Gå til innhold

Magefettet

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Baremeg_*
Skrevet

Jeg har lagt på meg en del rundt magen det siste året, og vil gjerne bli kvitt dette.

Har hørt at det er det vanskeligste fettet å trene vekk?

Jeg vet at grunnen kan komme av at jeg er litt for glad i sjokolade og is, i tillegg jobber jeg på pizza restaurant i helgene, og da blir det litt pizza også gitt. Jeg drikker også brus daglig, men alltid sukkerfri.

Ellers synes jeg at kostholdet er helt greit. Bruker mye kylling når jeg lager middag, og har blitt flink til å bruke mye salat også.

Til frokost har jeg kellogs K med ekstra lett melk og lett syltetøy.

Jeg spiser 3 ganger daglig, frokost, lunsj og middag.

På kveldene er det at "snope-suget" melder seg, og jeg føler ofte at jeg trenger snop for å virkelig kose meg med f.eks. et tv-program jeg liker.

Jeg er med i et trenings-studio, men innsatsen er desverre varrierende, og det kan gå 1-2 uker uten trening i perioder. Og det er sjeldent det er mer enn 1 gang i uken.

Jeg studere og jobber, og det er nok derfor jeg ikke er så flink til å trene. Føler meg ofte sliten og føler at jeg ikke har tid til å trene. samtidig som at jeg er usikker på om den treningen jeg gjør egentlig er effektiv for magen.

Nå trenger jeg tips fra dere som har litt peiling om hva slags trening som er effektiv for magen og hva slags matvarer jeg bør spise og unngå for å forhindre at magen blir større.

Helt til slutt vil jeg si at jeg ikke er i nærheten av å være overvektig, legger bare på meg rundt magen.

Takk på forhånd til alle som har tips :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Fliss
Skrevet

Hvis du legger på deg rundt magen så er en lavkarbo-diett absolutt å anbefale - i tillegg til trening. Kutt ut lyst brød, sukker, pasta, osv ..

Gjest Gjest_Baremeg_*
Skrevet
Hvis du legger på deg rundt magen så er en lavkarbo-diett absolutt å anbefale - i tillegg til trening. Kutt ut lyst brød, sukker, pasta, osv ..

Jeg bruker mye pasta og ris som tilbehør, og helt ærlig så vet jeg ikke hva jeg skal bruke i stedet for. Har kjøpt fullkornspasta, er det bra?

Skrevet

Jeg kuttet ut pasta, ris og poteter som tilbehør. Brukte masse grønnsaker i stedet. Med litt trening i tillegg forsvant magefettet på no time :tommel:

Btw: Fedon har bra pasta og frokostblanding.

Noen tips fra meg:

- Spis mellommåltider

- Ikke kjøp godis på butikken

- Hvis du må ha snacks: gulrøtter og selleri i naturell youghurt (feks)

- Ikke spis så mye pizza (selvbeherskelse!)

Det er ikke kalorier i sukkerfri brus, så det kan du bare helle i deg. Men litt usikker på hva kunstige søtningsstoff gjør med blodsukkeret?

Og hvor mange kalorier er det i lett-syltetøy? Det må du sjekke.

Kjenner til treningsproblemet... Hva med å trene i helgene (hvis du har fri) eller om morgenen før jobb?

Lykke til! :tommel:

Gjest Gjest
Skrevet

Jo takk, kjenenr meg igjen (student, helgejobb, magefett men ellers

slank, osv.)

Nå vet jeg bedre.

Jeg vil tipse deg til å gjøre følgende grep:

- Hold på de 3 måltidene dine pr dag men utvid dem til 5: de to ekstra putter du inn mellom frokost og lunch og etter middag ("kveldsmat"). Det siste måltidet behøver ikke være sent...

- Prøv å kom deg på treningssenteret minst 2 ganger i uken. Det ideelle er helst 3 ganger/uke i din situasjon.

- Du kan fortsatt spise karbohydrater. Jeg tror det blir for hysterisk å tenke dietter og Fedon Lindberg (+ alle de andre). Du behøver å konsentrere deg om studier, jobb og livet ellers - men vil også gjeren ha en flat mage.

- Hvis du klarer å spise variert og balansert 5 ganger pr dag hver dag (at du også teller det du spiser på pizzaresturant inn i disse måltidene) er det bra. Kroppen liker stabilitet. For din egen skyld kan det gi deg mer kontroll hvis du loggfører alle dine måltider og hva de besto i hver kveld...

- Du kan spise ris, poteter, pasta, egg, grønnskaer, fisk, kylling, salater, og det meste. Men gjør det bevisst og bytt veldig på det: varier slik at du kanskje bare spiser ris en gang i uken, pasta en gang i uken, potet en gang i uken, osv. Bønner, egg, fetaost, kylling, fisk, osv. har en del proteiner og det er bra.

Hvsi du innfører balanse og regelmessighet over noen måneder og klarer å holde det slik vil du bli slank over det hele og over magen. :)

Gjest Nedfall
Skrevet

1.Du spiser altfor sjelden, øk gjerne til 4-6 måltider.

2. Tipper du også du spiser for lite, dermed mangler du energi til å orke trening, og du er inne i en ond sirkel. At du har "snope-sug" på kvelden gir meg mistanker.

3. Spis en skikkelig frokost, ikke det der jalla kellogs K, og andre "lette" ting.

4.Avslutt gjerne dagen med ett måltid med masse proteiner.

5. Som de andre her nevner er det nok lurt å kutte ut endel sukker. Ikke forvent at reduksjon i sukker er noen vidunderkur, dog, men blodsukkernivået ditt vil bli mye jevnere, og det vil være bra for systemet !

6. Glem ideen med å trene bort fettet på magen, det som gjør at du har en pute der, er at du har endel fett på kroppen generelt, du kan ikke punktslanke vekk fettet på magen. Men når fettprosenten på resten av kroppen din går ned vil også magen minke. Siden du er jente kan du dog ikke gå ubegrenset ned i fettprosent, du vil vel ha litt former også.. ? ;)

Gjest Gjest_Baremeg_*
Skrevet

Tusen takk for fine tips :)

Skal prøve å spise litt oftere, og tror kansje at kveldsmat kan være løsningen på "snope-suget" :)

Når det gjelder trening så tror jeg ikke at jeg kommer til å klare å dra 3 ganger i uken, desverre :(

Men kanskje med litt bedre kosthold så kommer mer energi?

Er det noen som har noen treningstips?

Har hørt at kondisjonstrening er bra for å forbrenne fettet?

Og at vanlige sit-ups ikke hjelper?

Noen som har peiling?

Gjest Tweek
Skrevet

Jeg har også dette problemet som TS har. Jeg spiser heller ikke så mange måltider om dagen, spiser veldig ensforming (er veldig kresen) og er drit lei magefettet.

Men jeg tror ikke det er potetene o.l som lager magefettet men det er vel heller mengden av det. Jeg jobber selv på pizzaresturant og det er sjeldent tid til å sette seg ned å spise og når det er tid så er ikke jeg sulten. Jeg spiser sjeldent pizza fordi jeg tar med mat og lager noe godt (vi har jo en del mat og ovd osv ) og vi har jo også sunne matretter så da kan jeg velge det :)

Skrevet
Men jeg tror ikke det er potetene o.l som lager magefettet men det er vel heller mengden av det.

Mener å ha lest om "insulinmage", altså hvis du spiser for mye karbohydrater legger fettet seg rundt magen.

Ta et google-søk så kommer det noen treff.

Skrevet
Er det noen som har noen treningstips?

Har hørt at kondisjonstrening er bra for å forbrenne fettet?

Og at vanlige sit-ups ikke hjelper?

Noen som har peiling?

Kondisjonstrening er bra. Sit ups gir deg sterkere og mer definerte magemuskler, men siden musklene gjemmer seg under fettet, vil ikke dette synes før du har kvittet deg med litt av "overskuddet".

Gjest Gjest_Baremeg_*
Skrevet
Jeg jobber selv på pizzaresturant og det er sjeldent tid til å sette seg ned å spise og når det er tid så er ikke jeg sulten. Jeg spiser sjeldent pizza fordi jeg tar med mat og lager noe godt (vi har jo en del mat og ovd osv ) og vi har jo også sunne matretter så da kan jeg velge det :)

Jeg vil gjerne vite hvor du jobber :ler: Der jeg jobber får vi det som er billigst som personalmat dvs. pizza. Og klart vi kan lage noe selv, men hvem har tid til det? Du sier du jo selv ikke har tid til å sette deg ned å spise, men du tid til å lage noe selv i ovnen?

Vil gjerne ha tips om hvordan du får det til :ler:

Ellers så er det fint å høre at flere har samme problem :)

Gjest Nedfallsgjest
Skrevet

Fant en interessant link, det gjelder vel mest menn, men det står endel interessant om kosthold, blodsukkernivå, fettsyrer, og antall måltider osv. Avrundes med en mulig forklaring på mannlige tøffelhelter ! (hehe ;) )

Gjest Tweek
Skrevet
Mener å ha lest om "insulinmage", altså hvis du spiser for mye karbohydrater legger fettet seg rundt magen.

Ta et google-søk så kommer det noen treff.

Men man kan jo ikke kutte ut ppoteter, ris og pasta av den grunn. Jeg har gjerne mage fett da fordi i min vokse periode for et par år siden så pleide jeg å lage ris og bernaisesaus, nudler, pasta med krydder og ketshup ofte. Men nå bruker jeg det av og til som tilbehør til en middag og så lenge det bare er tilbehør og ikke så ofte så går det nok greit :)

Jeg vil gjerne vite hvor du jobber :ler: Der jeg jobber får vi det som er billigst som personalmat dvs. pizza. Og klart vi kan lage noe selv, men hvem har tid til det? Du sier du jo selv ikke har tid til å sette deg ned å spise, men du tid til å lage noe selv i ovnen?

Vil gjerne ha tips om hvordan du får det til :ler:

Ellers så er det fint å høre at flere har samme problem :)

Jeg tar gjerne med meg kjeks, som oftes bokstavkjeks. Det er fordi kjeksene kan stå på benken hele dagen uten og bli dårlige og bokstavkjeksene er så små at jeg få hele kjeksen i munnen. Pleier å hive innpå når jeg er sulten og går forbi :) Selv om jeg ikke får spist så mye så hjelper det på sultfølelsen og så har jeg alltid en glass vann med masse isbiter og sugerør i så jeg alltid har kaldt vann å drikke. Jeg jobber på dolly :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...