villkatt Skrevet 24. juli 2007 #1 Skrevet 24. juli 2007 Jeg har fått beskjed om å kutte ned på karbohydrater på grunn av at magen min er litt opprørsk for tiden. Hva regnes som lite karbohydratinnhold? I brødmat er det ca 60%, kornblandinger det samme, makrellfilet ca 10%, og leverpostei kun 5%. Men jeg kan jo ikke bare spise pålegg?? Jeg spiser generelt sunt allerede, og føler jeg derfor kommer litt til kort. Er det noen som har noen gode low carb-tips? Jeg spiser stort sett knekkebrød, eller kornblandinger til frokost. Hvis jeg spiser brød, er det grovt. Spiser lite snop, og drikker ikke brus. Jeg spiser masse frukt, og så det blir del en del ris- og pastaretter til middag..... Det blir kanskje bare fisk, salat og grønt framover nå? Eller pålegg uten brød? Jeg synes det høres litt kjedelig ut så jeg tar gjerne i mot tips!!
*Enigma* Skrevet 24. juli 2007 #2 Skrevet 24. juli 2007 I steden for brød til frokost kan du jo spise omelett. Da kan du også bruke kjøttpålegget ditt. Det som vel er å anbefale er at du kutter ned på forbruket av poteter, ris, pasta og brød og ikke nødvendigvis kutter det helt ut. 60 % er relativt høyt innhold, mens 5-10% ikke bør være noe problem i det hele tatt. Ta en kikk på oppskrifter f.eks fra Atkins og Fedon, de er jo kjent for å mene at karbohydrater er fyfy. Rent kjøtt inneholder ingen karbohydrater, så kylling, storfekjøtt og svin er jo flott, suppler med grønnsaker og nøtter/pinjekjerner.
villkatt Skrevet 24. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 24. juli 2007 Takk for svar! Jeg tåler ikke egg, så det blir dårlig med omeletter;) Ellers takk for tipset! Skal ta å sjekke ut de to! -At jeg ikke tenkte på dem!
*Enigma* Skrevet 24. juli 2007 #4 Skrevet 24. juli 2007 En annen ting du kan bruke både som frokost, lunsj og kveldsmat er proteinshaker og smoothies. Sunt, få kalorier og godt. Spesielt smoothien vil gi deg masse vitaminer og antioksidanter.
Gjest Sativa Skrevet 25. juli 2007 #5 Skrevet 25. juli 2007 Men er det ikke masse karbo i smoothies? Hvis de er av frukt da... der finner vi jo masse fruktsukker.
*Enigma* Skrevet 25. juli 2007 #6 Skrevet 25. juli 2007 (endret) Bringebær består av 3,2 g karbohydrater pr 100 g, epler består av ca 10 g karbo pr 100 g, melon på mellom 5 og 7, usukret jordbær på 6,6 og usukret blåbær 7,5 som eksempler. De ligger altså relativt lavt på innhold av karbo. Skal man ikke få i seg noen karbohydrater så sitter du der og spiser rent kjøtt og drikker vann. Banan inneholder en del karbohydrater, 18 g pr 100g, sånn sett er lettyoghurter eller yoghurt naturell bedre for å få en tykk konsistens på smoothien. Yoghurt naturell ligger på ca 5,5 g karbohydrater pr 100 g, mens lettyoghurter ligger på 12. Endret 25. juli 2007 av *Enigma*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå