Toro Skrevet 24. juli 2007 #1 Skrevet 24. juli 2007 (endret) Etter å ha besøkt Italia i sommer og spist rikelig med foccatio, innser jeg at det jeg bar bakt er noe annet enn "The real thing". Min gamle oppskrift er herved kastet og ønsker meg en ny. Grazie. Endret 24. juli 2007 av Toro
Gjest Gjest_Ragnhild_* Skrevet 24. juli 2007 #2 Skrevet 24. juli 2007 Hei, antar du mener foccacia? Brødet liksom? Her er en god oppskrift: 6dl lunket vann 30 gr gjær 2ss honning 1 kg hvetemel 1 ss salt Olivenolje Tomatpesto Rosmarin Havsalt Bland ut gjæren og honningen i det lunkne vannet. Ha i melet og saltet og kna deigen. La forheve i ca 1 time. Elt deigen og legg den i form. Denne oppskriften holder til en ovnsform og en ildfast form hjemme hos meg. La etterheve i ca 20 min. Drypp på litt olivenolje som du smører utover deigen. Jeg bruker også å smøre over litt tomatpesto, da blir det ekstra godt. Drys spå rosmarin og havsalt. Stekes ved ca 180 grader. Lengde kommer an på hvor tykk du har laget deigen. Namnam!
Arkana Skrevet 24. juli 2007 #3 Skrevet 24. juli 2007 Focaccia (1 stk) 25 g gjær 2 dl lunkent vann 2 ss olivenolje 1 ts grovt havsalt 350 g hvetemel 2 ss olivenolje 2 ts grovt havsalt 3 ts frisk hakket timian eller rosmarin, evt 1 ½ ts tørket Rør gjæren ut i lunkent vann. Tilsett olje, salt og hvetemel og elt til en blank og smidig deig. Dekk bollen med plast og la heve ca 40 minutter. Elt og klapp den flat ca 2 cm tykk. Legg på stekebrett. Dekk med klede og la heve ca 20 minutter. Lag små groper med fingertuppene. Drypp olje over og dryss over salt og timian. Stek midt i ovnen ved 200 grader i 25-30 minutter.
Toro Skrevet 24. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 24. juli 2007 Vi mener det samme Ragnhild. Tror begge stavemåter er lov, men jeg skal endre den. ..og takk for oppskrift.
Toro Skrevet 24. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 24. juli 2007 Takk til deg også Arkana. Jeg lurer bare på om de bruker et annet mel enn vi har. For det får til ligner til forveksling et brød. Mens orginalen er mye mykere.
Gjest Fjellsippa Skrevet 24. juli 2007 #6 Skrevet 24. juli 2007 Her er min variant av focaccia. Om den er som den du fikk i Italia er uvisst. Hvordan var den i forhold til den du har laget før? Kunne vært greit å vite for å si hvordan man kan få den sånn. Siden jeg har mye olivenolje rundt brødet når det steker blir det veldig sprøtt i kantene. Men jeg har aldri vært i Italia, så jeg aner egentlig ikke hvordan den focaccian man får servert der er. Det finnes vel like mange varianter der som det finnes bakere. Focaccia Deig: 30 g gjær 3 ½ dl vann 9 dl hvetemel 2 ts salt ½ dl olivenolje Topping: Masse revet hvitløk, frisk eller tørket rosmarin og Maldonsalt. Løs gjæren i vannet hvis du bruker fersk gjær. Hvis du bruker tørrgjær blander du den i melet. Bland ingrediensene til deigen sammen og arbeid godt. Hev til dobbelt størrelse. Ha deigen i en form (helst teflon) som er veldig godt smurt med olivenolje. Deigen skal nesten flyte i olje. Press deigen ut i formen. Spre revet eller presset hvitløk over deigen. Det skal være temmelig mye. Strø over rosmarin. Legg plastfolie over og la deigen heve. Når den er blitt dobbelt så stor stikker du fingrene ned i deigen. Du lager med andre ord masse små hull. Ha over plasten igjen og la den heve på nytt. Varm ovnen til 225 grader. Når ovnen er varm strør du Maldonsalt eller annet flaksalt over deigen. Stek 20 – 25 minutter, eller til focacciaen ser stekt ut.
Gjest Fjellsippa Skrevet 24. juli 2007 #7 Skrevet 24. juli 2007 Jeg lurer bare på om de bruker et annet mel enn vi har. For det får til ligner til forveksling et brød. Mens orginalen er mye mykere. Det kan jo hende at italienerne bruker durumhvete. Jeg prøvde en gang å ta halvparten durumhvete og halvparten vanlig hvetemel, men jeg synes at det ble mye tyngre. Ikke særlig vellykket altså. Ser at du etterlyser noe mykere. Da er det nok lurt å bruke en løs deig. Kanskje du også bør steke det på et stekebrett, og ha mindre olje på enn mitt forslag lengre opp her.
Gjest Elfrida Skrevet 25. juli 2007 #8 Skrevet 25. juli 2007 I Italia tror jeg det er vanlig å bruke surdeig til focaccia. Det blir en helt annen konsistens enn vanlig gjærdeig. I tillegg har de et litt finere malt mel, men jeg vet ikke om det utgjør den store forskjellen. Hvis du har lyst til å prøve med finere mel kan du spørre etter 00 mel (null-null-mel) på Ultra f.eks. Nederst på siden her: http://web3.aftenbladet.no/fritid/mat/article230583.ece finner du en oppskrift på en deig som også kan brukes til focaccia. Å lage surdeigsbrød er en lang prosess men resultatet blir veldig bra!
Gjest Frk Åberg Skrevet 25. juli 2007 #9 Skrevet 25. juli 2007 Jeg husker ikke selve oppskriften i hodet, men det som skal på toppen består av olivenolje, hvitløk, oliven og frisk rosmarin. Det skal være litt intens smak på det.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2007 #10 Skrevet 25. juli 2007 http://www.divinocibo.it/ricette/282/focaccia-pugliese/ http://www.laterradipuglia.it/ing/focaccia.htm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå