mumrik Skrevet 24. juli 2007 #1 Skrevet 24. juli 2007 Vi har det vanskelig nå. to barn, vært sammen i evigheter (siden tenårenne). Mannen er blitt psykisk syk, og vi har hatt det vanskelig, og vi har en vanskelig tid foran oss. Ingen tvil om at vi trenger familieterapi. Foreløpig har vi ikke fått noen time, men det kommer nok. Hvordan foregår dette? Hva koster det? Hvor mange timer får vi? Virker det? det siste er selvsagt individuelt, men det hadde vært supert å fått noen tilbakemeldinger på om det faktisk har fungert å gå til familieterapi, eller om det var helt bortkastet tid. Please, hjelp
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2007 #2 Skrevet 24. juli 2007 Hei - jeg vet ikke så mye om dette, men jeg vet at mange har utbytte av familie- eller parterapi. I verste fall vil man nok også bli mer klar over problemer og forskjeller som kanskje gjør det vanskelig å fortsette samlivet, men det å bli bevisst på ting er jo egentlig veldig bra uansett hvilken konklusjon man kommer til. En ting jeg tenker på i deres tilfelle er om mannen din får skikkelig hjelp med sin psykiske lidelse? Det blir jo ekstra vanskelig, og kanskje litt "urettferdig" om sykdommen hans blir en av de viktigste årsakene til samlivsproblemene.
*Mocca* Skrevet 24. juli 2007 #3 Skrevet 24. juli 2007 Kontakt familievernkontoret, timene der er gratis, man kan få samtaler sammen og hver for seg, og kombinert hvis man vil, man kan involvere barna i noe dersom det er behov for det... Hos oss har vi motsatt situasjon... jeg er psykisk syk og kan ikke regne med å bli bedre på flere år... Vi sliter med om det rett og slett er noen fremtid for oss... Jeg vil være alene kunne jobbe med mine problemer, han blir sliten av at jeg er veldig uberegnelig, har bipolar så det er veldig opp og ned.... Begynte på familievernkontoret, men så har vi ikke hatt mulighet etterpå... Men må sette igang igjen for å få det til å fungere...
Fresi Skrevet 24. juli 2007 #4 Skrevet 24. juli 2007 Man kan gå i familieterapi både offentlig og privat. Offentlig foregår det gjennom Familievernkontoret (som av og til heter Kirkens Familievernkontor, men det spiller ingen rolle). I så tilfelle trenger man ikke henvisning fra noen, og det koster heller ikke noe. Hvor mange timer man får, vet jeg ikke, antar det er litt etter behov. Det finnes også psykologer, psykiatere og andre som driver privatpraksis og som også jobber med par. De finner du på Gule Sider. Her må man betale, egenandel hvis de har driftsavtale, eller full pris hvis ikke (ca 600-700 kr timen i de store byene). I begge tilfeller tar du kontakt selv og bestiller time. Effekten tror jeg oppleves svært ulik. Mange har opplevd å få god hjelp og trenger bare en time av og til etter den verste krisen. Andre trenger hjelp over lang tid, men har stort utbytte av det. Andre igjen opplever at det ikke hjelper - og det er ofte der den ene parten egentlig allerede har bestemt seg for at forholdet ikke fungerer. Dersom din mann har en psykisk lidelse er det viktig at han samtidig får behandling for denne. For familieterapi er ikke behandling av psykisk lidelse i den forstand.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå