Gå til innhold

Gå rett på andre Pergo-runde

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Gjesteline_*
Skrevet

Kan man det? Evt. hvorfor ikke?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Gjesteline_*
Skrevet

Ingen som har vært borti dette? Er det sånn at alle alltid tar en Pergo-fri måned mellom hver kur?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde pergo-pergo-fri-pergo altså tre kurer på fire måneder.

Skrevet

Dette lurer jeg også på :)

Hvorfor skal man ha pergofri en måned imellom egentlig? Fikk ikke noen ordentlig forklaring av gynekologen på dette, jeg...

*vurderer å gå rett på neste pergo*

Skrevet
Jeg hadde pergo-pergo-fri-pergo altså tre kurer på fire måneder.

Fikk du noen forklaring på hvorfor du "plutselig" skulle ha en fri syklus imellom?

Skrevet (endret)

Jeg fikk foreskrevet tre doble pergokurer på rad uten pause jeg :forvirra:

Funket ikke for oss altså, men.. Det var litt vel mye hormoner rundt om da ;) Og mye hodepine og vondter i magen..

Endret av meta
Gjest Apple- igjen
Skrevet

Hm, ser ut til at jeg kommer til å gå rett på neste pergo.

Det blir i morgen, det! :)

Skrevet

Jeg hadde pausemåned mellom første og andre runde med pergo, men det var fordi sambo var bortreist (så da var det jo ingen vits) men hadde ikke pause mellom andre og tredje runde. Fikk heller ikke beskjed av legen om at jeg måtte det..

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg fikk beskjed fra gynekologen om at pergo har virkning i to måneder, og at man derfor skal ha en pausemåned.

Gjest Gjest
Skrevet

Gynekologen sa også til meg at hormonene henger litt igjen i kroppen og at det er derfor man hopper over en måned. Nå er det tydeligvis ikke alle gynekologer som er enig i dette, siden det virker som en del ikke har opphold. I tillegg kan man jo undre seg over at gynekologen syns de "igjenhengende" hormonene skal være nok til å hjelpe en å bli gravid, når full dose måneden før tydeligvis ikke hjalp...

Skrevet

Nesten alle leger har forskjellige meninger rundt dette. Nå har jeg fått igjen svar fra legen på blodprøve, og det er påvist EL denne syklus. Er det noen som da vet om jeg skal fortsette på pergo neste mnd? Eller om jeg skal prøve en pausemnd?

Skrevet

Jeg gikk på to enkle kurer etter gverandre og ble gravid andre gang.

Gjest Madden i.i.
Skrevet

Jeg fikk beskjed om å ta opphold på en syklus mellom to kurer, og er glad for at jeg fulgte legens råd.

Fikk stort sett det som var å få av bivirkninger, og trengte en pause innimellom.

Jeg har bare opplevd å bli gravid 1 gang i Pergosyklus, og 2 ganger i pausesyklus. (har tatt MAAAANGE kurer...) Så selv om jeg ikke hadde allverdens med effekt av behandlingen ifølge blodprøven så er det mulig å få klaff allikevel..både i pergosyklus og pausesyklus! En kan vel slå fast at det kan være andre forhold som også spiller inn hos de aller fleste!... ;)

Skrevet

Grunnen til pausemåned, er at man kan få litt "drahjelp" fra hormonene i forrige måned. Mao kan man få flere sjanser på samme antall kurer som om man tar de etter hverandre.

Skrevet

Da får jeg ta en pausemnd nå i August og håpe at pergoen fra Juli virker fortsatt :)

For min del gjør det ikke noe å gå på pergoen, jeg fikk ikke så mange av bivirkningene. Kun hodepine og hetetokter... Og litt søvnig til tider :søvn:

Skrevet

Hm... jeg hadde bestemt meg, men nå ble jeg usikker. På den ene side tenker jeg at de hormonene som henger igjen fra forrige Pergo umulig kan hjelpe meg, jeg ble jo ikke gravid da jeg tok full dose med hormoner, og nå er det jo bare snakk om etterslep...

På den annen side tenker jeg at jeg må slutte opp med å være så utålmodig, er litt redd for å begynne å stresse med det, og da blir jeg ihvertfall ikke gravid (for det er jo bare å slappe av, ikke sant :roll: ). Det er bare det at jeg er så gammel (i denne sammenheng), føler at tiden flyr fra meg.

*sukk*

Må tenke litt. Noen gode råd?

Skrevet
Hm... jeg hadde bestemt meg, men nå ble jeg usikker. På den ene side tenker jeg at de hormonene som henger igjen fra forrige Pergo umulig kan hjelpe meg, jeg ble jo ikke gravid da jeg tok full dose med hormoner, og nå er det jo bare snakk om etterslep...

På den annen side tenker jeg at jeg må slutte opp med å være så utålmodig, er litt redd for å begynne å stresse med det, og da blir jeg ihvertfall ikke gravid (for det er jo bare å slappe av, ikke sant :roll: ). Det er bare det at jeg er så gammel (i denne sammenheng), føler at tiden flyr fra meg.

*sukk*

Må tenke litt. Noen gode råd?

Når jeg begynnte på min tredje (tripple) pergo runde nå i Juli følte jeg liksom ikke at jeg hadde noe håp om at EL skulle dukke opp. Jeg trodde nesten at den aldri ville komme, gitt opp litt med andre ord. Så jeg bare tok kuren tenkte ikke så mye over det. Etter blodprøve ble det påvist EL og jeg fikk helt sjokk. Måtte spørre hun jeg snakket med om hun "kødda" med meg.

Skal ikke si at det alltid hjelper å slappe av, men det orner seg på en måte alikevel. Ikke mist håpet! :)

Skrevet

Nå snakket jeg akkurat med min gynekolog. Der fikk jeg beskjed om at jeg skulle ha en pausemnd mellom hver pergo-kur etter påvist EL. Men det var visst ikke sånn hvis man ikke har EL. Ettersom jeg forstod. :overrasket:

Skrevet

Jeg har påvist EL hver måned, jeg har fått Pergo (og Ovitrelle) for å "booste" kroppen litt.

Det er ikke påvist "feil" ved noen av oss, men jeg har vært i forhold tidligere hvor jeg har vært uten prevensjon i lengre perioder uten å bli gravid. Det er derfor jeg blir utålmodig nå. Legen og gynekologen ber oss slappe av, vi har jo ikke prøvd SÅ lenge (PP10 nå).

Fortsatt utålmodig og vet ikke hva jeg skal gjøre... :sur:

Skrevet

For folk med vanlig fungerende el er det jo bare 25 % sjanse for graviditet i en syklus. Pergo er jo ikke garantert graviditet, selv om det funker, det gir jo "bare" el, og så får man jo de oddsene andre får. Derfor valgte jeg å ta pausemåned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...