritter, er "Før solnedgang" med Julie Delpy og Ethan Hawke. Det er oppfølgeren til "Før soloppgang" som handler om en gutt og en jente som møter hverandre på reise i Wien. De tilbringer natten sammen, og lover å møtes igjen om et halvt år. Denne filmen handler da om hvordan de tilfeldig møtes igjen i Paris 9 år senere. Filmen er i tilnærmet "real time" og det er veldig mye snakking, noe som nok gjør at den ikke er for alle. Og den er kort, bare 1 time og 20 min eller noe. De snakker om livet, døden og kjærligheten, og hvordan livet har vært. Litt sånn "hvorfor gjorde vi ikke bare sånn og sånn". Har sett den sammen med folk som elsker den og folk som syns den var kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shadowland er herved innkjøpt :)

Elsker bøkene til CS Lewis, og elsker Anthony Hopkins! Den blir god å ha en mørk og regntung høstkveld hvor jeg trenger å gråte litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hørt og lest litt om "Før soloppgang" og "Før solnedgang". Har hatt lyst til å kjøpe dem, men vært litt skeptisk. Men jeg tror faktisk at jeg skal prøve dem. Har en del andre filmer som ikke akkurat er favoritter, og skulle jeg være uheldig kan jeg føye dem inn i rekken av dem.

Holiday bør absolutt sees. Som sagt, en litt annerledes kjærlighetshistorie. Den fikk til og med mannen min til å tørke noen tårer. :) Kjempesøtt!!!

Håper jeg kommer over Shadowland og får kjøpt den også. Er selv veldig, veldig glad i CS Lewis. Elsker historien om Narnia, og filmen var utrolig bra. Så den 2 ganger på kino og 1 gang etter at jeg kjøpte den på DVD. Gleder meg til hjemmekinoen er på plass i kjellere, så jeg får sett den enda en gang på storskjerm.

I går så jeg filmen "Snakes on a plane". Ok film, men ikke av de beste actionfilmene jeg har sett. Har veldig sansen for Samuel L. Jackson. Som sagt, filmen var ok. Spennende nok, men har sett bedre action. Uansett, liker du hjernedød action kan denne være noe for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av britiske/irske serier vil jeg anbefale;

* Ballykissangel - irsk drama og komedie. Handler om en prest fra England som forelsker seg i en av landsbybeboerne. Serien er ganske morsom pga dens mange spesielle karakterer, samtidig er den litt vemodig og trist. Spesielt fordi den absolutt ikke er laget som en vanlig amerikansk klisjéfylt tv-serie. Det betyr at alt går ikke som det skal.(..) Man kan lese mer om serien her i min blogg.

* 2000 Acres of Sky/Two Thousand Acres of Sky - komedie og drama. Handler om Angie, hennes to barn og hennes gode venn Kenny som flytter fra London til et lite øysamfunn. En morsom og vittig serie, som avsluttes på en dramatisk og ganske så overraskende måte. Jeg synes serien faktisk kan beskrives som vakker.

* To the Manor Born - komedie. Rett og slett fantastisk morsom!

* Teachers - komedie og drama. Første serien er Simon i sentrum, en engelsklærer som mesteparten av tiden diskuterer sex-ønskelister med sine venner og kolleger, Kurt og Brian, og røyker på skoletoalettene mens han får råd av sin hjelpsomme venn Susan. Når de ikke prøver å kontrollere og organisere trøblete elever på dagen, kan man finne dem drikke på den lokale puben. Deres mange likheter med sine elever, slik som sløvhet, latskap og konstant røyking (mye på grunn av den lave aldersforskjellen), gjør at serien blir en brilliant komedie. Mer her i bloggen min. Profiler av karaktererne finner man her og morsomme sitater her.

Ellers vil jeg anbefale tv-serier som;

Wire in the Blood (krim)

Inspector Lynley (krim)

Prime Suspect(krim - med Helen Mirren)

Foyle's War (krim)

Yes, Minister (komedie)

Yes, Prime Minister (komedie)

The Good Life (komedie)

William & Mary (komedie)

Doc Martin (komedie)

As Time Goes By (komedie med Dame Judi Dench)

A Fine Romance (komedie - også med Dame Judi Dench)

Three Up, Two Down (komedie)

Cold Feet (drama/komedie)

The Pallisers (kostymedrama)

Og ja - jeg har alle disse seriene på dvd. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhhh..

Denne lista skal jeg kopiere, jeg elsker Engelsk krim etc.

(jeg er forøvrig mannen til LogB) Takk for linken Pus.

Som Pus sier har vi ca 650 tittler, mange Tv-serier så totalt antall filmer begynner å bli stort (jeg har begynt å måle i meter :ler: og etter i natt kan vi legge til ca 70-1xx til (kan ikke røpe mer) Gave til Pus.. :klem:

Jeg er i full gang med å planlegge dedikert hjemmekino i kjelleren på vårt nye hus, det blir dessidert det mest brukte rommet i huset :popcorn:

----------------------- Nok teknisk.

Yvonne: Tusen takk for en fantastisk liste!

Lars..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig. Dere får kose dere med hjemmekino, det er noe jeg enda bare kan drømme om (men når jeg flytter for meg selv vil kanskje det bli en drøm som går i oppfyllelse). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og etter i natt kan vi legge til ca 70-1xx til (kan ikke røpe mer) Gave til Pus.. :klem:

Lars..

Skal tro hva han har funnet på denne gangen...! Gleder meg allerede til å se den gaven!!! :klem:

Og som Lars sier, det blir mange hyggelige stunder i hjemmekinoen når den er på plass. Vi må jo se alle filmene våre en gang til, på storskjerm. Kan ta litt tid det... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på shopping i dag, og måtte selvfølgelig innom Free Rechord Shop og se om de hadde noe bra. Tilbudet deres, med 10 filmer for 600,- kr er ganske bra, så sant de har ok filmer. Dette varierer selvsagt noe fra måned til måned. I dag var det ikke rare utvalget, men vi fikk da tak i noen filmer som kan være ok å se:

- L.A. Confidential

- Enemy at the Gates

- The Passion of the Christ (Ga vekk vår gamle)

- The Untouchables

- Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love

the Bomb

- Behind Enemy Lines: Axis of Evil

- Freedomland (Spent på denne)

- Training Day

- Heist

- City of Angels (Hadde faktisk denne fra før, men-men...)

Har mye å se på fremover iallefall.

Gleder meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"The Holiday" er den med Kate W, jeg også syntes denne var fin! :)

Endret av Vela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Baremeg_*

Så "Thank you for smoking" på slump for en stund siden, men den var faktisk veldig bra! Anbefaler alle å se den, hvis dere liker litt svart humor.

Av serier så er "House" veldig bra, tror den går på nrk, men den kan kjøpes på dvd også. "Nip/Tuck" er også veldig bra.

Og "The Holiday" er utrolig skjønn ja :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...